اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
امید حلالی/ مدیرمسوول نشریه راوی سلامت :
در گذر از یکی از چهارراه های اهواز بنری تبلیغاتی توجهم را جلب می کند. فکر می کنم شاید بخاطر سرعت خودرو، خطای دید داشته ام. قدری آهسته تر می رومو تمرکز می کنم. شعار تبلیغاتی نقش بسته بر بنر شوکه ام می کند. متاسفانه درست دیده و دریافت کرده ام : 
"وام یکـروزه از بانک برای پر کردن دندان" !!

این درست که برای هر صنف، شرکت های تبلیغاتی دست اندرکار و بازار گرم کنی برای خلق شعارها و ایده های جدید را برععده دارند از جمله برای تبلیغات دندانپزشکی که معمولن این تبلیغات شامل عناصر "بزرگ نمایی و اغراق" هستند مثل تصویری که جوانی در حال باز کردن در نوشابه با دندان است و در کنار تصویر نوشته : "این کار را نکنید حتا اگر دندان تان را ما ساخته باشیم! دکتر ..." اما محتوای قلم اخیر از شمول تبلیغ خارج است و در واقع خبر از یک رویداد و در واقع ضایعه می دهد بین دو نهاد یعنی "دندانپزشکی مورد نظر و بانک". برای چه؟ برای انجام کاری که مورد نیاز هر انسانی ست یعنی انجام کار دندان پزشکی که اکنون هزینه متوسط عصب کشی و پر کردن هر دندان به شکل متوسط از مرز یک میلیون تومان گذشته است لذا موارد تحلیلی و انتقادی ذیل قابل طرح است و امیدواریم مورد توجه و تامل و پاسخ گویی نهادهای مربوطه قرار گیرد :

۱) اصولا هر نظام و ساختاری به شکل جامع می بایست پاسخ گوی نیازهای مخاطبان و مراجعان خود باشد. دندانپزشکی یک نیاز عمومی آحاد افراد جامعه است که طبق قانون کار مصوب حقوق پایه افراد شاغلش در سال جاری ۲ میلیون تومان است و برای یک نوبت مراجعه به دندانپزشک به طور متوسط نصف یک حقوق ماهیانه باید هزینه شود.
سوال اینجاست که متولیان برنامه ریزی و نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور آیا چنین موضوعی را درک می کنند که این نوع هزینه چنان ناعادلانه و غیر منطقی و اکنون دیگر خارج از توان و مبتذل شده است که بنا بر تبلیغ فوق دندانپزشکی مورد نظر مثلن راهکاری اندیشیده و برای حل مشکل وام بانکی یک روزه را پیشنهاد یا هماهنگ می کند؟

۲) سکوت متناوب نظام درمان کشور در مورد هزینه های دندانپزشکی به گونه ای ست که اکنون این نوع درمان ضروری برای همگان تبدیل به یک درمان فانتزی و فوق گران شده است به نحوی که بیشتر ایرانیان با دندان های خراب در دهان و نداشتن و کسر هزینه برای درمان آنها مواجهند که کار به اخذ وام بانکی برای این درمان معمولی رسیده است که اکنون برای دهک های پایین در زمره فانتزی ها و لاکچری ها درآمده است.

۳) سکوت مبتذل و ناعادلانه نظام درمانی کشور و سازمان های بیمه گر بخاطر تحت پوشش قرار ندادن هزینه های دندانپزشکی به گونه ای ست که این رشته دانشگاهی را جزو پول سازترین زمینه های شغلی کرده و هر ساله بسیاری از استعدادهای کشور بر سر دست یافتن به این کرسی مرتبط دانشگاهی با هم رقابت کرده یا عازم خارج از کشور شده تا بتوانند با اخذ مدرک دکتری دندانپزشکی به ثروت و مکنت برسند در حالی که این رشته پزشکی در مقابل سایر رشته ها و تخصص های پزشکی ارزش و اهمیتی پایین تر و در قیاس با سایر رشته ها مثل فیزیک و شیمی و ژنتیک و ... بسیار کم اهمیت تر می باشد لیکن تبدیل به رشته ای پول ساز شده است و طالبان زیادی در خانواده ها و کنکوری ها و مشاوران یافته است.
اهمال نظام درمانی کشور و تبدیل شدن رشته معمولی دندانپزشکی به یکی از پول ساز ترین و تجاری ترین رشته های پزشکی؛ باعث سوق یافتن بسیاری از استعدادهای فردا به سمت این رشته معمولی گردیده است که وجه افراطی این سوق یافتن نگاه ها را می توان به اتلاف استعدادهای نخبه تلقی کرد چرا که در صورت منطقی کردن تعرفه ها و نظارت بر آنها و تحت پوشش بیمه بردن هزینه های دندانپزشکی باعث افت چشمگیر درآمدهای نامتعارف برخی دندانپزشک ها و کلینیک های مرتبط و غلبه بر شوق و ذوق بی پایان استعدادهایی خواهد شد که به صرف علاقه مندی به بیزینس هم باید بدانند که این کار در رشته های بازرگانی و مدیریت اصولن می بایست قابل حصول باشد تا از خلال دندان های درد مردم چاره ناچار و در اضطرار.

۴) به شخصه موردی را دیدم و سراغ دارم که جوانی روستایی خین دندان درد و با مصرف متناوب انواع مسکن های قوی، ده روز به کار بنایی سخت مشغول شد تا با دریافت و جمع آوری روزی ۱۰۰ هزار تومان دسترنج و مزد، هزینه رفتن به دندان پزشک برای معالجه یک دندان درد را پیدا کند. چه کسی و چه نهادی باعث و بانی این نابرابر شدن نرخ دستمزد و درمان دندان است؟ نظام پزشکی و وزارت بهداشت و بیمه ها این وسط دقیقا چکاره اند و آیا قدرت درک و تحلیل چنین مسایل اجتماعی را دارند یا خیر کماکان آن چنان غرق در ثروت اندوزی و اجحاف به هموطنان گرفتار خود اند که این موارد را "مشکل شخصی مردم و بی ارتباط به خود" می پندارند؟

راستی به چه نحو قابل توجیه است که عمل های مهمی مانند قلب و مغز تحت پوشش بیمه باشد و دندانپزشکی خیر؟ این عدم پوشش بیمه ای با منافع چه کسانی گره خورده است و دلایل عقلانی آن چیست؟
در حالی که استفاده از انواع مسکن و "لیدوکایین" درمانی میان مردم ناتوان از پرداخت هزینه های دندانپزشکی به اوج مصرف رسیده است.

فارغ از اینکه نوع پاسخ یا موضع گیری متولیان و دست اندرکاران به این نوشته و نقدهای وارده چیست اما اندکی احساس مسوولیت و وظیفه شناسی و بکار بست وجدان در بین مدیران و حاکمان اقتضا می کند که اقدام های ذیل در جهت خدمت به عموم صورت گیرد :
زیر پوشش بیمه بردن هزینه های دندانپزشکی و تعدیل تعرفه ها، ستاندن مالیات بر درآمد از دندان پزشکان اهل اجحاف به مردم، مقابله با تبدیل دندانپزشکی برای قرار گرفتن در زمره عمل های لاکچری و ویژه ، اعزام گروه های جهادی و بسیجی دندانپزشک به مناطق محروم، مبارزه با سودجویی موسسات و مشاوران کنکور در سوق دادن استعدادهای برتر به رشته دندانپزشکی و خارج کردن آن از زمره پول پارو کردن و تجارت، دادن آگاهی و آموزش برای ارتقای بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از آسیب و پوسیدگی و ...

در پایان جا دارد نظام سلامت و درمان کشور با جبران مافات و ظلم صورت گرفته گذشته به مردم نیازمند به خدمات دندانپزشکی و درک شرایط اقتصادی خانوارها نسبت به اصلاح رویه و رفتار خود و انسانی و متعهدانه تر دیدن رابطه با بیمار به جای تجاری دیدن اقدام کرده و بانک های محترم که اکنون با عملکرد پر شبهه و اشتباه خود به یکی از عوامل اصلی نارضایتی و نابرابری اجتماعی و تولید رانت و یک پایه ثابت اختلاس ها و ارتشا به درونی ترین دشمن این آب و خاک و نظام حکومتی تبدیل شده اند نیز به جای تامین وام یکـروزه بیماران و گرفتاران برای تامین هزینه های دندانپزشکی، با درک جایگاه واقعی خود را واسطه و ناظر و ضامن رسیدن پس انداز و سرمایه های مردم از طریق همت به خرج دادن و حمایت عملی و غیر شعاری از صنعت و تولید و اشتغال و واحدهای خدماتی ببینند.
انشاالله


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار