اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
نگاهی نموداری به آلوده ترین شهر جهان
همیشه رسم بر این بود که چین و هند آلوده ترین شهرهای جهان را داشته باشند اما شهر اهواز برای دومین سال متوالی بر سکوی اول ایستاد.
همیشه رسم بر این بود که چین و هند آلوده ترین شهرهای جهان را داشته باشند اما شهر اهواز برای دومین سال متوالی بر سکوی اول ایستاد.

به گزارش شوشان بر طبق گفته خانم ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از نظر آلودگی هوا در رده بندی‌های جهانی وضعیت خوبی ندارد واهواز رتبه آلوده ترین شهر جهان را مطابق با طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

زمانی برای رکوردشکنی اهواز و سنندج

بر طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا دلیل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در جهان است در حالی که سالیانه حدود 250 هزار نفر در جهان از سرطان ریه مرتبط با آلودگی هوا می میرند و در نهایت 4.5 ملیون نفر هر ساله در ارتباط با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند در کشورمان نیز 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

بر اساس لیستی که از آلوده‌ترین شهر‌های جهان ارائه شده است شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10 شهر آلوده جهان هستند. به بیانی دیگر اهواز اولین شهر آلوده جهان، سنندج سومین شهر آلوده، کرمانشاه ششمین شهر آلوده و یاسوج نهمین شهر آلوده جهان اعلام شده‌اند.

تصویر زیر بیانگر آلوده ترین شهرهاd جهان با مقیاس PM10 است.


تصویر زیر پراکندگی شهرهای آلوده در جهان را نشان می دهد (منبع: سازمان بهداشت جهانی WHO)

تصویر زیر نیز که بر اساس داده های سازمان فضایی آمریکا ناسا گرد آوری شده است مرگ آور ترین نقاط آلوده جهان بر اساس مقیاس مرگ در هر نفر را نشان می دهد.
برای تصاویر بزرگتر روی آنها کلیک کنید

همانطور که تصاویر فوق نشان می دهد ، شهرها با بدترین هوا معمولا در کشورهای صنعتی نو آمده مانند هند و چین قرار دارند اما وجود صنایع آلاینده و صنایع سنگین تنها دلیل اصلی نیست چرا که اهواز در جنوب غربی ایران ، به مراتب آلوده تر از شهرهای دهلی نو و پکن است، با درجه 372 از ذرات کوچکتر از 10 میکرومتر (PM10) که متوسط مقیاس جهانی آن حدودا 70 است .

از بین رفتن کشاورزی در عراق، خشک شدن تالاب ها و بیابان زایی در این کشور به دلیل جنگ و البته سدهایی که ترکیه روی رودهای منتهی به عراق زده است، یکی از از عوامل گرد و غبار دائمی در غرب ایران و فصلی در ۲۳ استان ایران است. در واقع پدیده ریز گردها که منشا آن بیابانهای عراق و بی برنامگی دولت عراق در کنترل و مهار بیابانها و تالابهای، مزید بر علت شده است.

همچنین وجود صنایع سنگین در داخل و اطراف شهرها، مانند صنعت نفت، فلزات و پتروشیمی ، بیابان زایی در اثر خشک شده تالابها از دیگر عوامل اصلی آلودگی هوای اهواز و دیگر شهرهای بزرگ غربی ایران است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار