اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
(...سیل و زلزله دیروز سی سخت، اندیکا و امروز آبدانان ایلام فردا و... )

شوشان - محمدرضا چمن نژادیان:
 
حوادث طبیعی و نزولات آسمانی اتفاقات معمول و اموری هستند. که در تمامی کره ی خاکی و کشورها بطور مداوم شنیده می شود، رخ می دهند. بدون اینکه تاکنون کسی توانسته باشد، برای خلاصی و پیشگیری پیش بینی های تعیین کننده و قطعی داشته باشد.

لیکن کشورهای پیشرفته و ملتهای مترقی با عنایت به فرهنگ سازی، بهره گیری از تجارب و مدیریت علمی امور توانسته اند، اقداماتی را برای کاهش خسارت مادی و انسانی بلایای طبیعی نجام دهند.

تا جایی که امروزه برای زمین لرزه های ۷ و ۸ ریشتری در اثر مقاوم سازی در کشورهایی گاهی کمترین خسارت گزارش نمی گردد.

زیرا هم در آموزش و فرهنگ سازی برای ساخت و ساز زیر بناها و منازل موفق بوده اند. و هم از تجارب تلخ و شیرین دنیا به عنوان پدافند غیر عامل بهینه بهره گرفتند. و اعمال با استاندارد سازی نمودند.

در عین حال با مدیریت علمی و غیر احساسی نظارت دقیق بدون اغماض بر استانداردها و ساخت و سازهای شهری و زیر بنایی نمودند.

با این وجود باز هیچ کشوری از خسارت و تلفات ناشی از برخی بلایای طبیعی و نزولات غیر مترقبه آسمانی مانند طوفانهای فصلی، آتشفشانی ها و... مصون نیستند.

اما در کشورهای جهان سوم و کشور ما بخاطر عوام اندیشی و روزمرگی حاکم بر حکمرانی ها و مدیریت امور مشاهده می گردد.

در برابر انواع نزولات آسمانی متوسط و بلایای طبیعی در سطوح پایین خسارات ویرانگری بر زیر ساختها،جان و مال مردم وارد می آید. و بعضاً دیده می شود، زیر ساختهای ملی و محلی غیر استاندارد زودتر از بناهای سنتی از هم می پاشند.

چون که بیشتر چنین پیمانهای زیر ساختی تحت تاثیر اقدامات رانتی دولتی و لابیگرایانه ی حاکمیتی واگذار می گردند. و کمترین نظارت و سختگیری کارشناسانه برای رعایت استاندارد اعمال می شود.

یکی از دلایل اساسی بالا رفتن خسارات بر امکانات ملی و مردمی نامناسب بودن ساخت و سازهای می باشند.

که با تخریب در زمان بلایای طبیعی بجای کم نمودن آثار مخرب موجبات خسارات بیشتر را فراهم می آورند. 

زیر فرهنگ سازی لازم برای اتقان،تحمل و تحمیل استانداردهای در نزد دست اندرکاران و آحاد جامعه عملیاتی نشده است. و عمل به تجارب علمی و جوامع بشری در مدیریت ساخت زیر بناها، سازه ها و در مواجه با حوادث و اتفاقات طبیعی رعایت نمی شود.

نتیجه ی اهمال کاریها و عدم اعمال مدیریتی علمی در اقدامات و نظارت‌ها باعث شده است تا همه ساله کشور ما خاص مناطق و استانهای  محروم دچار بحرانهای مختلف با خسارات وحشتناک مالی و جانی ناشی از بلایای طبیعی گردند.

که بطور میدانی قابل تحقیق و اثبات است، و می توان گفت این نتایجی ویرانگر بیش از اینکه ناشی از ذات حوادث طبیعی باشند. به دو سوء تدبیر ملی و محلی بر می گردند.از یک سو متاثر از فرآیندهای معیوب رانتی و لابیگرایانه در واگذاری پروژه های ملی، محلی و حتی روستاها در نزد دهیاران می باشند.

که متاسفانه با دخالت و سفارش مقاماتی و مسئولینی ( در قوای اجرایی، مقننه و نهادهای حاکمیتی) ملی و محلی به ویژه خوران، صاحبان ثروت و قدرتمندان ناکارآمد غیر اثربخش داده می شوند. 

و از سوی دیگر این خسارات جبران ناپذیر به دلیل بی توجهی دولتمردان در سطوح ملی، محلی و حاکمیتی می باشد،که همواره نسبت به توسعه ی پایدار، متوازن و سرنوشت ملت خاصه مناطق و استانهای محروم اجحاف شده است.و در این حوادث به عینه نابسامانی زیر ساختها، فقر عمومی و امکانات اولیه قابل مشاهده است.

که در تدوین برنامه های بالادستی رفاه و رفع محرومیت از زندگی ملت یا دیده نشده و یا اگر دیده شده است عمل نمی گردد. و کسی هم در طول چهل و سه سال مدیریت، اعمال حاکمیت و برنامه ریزیهای راهبردی گوناگون تاکنون پاسخگو نمی باشد.

بنابراین باید متوسل به حوادث و بلایای طبیعی شد. و ملتمسانه گفت آسمان ببار و زمین بلرز شاید ملت بیدار و متولیان شرمنده شوند.و همه ساله از آسمان و زمین بر این مملکت بلا نازل گردد.

تا ویرانی های  مانند سیل‌های سالهای متمادی و سال گذشته در شمال و جنوب، زلزلهای سالهای گذشته در کرمانشاه، سی سخت و امسال در اندیکا و لالی خوزستان، آبدانان ایلام  و... به وجود آیند.

شاید به نوعی بی تدبیرها افشا شده، و فلاکت عمومی و زیر ساختی در نظر مسئولین و انظار عمومی بیشتر برملا گردند.و متولیان امور بیدار کنند.

در ضمن با اعتراف کرد، مایه ی شرمندگی و سرافکندگی متولیان می باشد. وقتی رسانه ها، صدا و سیمای مجبور می شوند، گوشه ای از کوخ نشینی ها و فقر مناطق محروم را در این حوادث به نمایش می گذارند.

دیدن مدارس، منازلی سنگ و گلی ... از جنس غارنشینی را می توان بخش کوچکی از خدماتی دانست. که در اثر نزولات آسمانی و زلزلها باعث افشاگری ناکارآمدیها، بی تفاوتی ها و فقر عمومی می گردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار