اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
شوشان - امید حلالی :
۱) ‏چهره فقر در جامعه ایرانی عوض شده. فقر بد کنش تر شده و معلول توزیع نابرابر ثروت و نتیجه اختلاس و رانت و فساد.
فقر قدیم ترها طوری که در کتاب های نویسندگان رئالیست ایرانی خوانده ایم مثل دولت آبادی و محمود و فقیری، یا در سینمای کیمیایی مانند فیلم شاخص "خاک" ریشه استبدادی و طبقاتی داشت.

۲)‏ خاک محصول ۱۳۵۲ است با کارگردانی کیمیایی و برگرفته از قصه ی اوسنه بابا سبحان اثر دولت آبادی.
اگر روستای محل وقوع نماد ایران باشد و خان و مباشر و زن فرنگیش نماد هیات حاکمه این فیلم سمبولیستی بخوبی توانسته تحولات و فرآیندهای آتی جامعه را که منجر به انقلاب ۵۷ می شود را به تصویر بکشد.

۳) ‏در فیلمی همچون ‎#خاک به راحتی می توان دیگ جامعه را دید که در حال گداختن و آماده جوش آوردن و بیرون ریختن محتویات و مناسبات خود است.
کشیدن گاو آهن توسط دو برادر (وثوقی و قریبیان) و چال کردن یکی از برادران توسط مباشران خانواده خان روستا تا گردن در خاک از نماهای درخشان و قابل تامل است.

۴) ‏این سو اما می رسیم به کمیک فانتزی ‎#چهارانگشت داستان مردی بظاهر مذهبی و متصل به بدنه حاکمیت (احد فاتحه ای) که به کمک مدیر برنامه خود (نادر ایستاده) به نام سفر زیارتی مکه راهی کامبوج می‌شود و به دنبال زن صیغه ای اش سر از تایلند درمی آورد!
نمایشی زرد از اتصال به قدرت، تزویر تا تنبه

۵) ‏بین فیلم های ‎#خاک تا ‎#چهارانگشت فاصله ای ست پر نشدنی که شاید نتوان آن دو را محصول یک جامعه در بازه ای کمتر از نیم قرن دانست. فاصله ای به فراخی مبارزه یک قشر مولد تا ابتذال قشری دیگر برای تفریح
در جامعه ای که تن فروشی، تا کمر در سطل زباله فرو رفتن و حتا سرقت اولی ها زاییده فقرند.

۶) ‏فقر در سیر تطور خود از جنبه های روستایی دارد تبدیل می شود به ریشه هایی مرتبط با حاشیه نشینان شهری و کارگران فصلی غیر متخصص و کارمندان دون پایه و کاسبان بی تکلیف و جوانان بیکار چاره ناچار و نان آوران مستاصل و خانوارهایی که بر اثر هزینه های بیماری و درمان به زیر خط فقر سقوط می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار