اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
دفاع مقدس
عملياتي شدن برنامه فرهنگي - ارزشي راهيان نور براي حفظ آثار و بركات گنجينه تمام نشدني دفاع مقدس و در راستاي حفاظت از اين ارزشهاي گرانقدر بوده است.


عملياتي شدن برنامه فرهنگي - ارزشي راهيان نور براي حفظ آثار و بركات گنجينه تمام نشدني دفاع مقدس و در راستاي حفاظت از اين ارزشهاي گرانقدر بوده است. 
همه ساله به روزهاي پاياني سال كه نزديك مي شويم بهار خوزستان زودتر از ديگر نقاط كشور آغاز مي شود و عطر خلوص و ايثار با راه افتادن كاروانهاي مردمي «راهيان نور» بر دامن دشتهاي مناطق جنگي دوران دفاع مقدس وزيدن مي گيرد.
يادمانهاي دفاع مقدس و مشهد شهيدان سالهاي جنگ تحميلي اكنون به يك آوردگاه بزرگ فرهنگي - اجتماعي تبديل شده به گونه اي كه مردم، بويژه جوانان و نوجوانان با حضور در اين مكانهاي مقدس و خاكريزهاي خط مقدم جبهه فرهنگي و نبرد با دشمن با تجديد روحيه اي مضاعف، سال جديدشان را آغاز مي كنند.

كاروانهاي راهيان نور با همه مشكلات و نارساييهايي كه دارند به يك رسانه قوي فرهنگي در حوزه ايثارگري تبديل گرديده اند كه با توجه به استقبال مردم، لزوم برنامه ريزي براي رفع مشكلات در اين حركت فرهنگي به يك ضرورت تبديل شده است.
*
عظمت كشور، مديون خون شهيدان است
سردارعلي فضلي، معاون عمليات ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: همه عظمت و موفقيت كشور ما مديون خون شهيدان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است كه بايد با همه توان از آن پاسداري كنيم.
وي مي افزايد: زمينه سازي براي حضور جوانان در عرصه هايي كه شهيدان، حماسه آفريني و رشادت داشته اند مي تواند زمينه انتقال ارزشها به نسلهاي بعدي را فراهم كند و كاروانهاي راهيان نور مي توانند محملي شايسته براي اين نوع تبادل ارزشها باشند.
اين فرمانده سالهاي دفاع مقدس، همچنين تصريح مي كند: امروز ما در جزيره امني به نام ايران با آرامش و آسايش زندگي مي كنيم و اين امنيت و اقتدار را از شهيدان هشت سال دفاع مقدس داريم. بنابراين لازم است براي تبيين اين موضوع از طريق گزينه هاي مختلف وارد عمل شويم.
سردار فضلي همچنين به حضور جوانان در عرصه هاي مختلف خدمت رساني به مردم اشاره كرده و بيان مي كند: جوانان كشور ما با تأثيرپذيري از آرمان شهيدان و رزمندگان اسلام، بيش از گذشته در صحنه حضور دارند و لازم است در اين زمينه زيرساختهاي لازم آماده و معرفي شود.
*
راهيان نور، حافظ ارزشهاي دفاع مقدس
عملياتي شدن برنامه فرهنگي - ارزشي راهيان نور براي حفظ آثار و بركات گنجينه تمام نشدني دفاع مقدس و در راستاي حفاظت از اين ارزشهاي گرانقدر بوده است.
سردار مرتضي صفاري، فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ما درباره اعزام جوانان به مناطق عملياتي اظهار مي كند: با اجرايي كردن همين نوع حركتها توانسته ايم خط مقدم دفاع فرهنگي كشور را به بركت ثمرات خون شهيدان شكل دهيم و جوانانمان را در مقابل تهاجم فرهنگي غرب واكسينه نماييم.
وي اضافه مي كند: بخش مهم دفاع مقدس ما بيان واقعيتها و انتقال ارزشهاست كه با راه اندازي كاروانهاي راهيان نور انجام و براي پيشبرد آرمانهاي شهدا در اين كاروانها گامهاي خوب و قابل توجهي برداشته شده است.
فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه خاطرنشان مي كند: با اجرايي شدن اين فرآيند (راهيان نور) هيچگاه ارزشها و آرمانهاي انقلاب اسلامي و ايثارگري شهيدان از نسلهاي بعد از جنگ جدا نمي شود و همين موضوع رمز بقا و مقاومت ملت ما در مقابل فشار زورگويان و ابرقدرتها خواهد بود و لازم است ستادهاي راهيان نور با همكاري ديگر نهادها، كمال بهره برداري را از اين جريان بنمايند.
*
تكثير ايثارگري جنگ در مديريت كشور
سردار ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در گفتگو با گزارشگر ما مي گويد: در حال حاضر براي بهره گيري مردم از ارزشهاي دفاع مقدس گزينه هاي متعددي مطرح شده اما با توجه به اثر بخشي روحيه ايثارگري به دنبال تكثير آن در مديريت و بدنه خدمت رساني به مردم در سطح كشور هستيم.
وي مي افزايد: پژواك صداي شهيدان در عمليات و مأموريتهاي مرزي و مقابله با دشمن بعثي هنوز در مناطق و يادمانهاي دفاع مقدس طنين انداز است و بعد از گذشت 25 سال از جنگ تحميلي به نسيم روحبخشي تبديل شده كه با حضور كاروانهاي راهيان نور امكان شكوفايي غنچه هاي ايثار و شهادت فراهم خواهد شد.
اين فرمانده سالهاي دفاع مقدس همچنين خاطرنشان مي كند: حضور مردم در يادمانها و مناطق به جاي مانده از حماسه هاي رزمندگان، فرصت مغتنمي براي آشناسازي آنان با روحيه شهادت طلبي و كمك به همنوع را در اذهان زنده كرده و تجسم مي بخشد و امروز ديگر مردم نمي پرسند خرمشهر چگونه اشغال شد بلكه عشق و محبت و حماسه رزمندگان ما در عمليات بيت المقدس به صورت يادگاري و ارزش غيرقابل انكار، سينه به سينه نقل و به ديگران منتقل مي شود و اين بهترين ثمره حضور كاروانهاي راهيان نور در خوزستان است.
*
از مردم عقب تر هستيم
سردار محمد تقي خادمي، معاون هماهنگ كننده بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: در بحث زمينه سازي براي اعزام كاروانهاي راهيان نور و حضور زائران در مناطق عملياتي از مردم عقب تر هستيم.
وي مي افزايد: امروزه راهيان نور به يك حركت عظيم كه نقطه قوت نظام است تبديل شده و لازم است دولت و مجلس براي رفع مشكلات اين كاروانها و تهيه زيرساختهاي لازم براي بهره مندي نسل جوان از ارزشهاي دفاع مقدس و ترويج روحيه ايثارگري تلاش بيشتري انجام دهند.
خادمي همچنين به حضور جوانان در كاروانهاي راهيان نور و داوطلب شدن آنان براي خدمت به زائران مناطق عملياتي دفاع مقدس اشاره كرده و مي گويد: استقبال جوانان از حضور در مناطق عملياتي و يادمانهاي دفاع مقدس در سال جاري غيرقابل توصيف است به گونه اي كه فقط 6 هزار نفر از جوانان دانش آموز و دانشجو براي خدمت افتخاري به زائران ثبت نام كرده و در نوبت قرار گرفتند.
وي مي افزايد: در بحث تجهيز مراكز عملياتي و يادمانها از سوي دولت مساعدتهاي خوبي صورت گرفته و كارهاي انجام شده در اين مناطق نظام مند شده اند اما با توجه به اينكه بودجه كارهاي فرهنگي در سال 87 كاهش داشته لازم است در اين زمينه تجديدنظر صورت گيرد وگرنه با 100 ميليارد ريال بودجه عمراني نمي توانيم كار زيادي انجام دهيم.
*
اعتبارات بيشتري مورد نياز است
امير جعفر كرمي، بازنشسته ارتش جمهوري اسلامي كه خود در عملياتهاي متعدد همراه با ديگر رزمندگان اسلام از مرزهاي جمهوري اسلامي دفاع كرده، در اين رابطه به گزارشگر ما مي گويد: در حال حاضر با توجه به لزوم انتقال ارزشهاي دفاع مقدس به نسلهاي بعد لازم است بودجه و اعتبارات بيشتري براي اين امر از سوي مسؤولان اختصاص يابد.
وي مي افزايد: البته مجلس شوراي اسلامي طي سه سال گذشته اعتباراتي براي توسعه يادمانها و راه اندازي كاروانهاي راهيان نور در نظر گرفته است اما با توجه به اينكه بايد مزارها و يادمانهاي دفاع مقدس ترميم و بازسازي شوند و امكانات جانبي بهينه سازي گردد، لازم است همه ادارات و نهادها در اين زمينه همكاري داشته باشند.
اين فرمانده يگانهاي ارتش جمهوري اسلامي در سالهاي دفاع مقدس همچنين عنوان مي كند: برپايي متمركز نمايشگاه از سوي سپاه و ارتش در تمامي يادمانها، هماهنگي براي بيان خاطرات فرماندهان در مراكز فرهنگي و مشهد شهداي كربلاي ايران از جمله راهكارهايي است كه مي تواند به اثر بخشي و بالاتر بردن بهره وري زائران از اين كاروانها كمك نمايد.
وي در پايان اظهاراتش بيان مي كند: در هر حال راهيان نور تبديل به يك رسانه تأثيرگذار شده و لازم است در اين زمينه تلاشهاي بيشتري صورت گيرد.
*
راهيان نور، قويترين رسانه ارزشي است
دكتر سعيد ابوطالب، نماينده مردم تهران نيز در اين رابطه به گزارشگر ما اظهار مي دارد: حضور پرشور مردم در مناطق به جاي مانده از دفاع مقدس و يادمانهاي عملياتي در قالب كاروانهاي راهيان نور قويترين رسانه در بحث دفاع و حفظ ارزشهاست.
وي مي افزايد: راه اندازي كاروانهاي راهيان نور كار جالبي بود و با توجه به اينكه سالهاي زيادي از پايان جنگ تحميلي گذشته اما اشتياق جوانان به ارتباط گيري با دفاع معنوي يكي از آثار مثبت و معنوي اين كاروانها به شمار مي رود كه لازم است براي توسعه آن اقدام شود.
نماينده مردم تهران با اشاره به كمبودها و كاستيهاي اين حوزه عنوان مي كند: در ارتباط با دفاع مقدس در زيرساختها موفق نبوده ايم و يادمانهاي جنگ آسيب ديده و كمتر تجديد بنا شده كه لازم است با بهره گيري از علوم روز و تلفيق آن با ايده هاي خوب و اثر گذار، محل شهادت سرداران را بازسازي و ماكت عمليات دفاع مقدس به صورت شايسته تهيه و در معرض ديد قرار گيرد.
وي اثرگذاري ادبيات شفاهي را در ايران مورد اشاره قرار داده و مي افزايد: مردم ما به ادبيات شفاهي و نگاهي اهميت بيشتري مي دهند به همين دليل كاروانهاي راهيان نور مورد استقبال مردم قرار گرفته و با زنده شدن خاطره دفاع مقدس و ايثارگري رزمندگان، از سكولاريزه شدن و نفوذ ليبراليسم در كشور جلوگيري شده است.
طلاييه و شلمچه بيشترين زائر را دارند
سردار حسين عشقي، فرمانده قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزميني بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس نيز در گفتگو با گزارشگر ما بيان مي دارد: استقبال مردم از يادمانها و مشهد شهيدان دفاع مقدس بسيار زياد است اما مناطق و يادمانهاي شهيدان طلاييه و شلمچه بيشترين زائر و بازديد كننده را داشته اند.
وي مي افزايد: روزانه بيش از 12 هزار نفر از موزه دفاع مقدس در خرمشهر بازديد مي كنند و تقاضاي مردم براي آشنايي با يادمانها و آثار دفاع مقدس رو به فزوني است كه لازم است در اين زمينه از سوي دولت و تمامي دستگاههاي درگير در حوزه دفاع مقدس و ايثار و شهادت تدابير كاربردي انديشيده شود.
وي درباره دليل استقبال مردم از يادمانهاي شهيدان و محورهاي عملياتي در سالهاي اخير عنوان مي كند: اگر نگاهي به نظرات زائران و اعضاي كاروان راهيان نور بيندازيم مي بينيم مظلوميت شهدا و متبرك بودن مكانهايي كه اين عزيزان در آن به شهادت رسيده اند دليل اصلي استقبال مردم و حضور آنان در يادمانهاي دفاع مقدس است.
اين فرمانده دفاع مقدس همچنين تصريح مي كند: كار سامان بخشي به كاروانهاي بازديد كننده از يادمانهاي دفاع مقدس با توجه به گستردگي حوزه عملكرد نياز به تلاش بين بخشي و همكاري همه سازمانها و نهادهاي درگير دارد.
*
نشانه پيوند عميق مردم با انقلاب اسلامي
پروفسور رشيد بن عيسي، عضو ارشد سازمان بين المللي يونسكو كه در رأس يك هيأت ديپلماسي به مناطق عملياتي شلمچه اعزام شده در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: جريان فرهنگي كاروانهاي راهيان نور نشان دهنده پيوند عميق ملت ايران با انقلاب اسلامي و ارزشهاي آن مي باشد.
وي مي افزايد: ثبت و ضبط آثار جنگ تحميلي از سوي بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس كاري قابل تحسين و درخور اعتناست كه در انتقال اين ارزشها به نسلهاي بعدي مي تواند تأثيرگذار باشد.
اين مقام مسؤول در سازمان جهاني يونسكو همچنين خاطرنشان مي كند: ملت ايران به خوبي از ارزشها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس حراست مي كند و براي آن اهميت قائل است كه همين اهميت بخشي به آرمانهاي اسلامي باعث شده استكبار جهاني و حاكميت غرب را رد كرده و با آن مقابله نمايد.
پروفسور بن عيسي كه وزير سابق علوم دولت الجزاير بوده و عضو مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي است، تصريح مي كند: شهيدان و جمهوري اسلامي صورت ناب اسلام در جهان كنوني شمرده مي شوند و اهميت داد به اين فرآيند باعث تداوم راه امام خميني(ره) در سطح جهان اسلام خواهد بود.
*
با نقطه مطلوب فاصله داريم!
سوداني، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با گزارشگر ما درباره فعاليتهاي انجام شده براي انتقال ارزشهاي انقلاب و دفاع مقدس به نسلهاي جديد خاطرنشان مي كند: در اين زمينه كارهاي زيربنايي خوبي انجام شده اما با توجه به وسعت كار، با نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.
وي مي افزايد: در استان خوزستان با همكاري نهادهاي كشوري تلاشها آغاز شده و مقدمات كار انجام گرفته به ويژه در يكي دو سال اخير هم كارها سرعت و شتاب گرفته است اما به دليل نبود سرمايه گذاري مناسب در مناطق و آماده نبودن زيرساختها، بايد كارهاي بيشتري انجام گردد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين بيان مي كند: در بحث اعزام كاروانهاي راهيان نور به مناطق عملياتي دفاع مقدس نبايد تنها به نگاه معمولي به اين مناطق اكتفا شود و لازم است بعد معنوي اين نوع بازديدها بيشتر مدنظر باشد تا بازديد كنندگان با چشم دل ارزشهاي دفاع مقدس را دريابند.
وي اضافه مي كند: براي رسيدن به اين هدف لازم است حماسه آفرينان و فرماندهان حاضر در عملياتها حضور يابند و روايتگر روزهاي ايثار و شهادت باشند و با اين كار ضمن انتقال تجربيات خود به دلاور مردان و مرزداران ميهن اسلامي، مخاطبان و زائران محورهاي عملياتي را نيز ميهمان خاطرات ارزشمند خودشان بنمايند.


 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار