اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
به بهانه تخریب در زیگورات؛
شوشان ـ باسم حمادی:

 میراث فرهنگی خمیرمایه حفظ، بقا و اعتبار هر کشور در وضعیت فعلی دنیای پیرامون ما می باشد و این امکان را دارد که توسعه اقتصادی، علمی و اجتماعی جامعه پیرامون خود را فراهم می نماید و حس پیوستگی و همبستگی میان مردم پیرامون خود را تقویت نموده، از عوامل قدرت نرم کشورها در روزگار ما به شمار می آید.

 هر ملتی با نگاه به گذشته تاریخی و فرهنگی خود، امکان شناسایی و بازیابی هویت ملی خود را پیدا می کند و بقای خود را تضمین می کند. افزون بر این، بررسی و بازنشر میراث فرهنگی هر کشور می تواند به تقویت حس خودباوری در میان مردمان آن کشور منجر شود.

 لذا باید كوشید تا با رویكرد جلب مشاركت های اجتماعی، حفاظت از میراث فرهنگی را در جامعه نهادینه ساخت و اینگونه اهمیت حفظ و پاسداری از تمدن و تاریخ را به همگان شناساند. با مدیریت صحیح و حفاظت گسترده و همگانی می توان در جهت بهره برداری اقتصادی از این مكان ها استفاده بهینه كرد تا جامعه به رشد و پویایی برسد.

سلیقه گردشگران امروز به سمت گردشگری تاریخی رشد داشته و ایران به ‌عنوان كشوری با سابقه تاریخی چند هزار ساله می‌تواند سهم زیادی از بازار پر سود گردشگری را نصیب خود كند اما با سهل‌انگاری در این حوزه متاسفانه فرصتها از دست می رود، بازنشر خبر تخریب ،تعرض ویا سرقت از معبد زیگورات چغازنبیل توسط شبکه ماهواره ای به نقل از یک سایت خبری اگر چه یک رویه معمول در رسانه می باشد ولی قطعا این شبکه معاند به دنبال نشان دادن تضاد جامعه محلی با هویت تاریخی اثر باستانی  می باشد چیزی که در واقعیت محلی از اعراب نداشته و زیست چندهزارساله مردم در کنار این معبد و حفظ آن تاکنون خود بهترین مدعا می باشد که جامعه محلی بهترین حافظ برای اثار و محوطه های تاریخی می باشد و اگر تعارضاتی بوجود امده صرفا ناشی از یک برداشت غلط یا برخورد عجولانه و یا عملکرد نامناسب در قبال جامعه بومی می باشد.

نگهداری فضایی ‏که در آن زندگی جاری است آسان‌تر بوده به‌همین سبب لازم است که به آموزش جوامع محلی ‏برای حفاظت و پاسبانی از اثار و بناها و محوطه های تاریخی روی آورد.
 برای حفاظت و حراست از اثار تاریخی باید ابزارهایی را در اختیار ساکنان اطراف  ‏آنها قرار داد تا خود این افراد نسبت به حفظ اثر تاریخی اهتمام بورزند چرا که  نگهداری مکانی ‏که در  اطراف آن زندگی جریان دارد بسیار آسان‌تر بوده و افرادی که در آن حوالی ساکن هستند با دیدن آموزش‌های لازم می‌توانند بهترین نگهبان و ‏حافظ برای آن فضا باشند.

 بهمین دلیل باید به آموزش جوامع محلی و عمومی هم روی آورد تا با بودجه‌های موجود و داشته‌هایمان بتوانیم ظرفیت‌های تاریخی استان و کشور را حفظ کنیم.
فرهنگ سازی در بخش میراث فرهنگی  بسیار مهم است و در این زمینه نیز تقویت روحیه هم افزایی با بخش پژوهشی و علمی بشدت مورد نیاز  است تا ضمن حفظ بنا و اثر  جامعه محلی و ساکنان بومی نیز از آن منتفع شوند. وظیفه ای که بر اساس اعلام سایت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برعهده پایگاهها بوده ولی یا انجام نشده و یا اینکه به درستی و کامل اجرا نشده است.جادارد که با تعامل سازنده و ایجاد رابطه دوستانه جامعه محلی را با خود همراه نمود و با برنامه ریزی خلاق و آموزش ابتکاری از ظرفیت جامعه محلی برای حفظ اثار  استفاده نمود.حفظ محوطه و اثار تاریخی بدون توجه به منافع جوامع محلی ناموفق است و  با توجه به اینکه  میراث فرهنگی یک فرصت  می با‌شد تهدیدی برای جامعه نیست و مدیران سایتهای میراث فرهنگی بایستی با ایجاد روابط حسنه واجتناب از تصمیمات  عجولانه در برخورد با جوامع پیرامون سایتهای  میراث فرهنگی   پرهیز کرده و از دانش کارشناسان و تجربیات بین المللی موفق در این حوزه استفاده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار