اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۱۴
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
سبقت شمالی ها در احداث سدهای لاستیکی/ احیای گردشکری آبی، نجات تالاب ها ، پایانی بر بحران کشاورزی
با توجه به بحران آب در خوزستان می طلبد مسئولین خوزستان نیز همچون همتایان خود در استان های شمالی ، در جهت احداث این نوع سدها کمر همت ببندد.

شوشان /مهندس زمان بابادی شوراب


این روزها بحث انتقال آب و خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها در صدر اخبار زیست محیطی کشور قرار دارد. مباحثی همچون انتقال آب کارون ، خشک شدن دریاچه ارومیه ، نابودی تالاب شادگان ، بحران دریاچه بختگان ، کم آبی و یا بی آبی زمین های کشاورزی و ... هر روز در رسانه ها مطرح و گاه به جنگ رسانه ای تمام عیار تبدیل می شود.

سرزمین پهناور ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته و توزیع ناموزون جریان سطحی محدودیت های عمده ای را در امر استفاده بهینه از آب این عنصر حیاتی به وجود آورده است. به علاوه قسمت اعظم این جریان ها قبل از این که مورد استفاده قرار گیرند از دسترس خارج شده و به سوی دریا سرازیر می گردند. از آنجایی که تامین آب همواره نیاز اساسی بشر برای استفاده های کشاورزی صنعتی و آب شرب بوده است لذا مهار سیلاب ها و آب های جاری از طریق احداث سد از کارهای اساسی و زیر بنایی محسوب و برای نیل به خودکفایی اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رونق سدسازی پس از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی صنعت سدسازی در کشور وارد مرحله جدیدی گردید و وزارت نیرو نیل به خود کفایی در این زمینه را هدف اصلی و متعالی خود قرار داد. خوشبختانه پس از گذشت سه دهه هم اکنون صنعت سدسازی به مرحله ای از رشد وارد شده که بیشتر مراحل مطالعات طراحی نظارت ساخت مدیریت بهره برداری از سدها که زمانی در انحصار کارشناسان خارجی و مستلزم تحمل هزینه های گزاف ارزی بوده است به دست توانای مهندسین ایرانی صورت می گیرد.

بی شک نقش سازه های آبی در بهبود کمی و کیفی زندگی بشر آنچنان حائز اهمیت است که امروزه در هر کشوری سهم قابل توجهی از نیروی انسانی و بودجه های عمرانی را به خود اختصاص داده است.

در طرح این قبیل سازه ها ایمنی و پایداری سازه ، سرعت و سهولت ساخت سازگاری با محیط ، عمر مفید و هزینه های طرح از جمله مسائل مهمی است که همواره ذهن طراحان را به خود مشغول می دارد . از این رو سعی می گردد با استفاده از تکنولوژی های جدید و بهره گیری از مصالح و ابزار ساخت گوناگون حداکثر ضریب اطمینان در راستای مسائل فوق بدست آید.

سدهای لاستیکی ، فن آوری جدید در سازه های آبی


نمایی از یک سد لاستیکی در حالت بهره برداری

یکی از جدیدترین مصالحی که در ساخت سازه های آبی در طی چند سال اخیر به خدمت گرفته شده ماده لاستیک است که بطور گسترده در ساخت بندها یا سدهای کوتاه مورد استفاده قرار گرفته است. در سدهای لاستیکی انعطاف پذیری قابل توجه مصالح در مقابل عوامل خارجی همسازی و سازگاری با محیط ، سادگی طراحی ، کوتاه بودن مدت ساخت ، ایمنی و پایداری مناسب این قبیل سدها نسبت به سازه های صلب ، سادگی و سهولت بهره برداری و در نهایت کاهش هزینه های اجرائی موجب گردیده که در طرح های آبی کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.

در حال حاضر در تعداد زیادی از طرحهای آبی به منظور انحراف آب رودخانه جلوگیری از تداخل آب شور و شیرین کنترل جذر و مد در سواحل افزایش حجم سدهای ساخته شده و در طرح هایی مانند تغذیه مصنوعی بهبود محیط زیست تولید انرژی برق آبی . افزایش سطح ارتفاع آب در رودخانه ها جهت کشتی رانی و یا صرفه جویی در انرژی برای پمپاژ آب و سامان بخشی سواحل رودخانه از سد لاستیکی استفاده می شود.

تجربه موفق سدهای لاستیکی در شمال کشور

ایده استفاده از سدهای لاستیکی اولین بار در سال ۱۹۵۰ توسط «ایمبرسون» مطرح شد. در سال ۱۹۶۵ اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید.

نمایی از یک سد لاستیکی و سازه مهار آن

هم اکنون در حدود ۱۰۰ سد لاستیکی در آمریکای شمالی، بیش از ۱۰۰۰ سد لاستیکی در ژاپن و خاور دور، و در مجموع ۲۶۰۰ سد در نقاط مختلف جهان به طور موفقیت آمیز در دست بهره برداری می باشند که ایران نیز در حال حاضر در مناطق شمالی از آن بهره برده است.

كاربردهاي متعددي براي سدهاي لاستيكي مي‌توان متصور شد كه از آن جمله مي‌توان به انحراف آب اراضي كشاورزي، افزايش ارتفاع سدهاي بتني، استفاده به جاي دريچه‌هاي فولادي، جداسازي آب‌شور از شيرين در مواقع فروكش كردن آب در رودخانه‌هاي ساحلي، تغيير سطح آب در كشتيراني و بالا آوردن سطح آب در رودهاي كم ‌آب به منظور پمپاژ و...ز اشاره كرد.

محدود بودن استفاده از سدهاي لاستيكي در ايران به دليل نو بودن اين فناوري است و متاسفانه به جز شمال کشور ، جنوب ایران از چنین فن آوری تاکنون بهره ای نبرده است.

در حال حاضر مطالعات احداث سدهاي لاستيكي در استان مازندران، گلستان و گيلان در 36 محور انجام شده است، در اين راستا دو سد انحرافي در بابلسر به ترتيب در سال‌هاي 75 تا 83 بر روي رودخانه تالار به مرحله بهره‌برداري رسيده و سدهاي كله‌بست در استان مازندران، بندر امير در استان فارس و سد انحرافي در استان گلستان از ديگر سدهاي لاستیکی در دست احداث هستند.


نمایی از سد لاستیکی بابلسر

کاربرد این نوع سدها به گونه ای است که نمایندگان استان های شمالی هر یک درصدد راه اندازی سدهای لاستیکی در حوزه های انتخابیه خود هستند. به عنوان مثال نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی چندی پیش گفته بود : درصدد راه‏ اندازی اولین سد لاستیکی شمال کشور در شهرستان لنگرود هستیم تا نگرانی‏‌هایی که بخش کشاورزی را تهدید می‏‌کند، ‌برطرف شود.

سدهای لاستیکی ؛ حلقه مفقوده در مدیریت آب خوزستان

با توجه به نیاز بالای سرمایه گذاری در صنایع سدسازی در خوزستان، استفاده از فناوری ساخت سدهای لاستیکی ضروری است. تمام رودخانه های خوزستان مستعد ساخت سدهای لاستیکی هستند و با ساخت این سدها در مسیر میان دشتی رودخانه ها، از بارش ها و سیلاب ها در این حوزها می توان حداکثر استفاده را نمود (باتوجه به اینکه در طول سال و در کلیه فصول، دبی ثابتی از پشت سدها به رودخانه ها رها و بارش در حوزه های میان کوهی پشت سدها ذخیره می گردد).

در عین حال، شرکت هایی مانند کشت و صنعت نیشکر ، نیروگاه ها و شرکت نفت، در کل طول مسیر رودخانه با احداث این نوع سدهای کم هزینه، آب مورد نیاز خود را برای مدتی ذخیره نموده و از فشار آمدن به کشاورزان و دیگر تأسیسات کوچک کاسته می شود.

اولین سد لاستیکی در ایران

در ایران اولین سد لاستیکی در استان مازندران و در سال 1375 بر روی رودخانه بابل رود ساخته شده است که پس از رفع نقص های اولیه، این گونه سدها به عنوان یک ابزار جدی برای مدیریت منابع آب سطحی مطرح شده و در حال حاضر عمر مفید این سدها بین 30 تا 40 سال است. از نکات بارز این نوع سدها امکان تعویض لاستیک آن در کمترین زمان و با کمترین هزینه است.

مزیت های استفاده از سدهای لاستیکی

رویکرد استفاده از سدهای لاستیکی در پاسخگویی به مسائل زیست محیطی و اکولوژیک بوده و ضمناً هزینه های کمتر و زمان بسیار کم اجرای این نوع سدها از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر انحراف و ذخیره آب رودخانه ها در بیشتر موارد با سازه های بتنی حجیم که مجهز به دریچه های فلزی سنگینی هستند، صورت می گیرد و اجرا و راه اندازی هر یک از اجزای این سدها مستلزم مکان مناسب، صرف وقت و هزینه های قابل توجه است؛ اما مساله صرفاً اجرای این سدها نیست، بلکه پس از اجرا مسائل خاصی در مرحله بهره برداری به وجود خواهد آمد که مهمترین آنها پدیده رسوب گذاری است. رفع این موضوع نیازمند به کار گیری تجهیزات الکترومکانیک با هزینه های بسیار بالاست.

خوشبختانه تکنیک به کارگیری سدهای لاستیکی مشکل رسوب گذاری را به عنوان مساله اساسی سدهای کنونی که باعث بسیاری از مشکلات زیست محیطی و اکولوژیک می شود، حل کرده است و معرفی این تکنولوژی به عنوان تکنولوژی نوین مطرح در صنعت آب با در نظر گرفتن کمتر این گونه سدها، می تواند در پروژه های آتی نقش مهمی را ایفا کند.

در خوزستان تاکنون تجربه ساخت سدهای لاستیکی وجود نداشته است و فقط در استان مازندران و گیلان از این نوع سدها وجود دارد. کاهش 50 تا 60 درصدی هزینه ها و کوتاه شدن طول مدت اجرای طرح را از مهمترین مزایای استفاده از این نوع سدهاست.

همچنین ذخیره موقت دبی پایه آب رودخانه ها برای تأمین آب کشاورزی، جداسازی آب های آلوده یا شور از آب شیرین، بهبود شرایط زیست محیطی، بیولوژیکی و اکولوژیکی محدوده طرح، افزایش حجم ذخیره سدهای بتنی و نیز بازیافت آب زهکش ها در طرح های آبیاری از جمله مزیت های سد لاستیکی است.

احیای صنعت توریسم

از جنبه های دیگر ساخت سدهای لاستیکی ، ایجاد محیطی برای جذب توریست و احیای گردشگری ست. خوزستان با دارا بودن رودخانه های متعدد از ظرفیت های توریستی مناسبی برخوردار است. اجرای سد لاستیکی موجب به وجود آمدن فرصت های مناسب برای امکان توسعه گردشگری توام با طبیعتگردی می شود. به دلیل عرض زیاد و شیب کم رودخانه کارون انواع ورزش های آبی را می توان با ایجاد سدهای لاستیکی رونق بخشید. توسعه و راه اندازی اتوبوس های آبی و ... را نیز می توان در سایه ایجاد سدهای لاستیکی احیا نمود.

مقاومت سدهای لاستیکی

سدهای لاستیکی در مقابل عوامل محیطی از قبیل مواد آلاینده، آبهای شور و قلیایی، پسماندهای سمی و اسیدها ، کاملاً مقاوم هستند و از نظر مکانیکی، اجسام تیز معمولی، قطعات یخ و خرده سنگها قادر به ضربه زدن به لاستیک نخواهند بود.

اهمیت استفاده از سدهای لاستیکی دراستان خوزستان و سواحل خلیج فارس

استفاده از این نوع سدها در نواحی ساحلی جنوب وطول مسیر رودخانه ها در قسمت میان دشتی استان می تواند در حل مشکلات متعدد آبی از جمله نیازهای صنعتی، کشاورزی منطقه، هدر رفتن آب در مزارع اطراف، تداخل آبهای شور و شیرین و همچنین مشکلات جزر و مد مؤثر باشد.

مشخصات بعضی ازسدهای لاستیكی ساخته شده در ایران

سه سد لاستیكی در منطقه بابلسر با مشخصات فنی زیر ساخته شده است:

سد لاستیكی میاندشت: با ارتفاع 8/2 متر، طول لاستیك در قاعده60 متر، در تاج 70 متر، ضخامت كل لاستیك 9 میلیمتر،تعداد لایه های منجید 2 لایه.

سد لاستیكی عرب خیل: با ارتفاع 3 متر، طول لاستیك در قاعده5/36 متر، در تاج 5/45 متر ،‌ضخامت كل لاستیك9میلیمترتعدادلایههایمنجید2لایه

سد لاستیكی آرمیچ كلا : با ارتفاع 5/3 متر ، طول لاستیك در قاعده 40 متر ،‌در تاج 5/50 متر ، ضخامت كل لاستیك 10 میلیمتر ، تعداد لایه های منجید 3 لایه.

سد لاستیكی خواجه نفس در استان گلستان با ارتفاع 3 متر ، طول لاستیك در قاعده 34 متر ، تاج 39 متر ، ضخامت كل لاستیك 10 میلیمتر ، تعداد لایه های منجید 3 لایه .

در طول 10 سال گذشته با مطالعاتی که از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران و گیلان انجام پذیرفت، محل احداث بیش از 30 سد شناسایی و مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز گردید. همه این طرح ها از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار هستند و مسئولین این استان ها در صدد استفاده بهتر و بیشتر از این نوع سدها هستند.

با توجه به بحران آب در خوزستان و لزوم مدیریت آن و همچنین ضرورت احیای گردشگری توریسم آبی و احیای زمین های کشاوری و تالاب های شادگان و هورالعظیم ، می طلبد مسئولین خوزستان نیز همچون همتایان خود در استان های شمالی ، در جهت احداث این نوع سدها کمر همت ببندد.


نمایی از رودخانه کارون


خشکی رودخانه کارون در تابستان گذشته


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
انتشار یافته: ۵۸
comment
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
4
comment متاسفانه باید استان های دیگه همیشه پیشقدم باشند. چرا خوزستان هیچ وقت پیشقدم نبوده؟!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
5
comment با طرح های کم هزینه میشه نشاط و شادابی رو به خوزستان هدیه کرد.
comment
زهرا معصومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
2
1
comment اهواز زمانی شهر بندری بوده و کارون قابل کشتیرانی بوده . با این طرح دوباره امکان کشتیرانی وجود داره ؟
comment
توسلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
2
comment کارون با این چیزا پرآب نمیشه. فقط باید جلو انتقال آب گرفته شود
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
3
comment ایده جالبی است. فقط باید مشخص بشه شرایط رودخانه های شمال کشور با رودخانه های خوزستان مشابه است؟
comment
محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
2
1
comment سدهای لاستیکی ! هر روز لاستیکش خراب میشه!!!!!!!!!!!
comment
کارمند شیلات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
6
comment برادر گرامی آقای بابادی
طرح بسیار خوبی است به شرطی که طرح مطالعاتی آن در خوزستان تکمیل شود.
ضمن آنکه با این سدهای لاستیکی می توان در زمینه پرورش ماهی نیز گام های موثری برداشت
comment
رحیمی
|
United States
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
3
comment جالب بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
2
comment زمان بابادي شوراب نماينده اينده اهواز در مجلس
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
3
1
comment این نوع سدها به درد خوزستان نمی خوره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
2
2
comment یک توضیح درباره سد لاستیکی:
قسمت اعظم سد لاستيكي ازيك كيسه بزرگ لاستيكي تشكيل شده است كه بوسيله پيچهاي مهاري به سطح زيرين سد كه مي تواند بستر رودخانه و با تاج سدهاي ديگر باشدمتصل ميشود ...

با توجه به این توضیح مشخص میشه عمر این سدها خیلی کوتاست و با شرایط آب و هوایی همچنین بستر کارون جور در نمیاد
comment
مهین رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
3
comment این همون زمان بابادی شوراب نیست که کاندیدای شورا شده بود؟
comment
بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
3
comment به عمل کار برآید نه به حرف
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
1
comment متاسفانه اکثر طرح های مطالعاتی در خوزستان خاک می خوره و کسی اهمیت نمیده.
comment
کارمند شهرداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
2
comment به نکته های ظریفی اشاره شده بود اما تا عمل خیلی راه مونده
comment
مهسا مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
3
0
comment بابا بی خیال سد لاستیکی و خوزستان!!
comment
فاضلي
|
United States
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
2
comment با روش های ساده تری هم میشه کارون رو از خشکی نجات داد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment مسئولین شمال رو با خوزستان مقایسه نکنید. اونا برای رسیدن به حق مردم منطقه شون شبانه روز تلاش می کنن اما اینجا..
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
0
comment آقادی شوراب ! بعیده این طرح در خوزستان اجرایی بشه. متاسفانه مسئولین در لایه روبی کارون موندن
comment
مکوندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment از معایب سدهای لاستیکی هم کاش می گفتید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
1
0
comment نمردیم و یه مقاله علمی خوندیم
comment
از شهرداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment این شورای شهری که من می بینم به همه چی توجه می کنه الا سد لاستیکی!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment بلای کارون همین سدهای بتی ست که هی روی رودخونه می زنن.
comment
علیرضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment مردم اهواز یه جای تفریح ندارن. رودخونه به این عظمت ! از جنبه گردشگریش استفاده نمی کنن. اگه این رودخونه توی اصفهان بود الان منبع عظیم درآمدزایی شده بود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment از ماست که برماست
comment
نیکزاد
|
United Kingdom
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment سوابق کاری آقای شوراب را در شهرداری باید جستجو کرد که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد و به تازگی هم
comment
علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
comment
0
0
comment باتوجه به آب وهوای خوزستان هرقدم مثبتی که برداشه بشه جهت رفع محرومیت خوبه
comment
توسلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
0
comment ایده سدهای پلاستیکی دیگه قدیمی شده
comment
شهرداری چی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
1
0
comment شاید آقای زمان بابادی دوباره می خواد کاندیدا بشه!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
0
comment جای تاسفه که رودخونه با این ظرفیت ، از ظرفیت گردشگریش استفاده نشه
comment
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
0
comment قبلا یکی دو تا اتوبوس آبی آوردن توی کارون . تحقیق کنید که سرنوشت این اتوبوسای آبی کارون چی شد
comment
نگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
1
1
comment کارون رو فاضلاب گرفته . با این سدای لاستیکی فاضلاب بیشتر جمع میشه !
comment
کارمند آب و برق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
1
comment مسئولین آب و برق را باید محاکمه کرد. متولی این رودخونه سازمان آب و برقه . پس چرا هیچ کاری برای لایه روبی اون انجام نمیدن . به خدا باید جوابگو باشند.
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
1
comment آقای بابادی . مطمئنا شرایط آب و هوای تاثیر زیادی بر روی این سدها خواهد گذاشت. در خوزستان این نوع سدها فرسایش و فرسودگیشون زیاده و قابل اجرا نیست
comment
مهندس کشاورزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
0
comment به نظرم باید به صورت موردی این نوع سد رو در خوزستان آزمایش کرد. اگه جواب داد می تونه در برای کشاورزی خوزستان مفید باشه و مشکلات بی آبی رو در برخی ماه ها برطرف کنه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
2
comment سد لاستیکی نشنیده بودیم، چطور شد تازه به فکرتون رسید نکنه میخواین کارون رو ببرنند برای ما آب تو لاستیک جمع کنند!!! به مردم بگن این کارونه دیگه، به خدا دیگه به چشمامونم شک میکنیم از بس بلا سره این کارون مظلوم اوردید. حالا اگه ایده ی خوبیم باشه بازم نمیشه باورتون کنیم. ما تو همین کارون هم میتونیم اتوبوس آبی راه اندازی کنیم چه کاریه بیایم تو لاستیک آب جمع کنیم مگر ما مثل شهرهاو استانهای دیگه عقده ی رودخونه داریم خدا رو شکر، رودخونه ی طبیعشو خدا بهمون داده ولی ما خوزستانی ها قدرشو نمیدونیم و درست ازش بهره وری نمیکنیم میتونیم فقط و فقط از رودخانه ی کارون میلیاردها دلار از صنعت توریسم پول در بیاریم ولی متاسفانه اصلا به این موضوع توجه نمیشه فقط بلدن بذل وبخشش کنند
comment
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
1
1
comment وقتی کارون آب نداشته باشه سد لاستیکی چه سودی داره
comment
مهین رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
2
comment باید مدیران آب خوزستان مدیران لایقی باشن
comment
باباتبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
3
comment جناب آقای مهندس بابادی ضمن تشکر از مقاله ارائه شده و ذهن نوگرای جنابعالی همانطور که مستحضرید ، با توجه به محدودیت های توپوگرافی در ایجاد سازه های صلب ( بندهای بتنی و دریچه های فولادی ) در مناطق مسکونی و صنعتی تکنولوژی سدهای لاستیکی انقلابی در صنعت آب ایجاد نموده است . در نواحی ساحلی ایران ( شمال و جنوب ) علیرغم تلاشهایی که در زمینه احداث سدهای مخزنی صورت گرفته اما کماکان در مدیریت زمانی و مکانی آب مشکلات فراوانی وجود دارد. به گونه ای که حجم بالایی از روانابهای سطحی حاصل از بارندگیها بدون مهار و بلااستفاده مجددا از حیزانتفاع خارج شده به دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان می ریزد. بی شک با توجه وجود توانمندی طراحی و اجرای سدهای لاستیکی در کشور می توان با جمع آوری آبهای سطحی در دشت گام مهمی در مدیریت منابع آب کشور برداشت . اینجانب با تجربه 12 ساله ای که در طراحی و اجرای سدهای لاستیکی در کشور دارم آمادگی خود را جهت انتقال این تکنولوژی به سایر مناطق ایران عزیز اعلام می نمایم . توضیح اینکه در حال حاضر دو سد لاستیکی میاندشت و آرمیچ کلا بر روی رودخانه بابلرود ، سد عرب خیل بر روی رودخانه تالار ، سد خواجه نفس و دیگچه بر روی گرگانرود ، سد فریدونکنار بر روی رودخانه فریدونکنار ، سد تجن بر روی رودخانه تجن و سد بند امیر بر روی رودخانه دز در دست بهره برداری می باشد. سدهای گنبد ، نکا ، لاریم ، دینه سر ، پهلوان بست ، فخرآباد و کرمانشاه نیز در دست اجرا می باشد. نقشه های اجرایی دهها سد لاستیکی دیگر تهیه و آماده اجرا می باشد.
با عنایت به مطالعات امکان سنجی که جهت احداث سد لاستیکی بهمنشیر در محل اتصال به دریا انجام دادم بی شک احداث سدهای لاستیکی در جنوب کشور با در نظر گرفتن ملاحظات فنی امکان پذیر می باشد.
پاسخ ها
comment
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
comment
comment لطفا به من ایمیل بزنین.امکان سنجی احداث سد بر روی کارون در محدوده شهری اهواز؟
comment
داریوش ب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
1
comment سدهای لاستیکی با توجه به موضوع و مسئله مطرح در منطقه موردنظر استفاده می گردند و حدود بیست مورد را شامل می شود در ایران هم تنها سد بر روی رود بابل و حاشیه دریای خزر در سال 75 تعبیه گردید که متاسفانه به دلایلی عملکرد مناسبی مناسبی نداشته است باید پتانسیل های رودخانه های استان در زمینه کاربرد اینگونه سدها مطالعه جامع انجام شود وگرنه مانند بسیاری از طرح های ناتمام با مشکل مواجه می شویم
comment
داریوش ب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
1
comment مسئله افزايش ارتفاع سد لاستيكي لاینحل مانده است بطوري كه ببیشترین ارتفاع انجام گرفته در جهان 10 متر می باشد و ضمنا مشكلات فني اين قبيل سدها در هنگاميكه ارتفاع سد لاستيكي زياد مي‌گردد بحال خود باقي مانده است. چالش های دیگر سدهاي لاستيكي:
1- وجود ارتعاشات در بدنه سد لاستيكي با افزايش ارتفاع آب در آستانه سد لاستيكي.
2- چروك خوردگي بدنه لاستيكي در مجاورت ديواره‌هاي جانبي در شيبهاي مختلف.
3- تشكيل معبر عبور جريان بصورت v در طول تاج سد يا V-notch.
4- پارگي تيوپ در نتيجه اضافه فشار.
5- مشكل تعميرات سد لاستيكي در هنگام طغيان سيلابها.
6- نداشتن تخصص براي نگهداري، بهره‌برداري و تعميرات سدهاي لاستيكي در كشورهاي توسعه نيافته.
7- گرفتگي لوله‌هاي هوارسان يا لوله‌هاي تأمين آب تيوب لاستيكي.
8- در حال حاضر عدم وجود امكانات لازم براي ساخت بدنه لاستيكي در كشور و ارزبري لاستيك.
comment
علی زیبایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
1
comment به هر حال باید از ی جایی شروع کرد این که هی بخواهیم ساز ناامیدی بزنیم که مشکلی حل نمی شود من باور دارم که با عمل کرد درست و توکل به خدا می شود این مشکلات را حل کرد و کارون رو به زیبایی گذشتش برگردوند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
2
comment ایده جالبیه فقط باید دید در عمل هم جالب میشه و کارایی داره؟
comment
مریم مقدسی بابل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
3
comment سد لاستیکی در کنار کاربردش ، معایب زیادی داره . با تحقیق میدانی مشخص میشه که این سد به درد خوزستان میخوره یا نه. آب و هوا و شرایط زمین و بستر روخانه تاثیر زیادی در این زمینه دارند
comment
زمان بابادی شوراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
1
1
comment باسلام و ارادت به کلیه دوستانی که این مقاله را مطالعه نموده و آن دسته از کسانی که نظر دادند ؛ بخصوص جناب اقای دکتر باباتبار و همچنین جهت اطلاع آقای نیکزاد.

اینجانب فوق لیسانس سازه های آبی و مهندسی عمران , کارمند شهرداری اهواز , مشاور مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز می باشم. همیشه به دنبال اجرای ایده های نو در شهرمان هستم که می توان به اجرای 15 باب زمین های ورزشی با چمن مصنوعی در سال1388 برای اولین بار ، مشاوره در ایده اجرای پل طبیعت و همچنین اجرا و تجهیز ساختمان علوم و نجوم شهرداری اهواز که به امید خدا حداکثر ظرف 20 روز آینده افتتاح و بهره برداری خواهد رسید و... اشاره نمود.
ایده ی سد های لاستیکی را نیز با توکل به خدا دنبال خواهم کرد تا به نتیجه برسد چرا که معتقدم در صورت اجرایی شدن این طرح - همانطور که در مقاله اشاره شده - فواید زیادی نصیب خوزستان در بخش هایی همچون گردشگری ، کشاورزی ، توریسم و... خواهد شد.

والسلام
زمان بابادی شوراب
پاسخ ها
comment
مهندس مجمودی
| United Kingdom |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
comment ....این ایده در بخش مطالعات سازمان آب وبرق خوزستان توسط مشاوران بررسی و از بیخ و بن رد شده است. امکان استفاده از این نوع سد در تمام رودخانه های خوزستان مخصوصا در دشت ها رد شده است. آقای همه چی دان که فکر میکنی بک فوق لیسانس .... گرفتی دیگه خیلی سرت میشه و تا الان کسی به فکر این چیزها نبوده
comment
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
comment آقای مهندس محمودی
چرا یه نفر هم که درده دل این مردم رو میگه میخای ردش کنی و ساز مخالف بزنی؟؟ اکه شما خیلی سرت میشه شما یکاری بکن
comment
علی ش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
comment
0
2
comment با تشکر از ابراز علاقه به اهواز و نمای ان متاسفانه در اهواز نیروی کار امد بسیار کم و یا فاقد هرگونه محیط جهت اجرای این گونه پروژه ها می باشد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
2
comment تشابه اقاي زمان بابادي با اقاي محسن رضايي در اينه كه اقاي رضايي كانديداي مادام العمر انتخابات رياست جمهوري واقاي بابادي هم كانديداي مادام العمر انتخابات شوراي شهر اهوازه.
comment
......................
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
0
comment با سلام و با تشکر از طرح بسیار خوبتان جناب بابادی امیدورام که این طرح حتما اجرا بشه من از دور شمارو میشناسم و تعریفتون رو شنیدم
مرسی از طرحتون
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
0
comment شوشان جان سلام. خواستم سوال كنم جرا كسي كه مقاله مينويسه خودش هم ميتونه با اسامي ديكه اي هي بياد زير مقاله خودش نظر بذاره؟ با تشكر
comment
دانشجوی دکتری عمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
0
comment اقای مهندس محمودی یک مهندس با دلیل و منطق گفتمان میکند نه نقل قول. حتما میدانی فوق لیسانس عمران یعنی چی. ماهم از طرح خوب فوق اطلاع داریم و مشکلات ان پس اگر اطلاعاتی داری که چرا و به چه دلیل طرح فوق رد شده بفرمایید که دوستان کسب اطلاع نمایند و از سواد شما استفاده نمایند همانند جنابان باباتبار و داریوش ب سپاس از مهندسین محترم عمران اللخصوص جناب بابادی.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
comment
comment ببخشید شما دانشجوی دکتری ازاد هستید یا دولتی
comment
سیدنورالله موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
0
comment از حسن توجه و حساسیتی که نسبت به این موضوع مهم داشتین کمال تشکر را دارم.
comment
از اعضاي كاركزاران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
0
comment درود بر مهندس زمان بابادي شوراب دبير حزب كاركزاران سازندكي اهواز
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
0
comment آخه رودخونه ای که آب نداره و فاضلاب تمام صنایع و شهرها در اون جریان داره سد زدن جلوی فاضلابها که مشکلات زیست محیطی را صد چندان میکنه.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
0
comment كاش منهم يك زمان بابادي شوراب بودم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار