اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۶۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
شوراي حل اختلاف شهرستان كارون در ابتكاري قابل تحسين اقدام به تدوين منشور همبستگي با هدف تقويت ارزش هاي اسلامي و سنت هاي حسنه، برداشتن رسم و رسوم غلط و نهادينه شدن امر بمعروف و نهي از منكر كرده است. اين منشور در 3 زمينه تدوين شده است:
1. پخت و پز در مراسم فاتحه خواني: با توجه به اينكه برگزاري مراسم فاتحه خواني در گذشته شامل 3 روز پخت و پز و روز هفتم نيز سفره رنگي حاوي 7 نوع غذا برپا و روز اربعين و سالگرد متوفي نيز از بستگان و كساني كه در امر تشييع شركت كرده اند دعوت مي كردند كه به حمد خدا از سه روز به يك روز تقليل و روز هفتم نيز برداشته شد ولي اخيرا موارد خاصي وجود دارد كه در بعضي فاتحه خواني ها، اسراف و تبذير صورت مي گيرد كه نظر شوراي حل اختلاف شهرستان كارون اين است كه از اين اسراف جلوگيري شود و پخت و پز فاتحه خواني بصورت معقول تقليل يابد زيرا سطح معيشت خيلي از افراد ساكن در اين شهرستان پايين بوده و توانايي انجام تكاليف زياد را ندارند.
2. تيراندازي در مراسم عروسي و فاتحه خواني: با توجه به ايجاد امنيت در منطقه و جلوگيري از هر گونه هرج و مرج و خسارتهاي جاني و مالي كه توسط تيراندازي در مراسمات صورت مي گيرد، نظر معتمدين شوراي حل اختلاف كارون بر اين است كه از همه عشاير خواسته شود كه تيراندازي را كلا برداشته و مسئوليت هر گونه حادثه ناشي از تيراندازي را راسا با خانواده متوفي تعيين كنند.
3. امر احسان و زدودن لباس حزن و اندوه: امر احسان يك سنت حسنه مي باشد كه از زمان رسول اكرم براي زدودن حزن و اندوه و درآوردن لباس سياه، بزرگ خاندان با تقديم يك هديه به فرزندان متوفي از آنها مي خواست كه لباس سياه خود را درآورده و به حزن و اندوه پايان دهند ولي متاسفانه در بعضي تيره ها بر سر اينكه چه كسي امر احسان را انجام دهد اختلافاتي صورت مي گيرد كه همين امر باعث شده جان برخي افراد قبيله به خطر بيفتد لذا معتمدين شوراي حل اختلاف شهرستان كارون، صلاح را بر اين ديدند كه اين امر طبق عُرف عشايري صورت گيرد و چنانچه اختلافي بر اينكه چه كسي اين امر را متولي گردد مشاهده شود، احسان و نيكي را به منبر امام حسين(ع) ارجاع داده تا نام مبارك امام حسين(ع)، تسكيني بر اندوه و زدودن حزن براي آن تيره باشد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
comment
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
comment
2
0
comment ولي متاسفانه در بعضي تيره ها بر سر اينكه چه كسي امر احسان را انجام دهد اختلافاتي صورت مي گيرد كه همين امر باعث شده جان برخي افراد قبيله به خطر بيفتد.
این دیگه چه رسمی است برای در آوردن لباس سیاه از تن خانواده عزادار ,
دو باره آنها را عزادار میکردند؟؟؟
واقعا" [...]
عصر حجره؟؟؟؟
comment
ابوعدنان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
comment
0
2
comment بله ! سنت احسان از قشنگ ترین سنت هاست . مواظب باشیم سنت هایمان بخاطر چند [...] از بین نروند .
بجای حذف این سنت ها به فکر فرهنگ سازی باشیم نه از بین بردن فرهنگ.
که بعدش فرهنگ غربی بر ما حاکم شود.
شاهکار کردن بخدا!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
comment
0
2
comment شورا شهراست یا شورای تغیر فرهنگ وسسن مردم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
comment
0
0
comment آقای ناشناس محترم شورای حل اختلاف نه شورای شهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار