اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
شوشان - داود مدرسییان :
اگرچه بیش از ۳۰ درصد آب های سطحی کشور در خوزستان ذخیره و جاری می‌شود اما قریب ۸۰ درصد شهرهای استان و بیش از ۱۰۰۰ روستا آب شرب ندارند. سه طرح آبرسانی در دوره احمدی‌نژاد برای خوزستان (از سدهای خود خوزستان به شهرها و روستاها) تصویب شد.‏

 طرح اول ؛ آبرسانی به شهرهای شمال شرق و شرق ‎#خوزستان از سد کارون۳(شهرستان‌های ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صیدون و قلعه تل و ۱۳۹ روستا)

طرح دوم ؛ آبرسانی به شهرهای جنوب شرق از سد کوثر(ماهشهر، بندر امام، امیدیه، آغاجری، هندیجان، شهرهای بهبهان، رامشیر، میانکوه و روستاهای مسیر طرح).

 طرح سوم ؛ آبرسانی به مرکز استان، شهرهای جنوب و جنوب غرب با عنوان ‎#طرح_غدیر از سد دز(کلانشهر اهواز با یک‌سوم جمعیت استان، دشت آزادگان،حمیدیه، هویزه، آبادان، خرمشهر،کوت عبدالله. درمجموع ۱۸ شهر و صدها روستا).

بیش از ۱۳،۱۴ سال از تصویب این طرح‌ها میگذرد و تا انتهای دولت قبل، پیشرفت ناچیز بود. حالا اخباری منتشر شده که طرح غدیر در یکسال اخیر دولت رئیسی تکمیل شده و آماده افتتاح است. توضیح کلیات طرح غدیر در چند نکته:

پروژه غدیر با سه فاز کلید خورد: فاز اول، آبرسانی از قیصریه تا آبادان وخرمشهر؛ فاز دوم، تامین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان، فاز سوم؛ از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز.‏

کلنگ پروژه غدیر بعنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور و شاید درخاورمیانه، در ۲۶ آذر ۸۷ به زمین خورد و قرار بود ظرف ۵ سال(تا۹۲) تکمیل شود که حالا بعد از ۱۴ سال خبر تکمیل آن منتشر شده. در دولت روحانی بصورت بخشی و جزئی هم افتتاح شده بود(آبرسانی به خرمشهر و آبادان بعد از اتفاقات تابستان ۹۷ در این دو شهر).‏

اگرچه مشکل آب خرمشهر وآبادان در ظاهر حل شد اما باز کیفیت آب نسبت به سابق تفاوتی ندارد و هم‌اکنون فقط بادستگاه تصفیه خانگی قابل شرب است و برخی روستاها هم بی‌آب ماند.

لذا قبل از افتتاح ‎#طرح_غدیر، باید به چندمسئله  مهم را باید گوشزد کرد :

1) اولاً این تاخیر ۴۰ ساله زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.‏ این حق مردم خوزستان نبود.

2) ثانیاً مواظب باشیم افتتاح، واقعی باشد و مثل افتتاح فاز اول آبرسانی به خرمشهر و آبادان نباشد یا مثل آبرسانی به غیزانیه نباشد که هنوز بخش‌هایی مشکل آب دارند. حقیقتاً تفاوت کیفیت و کمیت و فشار آب، ملموس باشد و مردم این شیرینی را واقعاً بچشند. نه اینکه همان آش باشد و همان کاسه و باز مجبور به استفاده از تصفیه‌کن باشند به خلاف اکثر استان‌های کشور!

3) ثالثاً؛ طرح‌های آبرسانی غیر از غدیر نباید مسکوت بماند.‏ سایر شهرهای شمال شرق و شرق و جنوب شرق قریب چنددهه منتظرند.

4) رابعاً؛ بعد از راستی‌آزمایی از نتایج این افتتاح، باید از دولت آقای ‎#رئیسی،ویژه تشکر کرد که کمتر از یکسال توانسته، این پروژه بزرگ که آب قریب ۵ میلیون نفر از خوزستانی‌ها را تامین می‌کند، تکمیل نماید. مردم خوزستان، مردم قانع، نجیب، شریف و ایثارگری هستند و قدر این خدمت را خواهند دانست.

در پایان؛ مردم ایران حالا با شنیدن این خبر که آبرسانی به ۵ میلیون خوزستانی قرار است در روز جمعه، ۱۱ شهریور بدست رئیس جمهور افتتاح شود، اعتراضات و مطالبات مردم ‎#خوزستان را به یاد می‌آورند و حالا باورشان می‌آید که وقتی می‌گفتیم ‎#خوزستانآبندارد، حرف کذبی نبود و واقعیت داشت! اگرچه برخی همیشه سعی می‌کردند تکذیب کنند و به فعالان مطالبه‌گر برچسب می‌زدند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار