اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در سخنرانی بلند و اخیر خود در گردهمایی دانشجویان بسیجی در دانشگاه فردوسی مشهد به نکاتی پرداخته است که مجموع و کلیت آن، نیازمند تحلیل محتواست. گرچه روزانه و به ویژه در دو ماه گذشته بیانیه ها، خطبه ها و سخنرانی های مشابه ای به مناسبت اعتراضات و حوادث ناگوار در کشورمان، ایراد و منتشر شده است ولی ابراز و تکرار آن، از سوی یک مقام عالی که حوزه وظایف و اختیار وی در دانشگاه هاست و به همین لحاظ ملزم به اتخاذ زبانی علمی و دانشگاهی است، جای شگفتی دارد. 
در هر حال، جامعه دانشگاهی و به ویژه جامعه دانشجویی ایران، در این روزها نیازمند آرامش و اندیشه ورزی و متانت و خردورزی است و هر چه جز این، هر چند در حاشیه باشد و مورد اعتنا، قرار نگیرد، اما حائز اهمیت و مسئولیت آور است.
وی در سخنان بلند خود به چهار موضوع مهم و پایه ای مربوط به داخل و بیرون از کشور، به قرار زیر اشاره و اعلام موضع نموده است :

۱- ایشان از اعتراضات اخیر در کشور، به عنوان فتنه یاد کرده است و شرکت کنندگان در آن را از اراذل و اوباش و فریب خوردگان دانسته است که همگی مورد استفاده استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفته اند. وی برخی هنرمندان، ورزشکاران، ارباب رسانه و  افراد شاخص را هم در ردیف این فریب خوردگان به شمار آورده است، بدون اینکه به زمینه ها و بسترهای داخلی این اعتراضات اشاره کند و یا خواهان ساز و کار قانونی و مسالمت آمیز برای ابراز اعتراضات شود و راه حلی را برای فرونشاندن آن پیشنهاد دهد.

۲- ایشان، جمهوری اسلامی را در آستانه ورود به صحنه مدیریت جهانی و پذیرای ظهور حضرت حجت(عج), ترسیم نموده و خواهان آمادگی بیشتر جوانان بسیجی و افزایش بسیجیان و مقدمه سازی برای ظهور حضرت شده است. در نگاه وی، جمهوری اسلامی مقابل نظام سلطه جهانی ایستاده و آنچه اهمیت دارد، تقویت جبهه مقاومت و یاران امام زمان است و اعتراضات اخیر، تله ای است که برای گرفتار شدن حامیان و دوستداران جمهوری اسلامی و امام زمان، کار گذاشته شده است.

۳- ایشان با تبیین سیاست خارجی و توصیف جایگاه جمهوری اسلامی در بعد بیرونی آن، به زمین گیر کردن آمریکا و اسراییل و عربستان سعودی توسط جمهوری اسلامی در یمن و لبنان اشاره نموده و به رغم انکار چند باره وزارت امور خارجه در بکار گیری پهبادهای ایران در جنگ اکراین، بطور روشن، بکارگیری این پهبادهای را تایید کرده و آن را نشانه ای بر پیشرفت علمی و نظامی جمهوری اسلامی دانسته است.

۴- ایشان، در یک خط کشی روشن، گفتمان مورد نظر خود را  که در قالب گفتمان بسیج قرار دارد، بدون کم و کاست و بدون برسی هزینه و فایده آن و بدون توجه به وضع عمومی زندگانی مردم و حتی وضعیت متزلزل مالی در دانشگاه ها و مشکلات عدیده حوزه وظیفه خود، در یک سو قرار داده و طبعا هر نوع دیدگاه میانی و غیر همسو با گفتمان مورد حمایت خود را, در سوی مقابل قلمداد کرده است.
بالاخره، چنانچه نسل جوان دانشجو به هر دلیل این گفتمان را نپذیرفته و یا انتقاداتی بر آن دارد، آیا نهاد و تشکیلاتی که آقای رستمی متولی آنست، هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد و دچار ترک فعل نشده است؟
متاسفانه برابر با متن سخنرانی و یا برگزیده ای از سخنان ایشان در خبرگزاری ایسنا، حتی یک بار، ایشان از لفظ ایران به عنوان جغرافیایی که جمهوری اسلامی را در خود جای داده است و بیش از هر زمان دیگر نیازمند امنیت و  وحدت داخلی و حفظ یکپارچگی است، استفاده نکرده است.
دانشجویان جوانی که پس از یک دوره دو ساله آموزش مجازی و دور بودن از محیط دانشگاهی، به دانشگاه آمده اند، بیش از هر زمان دیگر نیازمند شنیدن سخنان وحدت بخش و آکاهی دهنده و آشنایی با زبان علمی و استدلالی و تحلیل منطقی و پایش ژرف نگرانه اوضاع جامعه ایران هستند و بر متولیان آموزش عالی و متصدیان فرهنگی در دانشگاه، حرکت روشنگرانه در همین مسیر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار