اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۸۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

 

شوشان: مرضیه خواجوی متولد ایذه و مادر دو فرزند و در عین حال سرپرست خانواده است و با تمام دغذغه ها و مشکلات روزمره ، عنوان اولین زن یا بهتر بگوییم شیرزن نمونه زعفران کار خوزستانی را به خود اختصاص داده است.

وی در گفت و گویی با پایگاه خبری شوشان چنین می گوید : با مدرک لیسانس مدیریت صنعتی ، مدیرعامل دو شرکت را بر عهده دارم . آشنایی من با کشاورزی در سال 82 بود که تایپیست اداره کشاورزی بودم و هنگام تایپ به موضوعات کشاورزی توجه و علاقه نشان می دادم. آن موقع به طور آزمایشی کلزا می کاشتم البته در مساحت کم ، تا اینکه به اصفهان رفتم و مشاور دو شرکت در کاشت گیاهان دارویی و زعفران شدم و همینطور به شهرهایی همچون شیراز ، اردبیل و شهرکرد چه به صورت حضوری و یا تلفنی مشاوره می دهم. برای اولین بار در استان خوزستان شروع به کاشت زعفران کردم که با توجه به آنکه در ابتدای راه با مخالفت مسئولین جهاد کشاورزی ایذه مواجه شدم مبنی بر اینکه اینجا قابلیت کشت زعفران ندارد و زعفران مختص استان خراسان است نه خوزستان تصمیم گرفتم که ادعای خود را ثابت کنم و برای اولین بار در همان محوطه جهاد کشاورزی ایذه پیاز زعفران کاشتم تا به خود کارمندان جهاد کشاورزی این قضیه را ثابت کنم که می شود در ایذه زعفران کاشت . دلایل من برای اصرار بر روی این قضیه از اینجا نشات می گیرد که در این شهر گیاه زینتی زعفران به صورت خودرو می روید پس نتیجه گرفتم که خاک آن قابلیت کاشت زعفران را دارد. البته یک نفر قبل از من در قلعه تل به صورت آزمایشی زعفران را کاشته بود ولی نمی دانست که چگونه آن را برداشت کند به قولی اطلاعات علمی و فنی نداشت .مرضیه خواجوی ادامه می دهد : در سال های ابتدایی شروع کار خود هیچ گونه حمایتی نشدم. نداشتن زمین هم مزید علت می شد تا سختی کار را چند برابر کند. من با توجه به آنکه از طرف خیلی از افراد حتی خانواده مورد تمسخر قرار می گرفتم مصر بودم که کشت زعفران در ایذه را به انجام برسانم و از آنجایی که در دو شرکت دراصفهان مشاوره می دادم از چگونگی کار کشت محصول آگاهی داشتم. با وجود تمامی مشکلات ، شهر خود را به کاشت زعفران در اصفهان ترجیح دادم چرا که به نظرم ایذه از قابلیت های کشت و آب و هوای مناسب تری برخوردار بود. در ابتدای راه با توجه به آنکه زمین نداشتم مشکلات بسیاری را تحمل کردم.

هزینه پرداخت بالای کرایه زمین و کارگر موجب می شد تا نتوانم از زحمات خودم استفاده مادی ببرم به قولی یک سال اول توجیه اقتصادی نداشت و زمین 5 هزار متری را برای یک سال 7 میلیون تومان اجاره کردم در صورتی که از هیچ جا حمایت نمی شدم حتی تا الان هم 2 سال است که دنبال وام تعاون هستم که اگر می دانستم اینچنین اذیت می شوم هیچ گاه شرکت را تعاونی نمی کردم و اصلا در این زمینه رضایت ندارم. مرضیه خواجوی از فعالیت های کشاورزی در کشور اینچنین سخن گفت : کشاورزی فعالیتی است که به دلیل تنوع محصولات تولیدی و گستردگی عملیات آن موجب شده تا شاخه های جدیدی از این علم در جهان بوجود بیاید و از آن جا که با توجه به بحث تجاری و درمانی بودن گیاهان دارویی ،استفاده از ادویه جات برای طعم دهی غذا و استفاده در تولید لوازم آرایشی مورد توجه روز افزون کشورها قرار گرفته است.

کشور ما نیز با تنوع 7500 نوع از گیاهان زیستگاه بسیاری از گیاهان مهم و پربازده جهانی می باشد.در مورد زعفران نیز یک بار که پیاز آن کشت شد تا 10 سال دیگر نیازی به کشت پیاز ندارد هر کیلو پیاز تقریبا 2 هزار تومان هزینه دارد و هر هکتاری 5 تن پیاز لازم دارد هزینه های شخم و آبیاری و برداشت محصول را هم می توان به آن اضافه نمود تا افراد علاقه مند به کشت این محصول چارت دقیقی از هزینه های تقریبی آن داشته باشند البته هزینه آبیاری در ایذه زیاد نیست چون کشت دیم صورت می گیرد.خواجوی در ادامه از جمع آوری سود جویانه و غیر اصولی از گیاهان دارویی در کشور اظهار نگرانی کرد و افزود : درصورت عدم پرورش و کشت و کار گونه ها گیاهی کمیاب شاهد از بین رفتن تمامی آنها در چند سال آینده خواهیم بود به گونه ای که استفاده از این محصولات را برای آیندگان خود به مخاطره انداخته ایم.

وی از استفاده گیاهان دارویی در کشور سخن گفت و افزود : با توجه به عوارض های مشاهده شده در داروهای شمیایی توجه مراکز داروسازی به گیاهان دارویی سوق پیدا کرده است در صورتی که هم اینک نیز طبیعت کنونی پاسخگوی نیازهای دارویی مراکز دارو سازی نیست و نیاز است که بسیاری از گیاهان در مزارع بزرگ کشت شوند.

این بانونی نمونه خوزستانی ،شهرستان ایذه را سرشار از پتانسیل هایی همچون نیروی کار جوان ،داشتن منابع انرژی و موقعیت ممتاز جغرافیایی دانست و افزود: می بایست از این پتانسیل جهت جهش اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر توسعه استفاده نمود. متاسفانه اکثر کشاورزان ایذه ای نه قدر خاک آنجا را می دانند و نه قدر آب و هوایش را. مرضیه خواجوی گفت : شرکت طلای سرخ آنزان در راستای توجه به جایگاه تولید گیاهان دارویی و به منظور استفاده بهینه از منابع و توانمندی های اقلیمی منطقه و نیل به خودکفایی در سال 89 با عضویت 7 خانم تاسیس شد و در زمینه کشت زعفران ،تهیه و توزیع بذرهای اصلاح شده ،مرتعی و زراعی و همچنین سبزیجات و صیفی جات و... شروع به فعالیت کرد .هم اینک نیز به دستور چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان یک هکتار زمین از مجتمع گلخانه ای ایذه به ما اختصاص داده شد . چشم انداز من برای سالهای آینده این است که بخشی از زعفران مصرفی مردم خوزستان را در خاک خودشان تولید کنم هم اینک نیز در پی خریداری دستگاه بسته بندی زعفران می باشم امیدوارم بتوانیم گامی در جهت تولید با کیفیت و ارتقا گیاهان دارویی و زعفران در استان برداریم.

 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
فاطمه اديب نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment واقعا عالي يه احسنت به همت شما
comment
سیدعلی موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
comment
0
0
comment سلام یه نظرمیخواستم ازتون برای زعفران کاری درمنزل چه مساحت وچقدهزینه میخواد؟
comment
ایدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
comment
0
1
comment سلام.ایا در مناطق اطراف اهواز هم میشه کشت کرد زعفران رو؟؟
comment
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
comment
0
0
comment من مخوام بطور ازمایشی کاشت زعفران بکنم از شما کمکمخوامراهنمای کنید پیاز زعفران را چطور از کجا تهیه کنم مننون
comment
رحمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
comment
0
0
comment سلام
من رحمانیم محقق کشت زعفران مشتاقم با شما در مورد مسایل پژوهشی هم گام باشم
09167402649شماره تماس و واتساب بنده اس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار