اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
شوشان - دکتر اردشیر شمس :
همانگونه که در مقاله های پیشین خود و حدود  دو ماه قبل از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین  در خصوص احتمال جنگ بین این دو کشور و وجود باتلاق برای این کشورها تحلیل و پیشبینی نموده و راه برون رفت از جنگ ویرانگر را مکتوب کرده بودم  ولی استراترژی و دکترین  مقامات کاخ سفید  برای تضعیف رقیب دیرینه خود یعنی روسیه آغاز جنگ بوده است . لذا  با قربانی کردن کشور اوکراین این سیاست مقامات  واشنگتن عملی گردید  . و شور بختانه روسیه و اوکراین وارد جنگ خونین شده و چشم انداز کمی برای پایان یافتن این نزاع خونین  در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد و زیرساخت های  اوکراین در حال نابودی است.

با توجه به تجربه تلخ جنگ فوق و سناریو و نقشه راهی که مقامات کاخ سفید  ترسیم نموده اند  و شباهت بسیار زیاد تحولات  اوکراین و تایوان محتمل است این بار برای آسیب زدن به رقیب نوظهور آمریکا  یعنی کشور جمهوری خلق چین  اکنون نوبت قربانی کردن تایوان باشد . لذا در این مقاله بنادارم برای روشنگری و در صورت ممکن جلوگیری از تکرار جنگ بین روسیه و اوکراین که برای منطقه و جهان مخاطرات بسیاری داشته و خواهد داشت . به همین دلیل برای اجتناب از یک جنگ  ویرانگر دیگر در قاره آسیا مطالبی را مرقوم نمایم .

کشور تایوان با جمعیتی نزدیک به ۲۳ میلیون نفر و با تجمیع چند جزیره شکل گرفته و در همسایگی کشورهای چین  . ژاپن و فلیپین قرار دارد . و این کشور در ۱۰ اکتبر ۱۹۱۱ در پی قیام  ووچانگ تشکیل شد . و در ژانویه ۱۹۱۲ میلادی رسمیت یافت . این کشور از نظر اقتصادی در سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته و در بین بیست کشور برتر دنیا قرار دارد . این کشور  که سابقا قبل از سال ۱۹۱۱ میلادی  و چین یک کشور بوده ولی بعد از جنگ جهانی دوم و به مرور زمان اقدام به  تشکیل دولت نموده و یک کشور دارای قانون اساسی و ارتش و در حال حاضر  بصورت دمکراتیک اداره میشود . هرچند جمهوری خلق چین کشور تایوان را به عنوان بخشی از خاک خود قلمداد میکند و هرگونه مذارکره برای استقلال تایوان را بر نمی تابد.

ولی هم اکنون این کشور به صورت نیمه  مستقل و بدون دخالت چین اداره می شود.

کشور چین با جمعیتی نزدیک به  یک و نیم میلیارد نفر که دارای اقتصاد پویا است  و در چند دهه اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشته است . لذا غرب به رهبری آمریکا نگران پیشی گرفتن چین از آن کشورها است  . لذا از آنجایی که جمهوری خلق چین  مانند روسیه یک رقیب قدرتمندی برای ایالات متحده  آمریکا محسوب می شود. و با توجه به اینکه  چین در سال گذشته بیش از( ‌‌دو . و هفت تریلیون ) دلار صادرات داشته است و از نظر صادرات از کشور  آمریکا سبقت گرفته  و پیش افتاده است . به همین دلیل  کارشنان بین المللی اعتقاد دارند چین در آینده جایگاه آمریکا را به عنوان قدرت اول جهان را از آن خود خواهد کرد. لذا این موضوع غرب به رهبری آمریکا  را سخت نگران کرده است.

ازطرف دیگر  مقامات واشنگتن . روسیه و اوکراین را وادار نمودند وارد جنگ شوند . و برای جلوگیری از قدرت گرفتن رقیب دیرینه خود روسیه . کشور  اوکراین را قربانی نمودند .  و نقشه راهی که مقامات کاخ سفید  برای تضعیف روسیه کشیده بودند  جواب داد و موفق گردید  روسیه را تا حدوی تضعیف کرده و کشور اوکراین را  قربانی نمودند.

حال دقیقا سناریوی روسیه اوکراین را برای چین و تایوان طراحی نموده و با حمایت قاطع از تایوان بنا دارند چین را وارد جنگ با تایوان نمایند.

چین و تایوان نباید وارد فاز نظامی و جنگ شوند . بنده اعتقاد دارم چین ممکن است گزینه نظامی را برای بدست گرفتن خاک تایوان بکار ببرد . ولی مقامات پکن باید این موضوع را درک کنند . که این  امکان وجود دارد و ممکن است کشور چین بتواند با گزینه نظامی تایوان ویران شده(پسا جنگ) را به خاک خود الحاق کند  . ولی بطور قطع در باتلاق  گرفتار خواهد شد و مقامات کاخ سفید  مترصد این خطای راهبردی و استراتژیک چین می باشند . و مقامات پکن را وادار کنند وارد فاز نظامی شوند .*

در صورتی که چین دچار این خطا و اشتباه راهبردی و استراتژیک شود .  آمریکا حتی علی رغم اینکه چندین بار بر حمایت نظامی خود از تایوان تاکید کرده است . و  وارو فاز نظامی  برای حمایت از تایوان  نشود  و فقط به همراه هم‌پیمانان خود . چین را تحریم کرده و صادرات چین به آن کشورها را بصورت گسترده  کاهش دهند .لذا  چین با جمعیتی حدود  (یک نیم میلیاردی ) با مشکل عظیم اقتصادی روبرو  خواهد شد و رئیس جمهور چین شی جین پینگ . نباید این اشتباه را مرتکب شود . لذا ممکن است چین دچار فروپاشی اقتصادی گردد و دولت چین ممکن است در باتلاق گرفتار و زمین گیر شود . و این فروپاشی چین برای آسیا گران تمام خواهد شد .

شی جین پینگ باید این مسئله را درک کند که خیلی از کشورهای دنیا در گذشته در یک قلمرو و یک حاکمیت بوده ولی اعلام استقلال کرده و جدا شده اند مانند اتحاد جماهیر شوروی که بعد از فروپاشی بلوک شرق . از این کشور پهناور بیش از ۱۵ کشور  جدا شده و تشکیل گردید و مضافا   برای سایر کشورها از جمله ایران  این اتفاق افتاده است . که برخی از کشورهای همسایه در سالیان گذشته نه چندان دور در قلمرو ایران بوده . ولی به دلایل گوناگون که مجال توضیح در این مبحث کوتاه وجود ندارد . از ایران جدا شده و مستقل گردیده اند .
 
شی جین پینگ رئیس جمهور چین باید بپذیرد کشور تایوان در سالیان گذشته تا حدودی  مستقل گردیده است . و  خود را در باتلاق تایوان گرفتار نکند . لذا در عصر کنونی نمی شود با توسل به زور بر یک سرزمین حاکم شد به همین دلیل  برای برون رفت آبرومندانه از این جنگ احتمالی ویرانگر  یک رفراندم در کشور تایوان برگزار کنند  . در صورتی که مردم به الحاق و یا به استقلال تایوان  رای دهند دولت های پکن و تایپه به رای و نظر مردم احترام گذاشته و تمکین کرده و قائله خاتمه خواهد یافت .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار