اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۴۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان:
وی ادامه داد: اگر در وقف ممانعت ایجاد شود یا حق و حقوق موقوفه‌ای پرداخت نشود، در جامعه ناهنجاری به وجود می‌آید؛ موقوفه خواری یک ناهنجاری است در این زمینه از دو نظر حرام‌خواری صورت می‌گیرد چرا که واقف راضی نیست و همچنین افرادی که وقف باید برای آنها مصرف شوند راضی نیستند.
حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی  اظهار کرد: وقف در اسلام جایگاه بالایی دارد اما متاسفانه درصد بسیاری از مسئولان از وقف اطلاعی ندارند و احکام وقف را نمی‌دانند.

وی افزود: بسیاری از مردم از وقف به عنوان مشکل نام می‌برند در حالی که وقف مشکل نیست بلکه فرصت و از آن بالاتر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ادامه داد: وقف پتانسیل بسیار مثبتی است که می‌توان از آن برای پر کردن بسیاری از چالش‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: اگر وقف جایگاه فرهنگی خود را در میان مردم و مسئولان پیدا کند، قطعا می‌تواند با بسیاری از ناهنجاری‌ها مقابله کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد: یکی از مصارف اصلی وقف برای دانش‌آموزان یتیم و بی‌سرپرست است. در حالی که همه می‌گویند ایتام را کمک کنید اما در عمل چیز دیگری دیده می‌شود و در مقابل وقف ایستادگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی عنوان کرد: اموال موقوفه هیچ وقت از وقفیت خارج نمی‌شود و این یعنی اصل مال در جای خود باقی می‌ماند و تنها حق استفاده از آن تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در وقف ممانعت ایجاد شود یا حق و حقوق موقوفه‌ای پرداخت نشود، در جامعه ناهنجاری به وجود می‌آید؛ موقوفه خواری یک ناهنجاری است در این زمینه از دو نظر حرام‌خواری صورت می‌گیرد چرا که واقف راضی نیست و همچنین افرادی که وقف باید برای آنها مصرف شوند راضی نیستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: اگر موقوفات احیا شود در همه کشور نیاز به کمیته امداد و بهزیستی و موسسات خیریه نخواهد بود.

وی با انتقاد از افزایش روزافزون موسسات خیریه در کشور گفت: بسیاری از موسسات خیریه در عمل کاری انجام نمی‌دهند و تنها روز به روز  بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه باید فرهنگ وقف را نهادینه کرد، یادآور شد: برخی افراد که املاک را از وقفیت خارج می‌کنند نتیجه آن می‌شود که موقوفه سال‌های سال بر زمین می‌ماند و به نیت واقف نیز عمل نمی‌شود.

وی افزود: موقوفات بسیاری در استان وجود دارد اما باید در زمینه وقف‌های جدید نیز کار شود؛ این وظیفه رسانه‌ها است که جایگاه اصلی وقف را برای مردم تبیین کنند. وقف می‌تواند بسیاری از گره‌های کار را حل کند ولی اگر این ذهنیت در جامعه ایجاد شود که املاک موقوفی را نمی‌توان سند دار کرد، اشتباه است و نباید اجازه داد همچین تفکری در جامعه ایجاد شود.

*خوزستان از نظر ادای حق موقوفات در رده‌های آخر کشوری قرار دارد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: سازمان اوقاف امین مردم است و اگر خلاف این عمل شود حرام است.

حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: استان خوزستان از نظر ادای حق موقوفات در رده‌های آخر کشوری قرار دارد اما در گسترگی موقوفات جزو 15 استان نخست کشور است.

وی در خصوص حرم علی بن مهزیار اهوازی گفت: پروژه بازسازی این حرم بسیار سنگین است و باید مسئولان و خیرین استان در اجرای آن اداره کل اوقاف را یاری کنند. اجرای طرح جامع این حرم چندین سال زمان می‌برد که هم‌اکنون در حال تکمیل است و احتمالا در ماه محرم به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه سازمان اوقاف کشور برای امور خیریه خود اعتبارات دولتی ندارد، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان تنها حق و حقوق 10 تا 15 درصد موقوفات پرداخته می‌شود که اگر 100 درصد پرداخت شود بسیار ثمربخش خواهد بود.


حجت‌الاسلام طباطبایی یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قدمگاه را قبول ندارد و با بارگاه امامزاده‌های جدیدالتاسیس مخالف است؛ مسئولان باید در این زمینه با اداره کل اوقاف همکاری کنند و از بروز چنین اماکنی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه گستره کار اوقاف وسیع است، تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه در زمینه حفظ و قرائت قرآن کارهای ارزنده‌ای انجام داده است؛ محافل انس با قرآن و مسابقات قرآن از جمله کارهای فرهنگی این اداره کل است. مسابقات بین‌المللی قرآن تنها بر عهده اوقاف و امور خیریه است و سازمان دیگری متولی این مسابقات نمی‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان تاکید کرد: از مجموعه فرهنگی استان و به ویژه آن دسته که تریبون دارند، تقاضا می‌شود فرهنگ وقف را در جامعه ترویج کنند چرا که با ترویج این فرهنگ بسیاری از مشکلات در جامعه حل می‌شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
comment
0
1
comment اوقاف مانع پیشرفت شهرها شده
نمونه اش رامشیر
comment
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
comment
0
0
comment یعنی مقام صاحب زمان شوشتر را باید خراب کنیم من که حرف این آقا را قبول ندارم چون نه مرجع تقلیده نه چیزی
comment
منصوریه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
comment
0
0
comment با سلام ... باعث عقب ماندگی شهر منصوریه نیز شده است . در یک خانه که سهم شما ده متر است و صاحب خانه پول گازش را ندارد بدهد چگونه نیت وقف ادا شود جای این کمک کنید مشکل مردم و موقوفه بنحو شایسته ای که نیت واقف مقدور شود حل شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار