اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

شوشان - دکتر حسن دادخواه:

دو سال پیش، نگارنده این یادداشت طی نوشته ای که در پایگاه خبری شوشان به چاپ رسید این پرسش را مطرح کرد که آیا می توانیم از شهید سردار سلیمانی روزنه ای به آشتی و وحدت ملی بسازیم؟ و از برگزاری میلیونی تشییع جنازه و ویژگی های آن شهید در راستای پیوند میان گفتمان های سیاسی موجود در کشورمان به نیکی و خیر بهره برداری کنیم؟

امروز و پس از دو سال از گذشت آن روزهای پرحادثه و تلخ که فضای خارجی و داخلی کشور به خود دید، بهتر می توان برای آن پرسش، به جستجوی پاسخ پرداخت.

متاسفانه در دو سال اخیر و با دستمایه قرار گرفتن نام و افتخارات آن شهید بزرگوار از سوی برخی کنشگران سیاسی، نه تنها، چندان که شایسته بود، فرصت و امکان بهره گیری از ایشان به عنوان روزنه ای برای آشتی ملی فراهم نشد بلکه با استفاده های نابجا از نام و افتخارات وی، فاصله و شکاف در روند اعتماد سازی میان مردم و حکومت بیشتر شد.

برای نمونه به چند مورد اشاره خواهد شد:

_انجام یکی دو مصاحبه از سوی همرزمان آن شهید، گر چه با هدف و نیت ترسیم بزرگی های او بود ولی نکاتی در آن مصاحبه ها، به مدح شبیه به ذمّ نزدیک بود.

_چند خبر و کنش سیاسی و اجتماعی از نزدیکان خانوادگی آن شهید، چندان به مذاق مردم عادی خوش نیامد.

_استفاده از تصویر آن شهید به عنوان پروفایل ثابت از سوی برخی شهروندان بویژه کارگزاران دولتی و حکومتی، نتوانست دوستی خالص میان صاحبان پروفایل و آن شهید را در باور بینندگان بنشاند.

_ ساخت و  توزیع و نشر انواع کلیپ ها از آن شهید که  گاهی حاوی نکات و واژگان و اصطلاحات آشنا در ادبیات سیاسی گروه های سیاسی کشورمان است، بهره گیری همه آحاد مردم از ویژگی های آن شهید را در غباری از بدگمانی ها، قرار داد.

_انتشار عمومی فایل صوتی دکتر ظریف که هنوز عامل و آمر آن معرفی و تنبیه قضایی نشده است، تا حدودی دخالت و تقابل میدان و دیپلماسی را با نام آن شهید گره زد و تکرار این دو واژه و در تقابل نشاندن آن، از سوی گروه هایی با اهداف خاص،  چهره و شخصیت آن شهید را به کانون بازیگری های سیاسی سوق داد.

_استفاده از نام آن شهید در نامگذاری اماکن و سازه ها و طرح های حمایتی و خدماتی و استفاده از تصویر ایشان در داخل و بیرون از کشور برای القای رویکردهای خاص فرهنگی و هنری و بین المللی، که معمولا فضا برای طرح انتقادی آنان فراهم نیست.

مجموع این اقدامات تبلیغی و فرهنگی که همراه با استفاده از نام و تصویر آن شهید محبوب دلها، همراه بود متاسفانه در طی دو سال گذشته امکان بهره کیری از ظرفیت این قهرمان ملی را در راستای وحدت و آشتی و تقویت اعتماد اجتماعی، آنگونه که انتظار می رفت، نتوانست فراهم کند.

امید است با اصلاح روش های تبلیغی و ترسیم درست و منصفانه از چهره معنوی آن شهید، در آینده و از این پس بتوانیم بیش از گذشته، از ایشان و دیگر چهره ها و افتخارات ملی بهره گیری نماییم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار