اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
فروش 37ميلياردي سينما در سال92
تعداد مخاطبان سينماي ايران در سال۹۲ با حدود يكميليون نفر كاهش، به ميزان هشدار دهنده نيمي از مخاطبان سال۸۸ رسيده است؛ يعني تنها ۹ميليون نفر! به روال سال‌هاي قبل و رسم آخر سالي، وضعيت اقتصادي سينماي ايران را در سالي كه گذشت بررسي کردهايم. در سال۹۲ كه از ابتداي آغاز آن، بسياري از كارشناسان درباره وضعيت ريزش پيوسته مخاطب هشدارهايي جدي مي‌دادند، تعداد مخاطبان سينماي ايران در كل كشور به چيزي كمتر از ۹ ميليون نفر رسيده است!

فروش فيلم‌ها: ۳۷ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان
فروش
۵۸فيلم ايراني اكران شده در سال ۹۲ نشان مي‌دهد ميزان فروش سالن‌هاي سينماي كشور در سال جاري، حدود ۳۷ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان بوده است؛ فروشي كه به مدد افزايش قيمت بليت نسبت به سال ۹۱، افزايش ۵ميليارد توماني داشته است
در سال جاري، فروش سينماهاي تهران
۲۱ميليارد و ۳۰۰ميليون تومان و فروش سينماهاي شهرستان، كمي بيش از ۱۶ميليارد تومان بوده و همانطور كه مشاهده مي‌شود باز هم مانند سال‌هاي قبل، ميزان استقبال مخاطبان شهرستاني از سينما نسبت به تهراني‌ها كمتر است
با اين حساب بايد گفت، اكثر فيلم‌هاي نمايش داده شده در سينماي ايران در سال جاري، ورشكسته شدند و نتوانستند هزينه توليد خود را از محل فروش در گيشه بازگردانند. با اين حساب گويا بايد مانند سال‌هاي قبل بودجه عمومي و جيب ملت را قهرمان سينماي ايران دانست كه باعث شد باز هم خيل «تهيه‌كنندگان نفروش‌ساز» (و البته نه تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي فرهنگي) بتوانند به كار خود ادامه دهند!

امسال چند نفر به سينما رفتند؟
همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، تعداد مخاطباني كه فيلم‌ها را در سالن‌هاي سينماي كل كشور ديدند، نسبت به سال گذشته، كاهش يافته و روند ريزش مخاطب همچنان ادامه دارد
بر اين اساس در سال
۹۲ حدود «۸ميليون و ۶۹۱هزار نفر» در كل كشور به سينما رفته‌اند كه نسبت به سال گذشته، ۷۰۰ هزار نفر كمتر است
در سال
۹۱، حدود ۹ ميليون و ۳۹۰ هزار نفر به سينما رفته بودند و به ترتيب در سال‌هاي ۹۰، ۸۹ و ۸۸، ۱۴ ميليون نفر، ۱۲ ميليون نفر و ۱۸ ميليون نفر فيلم‌ها را در سينما ديده بودند. با اين حساب بايد گفت تعداد مخاطبان سينماي ايران در سال ۹۲ (پايان فعاليت دولت دهم) نسبت به سال ۸۸ (آغاز فعاليت دولت دهم)، نصف شده است!
به عبارت ديگر مي‌توان گفت در سال
۹۲، سهم مخاطب هر فيلم اكران شده، حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده كه چيزي حدود ۲/۰درصد جمعيت كل كشور است. آيا جاي اما و اگري براي اين نكته كه سينما از سبد فرهنگي خانوار ايراني حذف شده است، باقي‌ مي‌ماند؟

پرفروش‌ترين‌ها و كم فروش‌ترين‌هاي سال 
مانند سال قبل، جايگاه پرفروش‌ترين فيلم سال به مسعود ده‌نمكي و فيلم «رسوايي» رسيده كه توانسته حدود
۵/۵ميليارد تومان در سراسر كشور فروش داشته باشد. پس از اين فيلم، «هيس! دخترها فرياد نمي‌زنند» پوران درخشنده با ۴ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان در جايگاه دوم ايستاده است
نكته جالب توجه اين است كه «رسوايي» به عنوان پرفروش‌ترين فيلم سال، تنها توانسته يك ميليون و
۳۰۰ هزار نفر را به سينما بكشاند‌ (۷۷/۱ درصد جمعيت كشور) . با اين حساب بايد پرسيد فيلم‌هاي سينمايي كه گاها نمايش يك سكانس چند ثانيه‌اي در آنها باعث به راه افتادن اعتراضات فراوان مي‌شود، چقدر مي‌تواند روي اقشار مختلف جامعه تاثير بگذارد؟!
همچنين در ميان كم‌فروش‌هاي سال، «شرقي» به كارگرداني عبدالرضا منجزي در رتبه اول قرار دارد و تنها توانسته چهارميليون تومان بفروشد، «فيلادلفي» هم در جايگاه دوم كم​مخاطب‌ترين فيلم سال نشسته است

پرفروش‌ترين پخش‌كنندگان؛ فيلميران باز هم پيشتاز!
امسال نيز مانند چند سال قبل، موسسه «فيلميران» پخش بيشترين تعداد فيلم را در سينماي ايران برعهده داشته است. اين موسسه با پخش
۱۲ فيلم، توانست ۲۰ميليارد و ۵۰۰ميليون تومان از كل فروش سينماي ايران را به خود اختصاص دهد. اين رقم زماني جالب مي‌شود كه بدانيم كل فروش سينماي ايران در سال گذشته ۳۷ميليارد تومان بوده است!
همچنين موسسه «فيلمسازان»
۸ فيلم، «حوزه هنري» و «نسيم صبا» ۷ فيلم و «هدايت فيلم» ۶ فيلم سينمايي را در سال ۹۲ راهي پرده نقره‌اي كرده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار