اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
شوشان - دکتر حسین آقایی جنت مکان / آسیب اجتماعی شناس و پژوهشگر برگزیده دانشگاه شهید چمران اهواز :
۱. یکی از پدیده های مهم اجتماعی دهه های اخیر گرایش شدید جوانان به سبک زندگی فست فودی (fastfood) یا مک دونالدی است. سبک زندگی مک دونالدی سه ویژگی مهم دارد: ارزان، سبک و سریع. فست فودی شدن محدود به قلمروهای شخصی نیست بلکه در همه شئون جامعه در حال وقوع است.

۲. یکی از جلوه های تغییر سبک زندگی تغییر در نوع پوشش افراد - به ویژه جوانان- است. جوانان دهه های اخیر به دنبال سبکی از زندگی هستند که در آن راحت، سبک و آزاد باشند. قید پذیری در سبک زندگی نوجوانان و جوانان جایی ندارد. نمونه رایج دیگر آن ازدواج سفید است. جوانان دنیا علاقه ای به ازدواج مرسوم به دلیل تقییدات فراوان آن ندارند اما گرایش آنان به ازدواج سفید رو به افزایش است زیرا ازدواج سفید سه ویژگی مک دونالدی را دارد.

۳. در اعتراضات جوانان ایرانی - به ویژه دختران - مخالفت با حجاب نه به عنوان یک حکم یا دستور حکومتی، بلکه بیشتر به لحاظ فست فودی شدن زندگی خصوصی آنان است. برای مثال، یک دختر بر اساس شیوه ها و الگوهای رسمی حکومت بایستی چادر، مانتو، شلوار و مقنعه یا شال داشته باشد. این امر علاوه بر هزینه سنگین برای خانواده ها و اشخاص، با ویژگی زندگی ساده، سبک و ارزان مغایر است. جوانان در تمامی پهنه گیتی به سمت این نوع زندگی در حرکتند.

۴. مقامات مسوول کشور بدانند و آگاه باشند که بازگشت جوانان به دوره پیش از قتل مهسا امینی ناممکن است. از این رو، آنان را درک کنید و به نیازهایشان پاسخ دهید.

۲۵ مهرماه ۱۴۰۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار