اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
بی شک در دهه ی هشتاد یکی از پرحاشیه ترین شهرداری های کشور شهرداری اندیمشک بوده است. این حاشیه به دهه نود هم رسیده است و در سه سال نخست همین دهه، چندین و چند شهردار و سرپرست شهرداری آمده و رفتند و ظاهرا هم قرار نیست این کشتی طوفان زده به سر منزل مقصود برسد.

در اواخر دهه هفتاد، شورای اول شهرستان اندیمشک، شهرداری را انتخاب کرد که گمان می کنم هنوز اقدامات موثر وی در اذهان مردم قدرشناس اندیمشک باقی مانده باشد. «عبدالعلی قاسمپور» شهرداری کار بلد بود که بعدها القابی همچون چراغعلی بلوار پور! و ... را هم با خود به یادگار از اندیمشک برد. قاسمپور قبل از اندیمشک دارای سوابق مدیریتی مفید و مرتبطی در شهرداری های مختلف کشور از جمله بندر امام خمینی (ره)، شادگان و مسجد سلیمان بود و بعد از اندیمشک هم به شهرداری ورامین، پاکدشت، کرج ، قرچک، ابهر (هم اکنون) و ... رفت و آنجا هم منشا خیر شد. قاسمپور اولین شهرداری بود که توسط شورا در کل کشور به استانداری خوزستان برای تصدی شهرداری اندیمشک معرفی شد و تا سال 80 هم شهردار اندیمشک باقی ماند. پس از قاسمپور که عملکردی قابل دفاع از خود بر جای گذشت و دوران به یادماندنی را رقم زد، شهرداران متعددی بر مسند شهرداری اندیمشک تکیه زدند. شهردارانی که میانگین عمر مدیریتی آنها به بیش از یک سال نرسید!

از خادمی سرشناس گرفته تا جمال جعفر آقایی که پس از نزدیک به سه سال از گذشت مدیریتش بر شهرداری، راهی ناکجا آباد شد! از خسروی جوان گرفته تا این اواخر که شریفی مقدم جوان حتی فرصت نکرد،پاسخی به نامه ی رسانه ها دهد!

در هر صورت پس از قاسمپور، «خیرالله خادمی» وارد شهرداری شد و طی دو سال دوران با ثباتی را نیز تجربه کرد. آغاز شهرداری خادمی آغاز پیشرفت او نیز بود و در سالهای پس از شهرداری سمت های مهمی را از جمله مدیر کل راه و ترابری استان خوزستان و مدیریت راههای کشور را تجربه کرد.

شهردار بعدی اندیمشک «دکتر سیروس رادکیا» بود. استاد دانشگاه و مرد فنی و کاربلدی که امروز استان خوزستان از ظرفیت های او استفاده می کند و ظاهرا اندیمشک نیازی به این مرد بزرگ جهت توسعه ی شهر ندارد! رادکیا هم دو سالی را در شهرداری سپری کرد و با کارنامه ای درخشان از این سمت کنار رفت.

در اوایل دهه هشتاد (1384) «محسن کرمی» از پتروشیمی کوچ کرد و راهی شهرداری اندیمشک شد. او پس از یکسال دوران آرام و کم حاشیه جای خود را به مدیری از اداره آب و فاضلاب اهواز داد. «جمال جعفر آقایی» از سال 85 تا 88 سکاندار شهرداری اندیمشک بود. دوره ای که توام با توسعه ی شهری و در عین حال ورشکستگی شهرداری بود! پس از جعفر آقایی که کارش به دادگاه و پاسگاه هم کشید!

«بهزاد خسروی» جوان یک سال سکاندار شهرداری شد. اما پرنده شوم استیضاح خیلی زود سراغ او هم رفت و در حالی که هنوز عمر مدیریتی اش به یک سال کاری نرسیده بود، برکنار شد! خسروی که امروز در بک شرکت فنی مهندسی بزرگ در استان مشغول به فعالیت است اعتقاد دارد: «بدهی های کلان، عدم ثبات مدیریتی و نبود طرح و برنامه» عمده دلیل وضع امروز شهرداری است. وی وجود یک عزم جدی،کمک وزارتخانه، انتخاب شهرداری با تجربه و توانمند، تلاش جهت ایجاد منابع و درآمدهای پایدار برای شهرداری و کوچک سازی شهرداری را از جمله راههای برون رفت از این وضعیت بغرنج می داند.

پس از خسروی، «ماشاله شکیبا» مدتی سرپرست شهرداری بود. بعد از سه ماه شکیبا جای خود را به «گودرز مرادی» داد و مرادی هم پس از یک سال کوله اش را بست تا باز هم شکیبا سرپرست شود!

اواخر دهه هشتاد، یک پایتخت نشین راهی شهرداری اندیمشک شد. «علی اصغر منشاد» که از تهران به اندیمشک کوچ کرده بود دوران پر فراز و نشبی را تجربه کرد و در نهایت پس از یک سال و اندی از کار برکنار شد و راهی منزل شد! پس از این شهردار غیر بومی، این بار در دهه نود نوبت «روح الله شاهرخیان» جوان و بومی بود تا مدیریت شهرداری را تجربه کند. از آنجایی که صندلی شهرداری تحمل نشستن بیش از یکسال را برای شهرداران ندارد! زیر پای شاهرخیان را خیلی زود خالی کرد تا فردی جدید را تجربه کند!

باز هم شهرداری بحران زده اندیمشک -که با شاهرخیان فضایی آرام را دنبال می کرد- دچار بحران شد. پس از دوران شاهرخیان، شکیبا مجدد برای چندمین بار بر مسند سرپرستی شهرداری تکیه زد!

در اواخر عمر شش ساله شورای سوم «عبدالرحیم چگله» راهی شهرداری شد. این استاد دانشگاه در رشته فلسفه هنوز با خم و چم کار آشنا نشده بود که شورای چهارم به روی کار آمد و غزل خداحافظی را برای چگله خواند. چگله بعدها در مصاحبه ای طولانی از بدهی میلیاردی شهردار پرده برداشت و وجود مافیای زمین خواری، تغییر غیر قانونی کاربری املاک، فروش زمین بجای بدهی، قراردادهای بدون نظارت و... را از عمده دلایل رکود و زمین خوردن شهرداری عنوان کرد.

پس از چگله باز هم شکیبا راهی دفتر شهردار شد تا طی فرآیند انتخاب شهردار او مدتی را بعنوان سرپرست شهرداری سر کند.

بهر صورت شورای چهارم اولین انتخاب خود را انجام داد و در یک فراخوان عمومی عجیب «محمد شریفی مقدم» را از خرم آباد بعنوان شهردار اندیمشک برگزید تا شاید ناجی این کشتی طوفان زده باشد. هنوز گرمای داغ تابستان اندیمشک فرا نرسیده بود که باز هم تغییر ذائقه سراغ شورا آمد، تا اعضا این بار عزل شریفی مقدم را با 8 رای امضاء کنند تا این مرد لر روزه هایش را در شهر خود ادا کند!

پس از استیضاح شهردار، شورایی ها سنت شکنی کردند و بجای شکیبا این بار «حسین راهی رهبر» را بعنوان سرپرست شهرداری برگزیدند تا اندیمشک مظلوم در 13 سال گذشته (80 تا 1393 ) 13 شهردار (11 شهردار + دو سرپرست) را به خود دیده باشد و لازم به توضیح هم نباشد که چرا در شهرداری اندیمشک هر سال دریغ از پارسال است!

حالا شورا و انتخابی دیگر و باید منتظر ماند و دید گزینه جدید شهرداری (در صورت تایید صلاحیت) چند ماه شهردار این شهر بی ثبات در مدیریت شهری خواهد بود!
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
احمد رجب زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
comment
0
0
comment ما ساکنان بلوار شهدای شهرداری اندیمشک از نظافت بلوار بسیار رنج میبریم لطفا گزارشی تهیه نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار