اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به دلیل پایین بودن میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته و نمود چشمگیر گرمای هوا و افزایش درجه حرارت و افزایش تبخیر از سطح خاک، امسال باید منتظر گرد و غبارهای بیشتری در استان خوزستان باشیم.

علیرضا آذریان با اشاره به شرایط بارندگی ماه‌های گذشته و تاثیر آن بر وضعیت گرد و غبار در استان خوزستان اظهار کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که به دلیل پایین بودن میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته و نمود چشمگیر گرمای هوا و افزایش درجه حرارت و افزایش تبخیر از سطح خاک، امسال باید منتظر گرد و غبارهای بیشتری در استان خوزستان باشیم.

وی افزود: علی‌رغم تمام فعالیت‌هایی که در خصوص کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار به ویژه طرح‌های بیابان‌زدایی و آبخیزداری و آب‌دار کردن تالاب هورالعظیم انجام شده است، شاهد وقوع گرد و غبارهایی هستیم که اکثراً منشاء خارجی دارند و از کانون‌های مهار نشده کشورهای عراق، عربستان و سوریه می‌آیند و طبق الگوهای مشخصی وارد کشور ما می‌شوند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: الگوی ورود این گرد و غبارها با منشاء‌های خارجی در گذشته یک الگو بوده است اما در چند ماه گذشته بیشتر بر مبنای جریان همرفتی بوده است و در اثر جریان‌هایی که بیشتر با مقدار رطوبت هوا و شرایط جوی خاصی مرتبط هستند، ایجاد شده است.

وی در خصوص سهم کانون‌های داخلی در وقوع گرد و غبارهای فصل بهار در استان خوزستان گفت: با توجه به اقداماتی که در مهار کانون‌ها انجام شده است، به نظر می‌رسد که اگر کار در کانون‌های داخلی طبق رویه گذشته پیش برود و همچنان آبیاری و روش‌های مناسب مدیریتی تداوم داشته باشند و گیاهانی که کاشته شده‌اند پا بگیرند، مطمئناً نقش کانون‌های داخلی در گرد و غبارها کمتر خواهد شد.

آذریان افزود: جهت گرادیان باد و جهت باد منطقه‌ای ما معمولاً شمال‌غرب به جنوب‌شرق است؛ اگر شرایطی ایجاد شود که باد از جنوب و شرق به سمت شمال و غرب بیاید، کانون‌های داخلی در وقوع گرد و غبار نمود بیشتری پیدا می‌کنند. در این وضعیت، کانون‌هایی که در محور اهواز - رامهرمز به سمت ماهشهر و هندیجان قرار دارند، کانون‌های مستعدی هستند.‌

وی گفت: با توجه به داده‌هایی که از هواشناسی دریافت کرده‌ایم و تجربه‌ای که در این خصوص وجود دارد، این گرادیان‌ها و جهت باد به ندرت تغییر می‌کنند بنابراین باید منتظر گرد و غبارهایی باشیم که طبق قواعد چهار پنج سال گذشته بر اساس جهت باد غالب از دشت‌آزادگان، آبادان و خرمشهر و قسمت‌های جنوبی می‌آیند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: فعالیت‌های زیادی در خصوص بیابان‌زدایی و بی‌خطرسازی کانون‌ها انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها، آب‌دار کردن تالاب هورالعظیم و تالاب‌های مرزی بوده است که می‌توانند کانون‌های مهمی در تولید گرد و غبار باشند اما مهم‌تر از همه این است که طرح‌های بیابان‌زدایی انجام‌شده پیگیری شوند و ببینیم تا چه میزان آبیاری و احیای آن‌ها مستمر و مستدام است. این‌ها مواردی هستند که دوستان ما در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید پاسخگو باشند تا اگر خلائی در آبرسانی برای پوشش دادن این طرح‌ها وجود دارد، با همکاری نهادها و مراجع ذیربط و دست‌اندرکاران به ویژه استانداری خوزستان رفع و اعتبارات لازم تأمین شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار