اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹

رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس به نقش و مشارکت مستقیم زنان استان خوزستان در 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرد.

به گزارش مهر، مریم مجتهدزاده در نشست هم اندیشی زنان دفاع مقدس که شامگاه پنجشنبه 28 آذر در سالن جلسات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان برگزار شد، گفت: بر خلاف بانوان استانهای دیگر که در سالهای دفاع مقدس به طور غیر مستقیم در امور جنگ مشارکت داشتند بانوان خوزستانی در این امور نقشی مستقیم و در صحنه داشتند.

وی افزود: جنگ تحمیل شده از سوی عراق به اسم جنگ با عراق بود و در اصل جنگ با تمام دنیا و دشمنان اسلام در سراسر جهان به حساب می آمد و به طور یقین تاثیر و نقش زنان کشور و به خصوص زنان خوزستانی در روند آن کمتر از مردان نبوده است.

رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار کرد: کشور ما درسالهای قبل از انقلاب مکان امنی برای مستکبرین و سوء استفاده کنندگانی بود که به راحتی سعی در دخالت در امور کشور و رسیدن به منافع مالی خود داشتند که پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس به برکت مشارکتها و جانبازی های رزمندگان و خانواده های آنان و دستیابی به پیروزی دست آنها از خاک کشور کوتاه شد.

مجتهدزاده با اشاره به راه اندازی سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: هرچند که درسالهای پس ازجنگ حرکات پراکنده ای در راستای پرداختن به فعالیت و نقش زنان در دفاع مقدس انجام گرفته اما با راه اندازی این سازمان بعد از 25 سال سعی شده است که این مساله از طریق یک دستگاه خاص به طور جد پیگیری و خاطرات آنها ثبت و ضبط شود.

وی از ثبت و ضبط خاطرات زنان در دفاع مقدس، ارتقا منزلت اجتماعی خانواده های ایثارگر و نشر فرهنگ دفاع مقدس به عنوان سه ماموریت مهم این سازمان برای نشان دادن فعالیتهای بانوان و زنان شهیده آن دوران ونشان دادن ابعاد غیر نظامی جنگ و آسیبهایی که به زنان و کودکان وارد شد، نام برد.

رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس در این خصوص عنوان کرد: این سازمان در راستای رسیدن به این اهداف دو راهبرد دارد که یکی ثبت خاطرات و وقایع به شکل حرفه ای و علمی در قالب مقالات، کتب و ... و دیگری نگارش تاریخ دفاع مقدس به صورت میدانی از طریق نقل سینه به سینه توسط خود مددم یا همان تاریخ شفاهی است.

مجتهدزاده بیان کرد: علیرغم اینکه در طول سالهای جنگ 5 استان کشور درگیر مسایل دفاع مقدس بودند اما باراصلی آن بر دوش مردم خوزستان بود که در این راستا مردم، سرمایه های اجتماعی و ذخایر این سالها و رشادتهای کسانی که منافع ملی را بر منافع فردی خود ترجیح دادند باید در تاریخ ثبت شوند تا جوانان و نسلهای آینده در زمانی که جبهه فیزیکی و جنگ جای خود را به جبهه فرهنگی داده است بیشتر با ارزشها و وقایعی که باعث انسجام و هویت بخشی شده اند، آشنا شوند.

وی در پایان از نویسندگان، شاعران و هنرمندان و فعالان فرهنگی عرصه دفاع مقدس درخواست کرد که با ارایه طرحهای خود در قالب شعر، داستان، تاتر، فیلم و ساخت برنامه های مستند و جمع آوری خاطرات بانوان دفاع مقدس در سایه حمایت مالی این سازمان به ثبت، ضبط و نشر آثار و ارزشهای آن دوران بپردازند.

از برنامه های جنبی این نشست که با حضور مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، فرشته حشمتیان معاونت این سازمان در امور استانها، شهناز اشکیان معاونت سازمان در امور یادمانها و جمعی از نویسندگان، شعرا، هنرمندان و مسوولین ارگانهای فعال در عرصه دفاع مقدس و نمایندگانی از خانواده های شهدا و جانبازان برگزار شد، به پخش کلیپ، بیان خاطره توسط مادر شهیدان وحید و محمود طیبی و ارایه دیدگاهها و نظرات پیشنهادی و انتقادی شرکت کنندگان اشاره کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار