اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
مسائل بوجود آمده در جریان آخرین بازی ایران در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و ممانعت از حضور بانوان علاقه مند برای تماشای بازی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد، حاشیه های زیادی بوجود آورد و فوتبال دوستان ایرانی، فعالان اجتماعی و البته فعالان حقوق زنان را متاثر نمود.

زنان و مردان تماشاچی مسابقه فوتبال در مهد فوتبال نفت ایران 

شوشان -  فرشید خدادادیان:

پژوهشگر تاریخ نفت و‌میراث صنعتی 


مسائل بوجود آمده در جریان آخرین بازی ایران در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و ممانعت از حضور بانوان علاقه مند برای تماشای بازی ایران و لبنان  در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد، حاشیه های زیادی بوجود آورد و فوتبال دوستان ایرانی، فعالان اجتماعی  و البته فعالان حقوق زنان را متاثر نمود.

بدتر اینکه، این موضوع حتی ایران را با خطر حذف از رقابت های جام‌جهانی امسال نیز  از سوی فیفا روبرو می کند!

فوتبال پدیده ای مدرن و غربی است و نخستین رویارویی های ایرانیان با این پدیده مدرن،  در مهد و میراث صنعتی نفت در ایران، واجد مستندات بسیار قابل توجه و تاملی در موضوع نحوه برخورد ایرانیان با این ورزش نوین است.

در بین اسناد و تصاویر تاریخ صنعت نفت در ایران، عکس های بسیار جالبی از این تعامل وجود دارد. از جمله این عکس مربوط به بهار سال ۱۳۱۰ خورشیدی برایر با اپریل ۱۹۳۱ میلادی که نمای باز از برگزاری یک مسابقه فوتبال در  نخستین زمین فوتبال در شرکت-شهر نفتی مسجدسلیمان را ثبت نموده و در آن حضور زنان و بانوان مسجدسلیمانی با چادر و برخی نیز با لباس سنتی و محلی بختیاری جلب توجه می نماید و شاید شاهدی باشد بر این نکته که تماشای بازی فوتبال منافاتی با ارزش ها و باورهای دینی و قومی نداشته و ندارد.

اگر بانوان ایرانی نود سال پیش در کنار همسران، برادران و فرزندان خود به تماشای مسابقات ورزشی می نشستند ( البته در این عکس تاریخی، می ایستادند) امروز نیز این موضوع می تواند اتفاق بیفتد و شعائر و باورهای دینی و فرهنگی نیز دچار خدشه نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار