اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي اهواز موفق به طراحی و بومی سازی استاپلرهای جراحی برای نخستین بار در کشور شدند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با تلاش محققین و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اهواز، طراحی و بومی سازی استاپلر یا منگنه جراحی برای نخستین بار در کشور انجام شد.

دکتر نادر صاکی امروز دوشنبه 30 تیرماه در جمع خبرنگاران گفت: استاپلر نام دستگاهی است که برای قراردادن گیره های منگنه ای جراحی بر روی احشا کاربرد دارد و در واقع منگنه های تخصصی هستند که در جراحی در محل بخیه برای بستن زخم های پوستی، اتصال یا بریدن قسمت های روده یا ریه استفاده می شوند.

وی گفت: این گیره ها برای نزدیک کردن لبه های اتصال (آناستوموز) و یا حذف بخشی از بافت معده یا روده مورد استفاده قرار می گیرد. استاپلر از بخیه زدن با دست بسیار سریع تر، دقیق تر و البته محکم تر عمل می کند.

وی گفت: در جراحی های روده و ریه، ابتدا از استاپلرهای جراحی استفاده می شود زیرا خطوط این استاپلرها کمتر خونریزی کرده و هوا یا محتویان داخل روده کمتر از آنها نفوذ می کند.

صاکی در زمینه مزایای استاپلر برای بیماران افزود: زمان جراحی، ترومای بافتی، خونریزی و زمان بیهوشی را کاهش داده و حرکات روده ای سریع تر باز می گردد و از نظر زیبایی نتایج خوبی دارد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهتر شدن مراقبت از بیمار، کوتاه شدن زمان جراحی، راحت تر کار کردن با آن، کاهش ضایعه بافتی، خطر آلودگی و عفونت بافت از جمله مزایای استاپلر برای جراح است.

وی افزود: این دستگاه معمولا پلاستیکی بوده و حاوی تعدادی سوزن منگنه استریل و به دو صورت یک بار مصرف و چند بار مصرف می باشد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: تاکنون، تهیه این وسیله باید با هزینه کرد ارزی بسیار بالا از کشورهای غربی و یا چین انجام می شد.

وی افزود: این پروژه از یکسال گذشته آغاز شده و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال وارد خط تولید می شود.

صاکی گفت: با همت و تلاش اعضای هیئت علمی، دانشجویان و محققین  و حمایتهای بیدریغ مسئولین دانشگاه موفقیت های چشمگیری در زمینه دستیابی به دانش فنی تولید اولیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی حاصل شده و آرزوی دیرینه محققین در زمینه کاربردی نمودن تحقیقات جامه عمل پوشانده شده است که انشاالله با وجود پتانسیلهای فراوان علمی و فنی و حمایت مسئولین استانی در آینده نزدیک شاهد شکوفایی و جهش در عرصه تولید و اقتصاد دانش بنیان در استان و خود کفایی و قطع نیازهای تجهیزات پزشکی و سلامت کشور بدست پژوهشگران وفعالان وپیشگامان عرصه سلامت باشیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مسوول پروژه ساخت دستگاه نیز گفت: دستگاه استاپلر جراحی یک وسیله ضروری برای اعمال جراحی پیشرفته به ویژه سرطان دستگاه گوارش است.

عبدالحسن طلایی زاده افزود: این دستگاه برای پیوند زدن در قسمت های سخت دستگاه گوارش از جمله انتهای راست روده و محل اتصال مری به معده مور داستفاده قرار می گیرد و به ویژه برای سرطان راست روده کاربرد زیادی دارد.

پژوهشگر مبتکر دستگاه استاپلر جراحی نیز گفت: نمونه های تولیدی این دستگاه در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص و در نهایت دستگاه مناسب برای پزشکان در عمل جراحی طراحی شد.

امین طلایی زاده افزود: طراحی دقیق دستگاه چند ماه به طول انجامید و از بیش از 50 قطعه تشکیل شده و بعد از آن نمونه سازی سریع دستگاه را انجام شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار