اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
عید سعید فطر برای مردم عرب جنوب خوزستان به منزله عید نوروز دیگری است که خود را برای استقبال از آن از چند روزقبل آماده می کنند.
 عید سعید فطر برای مردم خوزستان بویژه شهرهای جنوبی و اقوام عرب منطقه جایگاه ویژه ای دارد بطوریکه درآستانه این عید بزرگ مذهبی مردم با خانه تکانی،خرید لباس و آجیل و شیرینی به استقبال آن می روند.

به گزارش ایرنا، هر چه به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که نزدیکتر می شویم حال و هوای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان رنگ و بوی عید سعید فطر را به خود می گیرد.

این روزها بازارهای شهر های آبادان و خرمشهر از بازار ته لنجی، بازار مرکزی، بازار کویتی ها، خیابان یک احمد آباد، بازار جمهوری گرفته تا سایر بازارهای این دو شهر مملو از جمعیت خریداران است. 

بیشتر خانواده های آبادانی و خرمشهری،شادگانی، اروندکناری، مینوشهری، دارخوینی، چوئبده و روستاهای تابعه و دیگر شهرهای خوزستان به خرید لباس، کیف و کفش، بخور و شمع و آب گلاب و آجیل و دیگر نیازهای خود برای هرچه بهتر برگزار کردند آیین های ویژه این این عیدبزرگ به بازارهای شهر بخصوص بازار ته لنچی ها آمده اند. 

عید سعید فطر برای مردم عرب جنوب خوزستان به منزله عید نوروز دیگری است که خود را برای استقبال از آن از چند روزقبل آماده می کنند. 

به همین دلیل در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در بیشتر کوچه ها و بازار شست وشوی فرش پر رونق و شاهد خانه تکانی ها است تا مردم در آستانه عید گرد و غبار را از خانه ها همچون دل هاشان بزدایند. 

برخی از مردم در ایام عید سعید فطر به توزیع و پخش شیرینی و شربت در مجالس و محافل و کوچه و بازار می پردازند و در شب عید سعید فطر بازارهای شهرهای جنوبی خوزستان تا اذان صبح باز بوده و مردم تا پاسی از شب به خرید مشغول هستند. 

برپایی سفرهای عید در خانه ها یکی از رسوم متداول مردم شهرهای جنوبی خوزستان است که از روز عید تا چند روز در خانه ها پهن است.

در روز عید سعید فطر مردم با استحمام و پوشیدن لباس هاس نو بر تن از ساعاتی پیش از آغاز نماز عید در دسته های مختلف خود را به محل های اقامه نماز عید رسانده و در صفوف نماز قرار می گیرند. 

پس از اقامه نماز عید فطر نمازگزاران ضمن تبریک به یکدیگر با عباراتی چون ˈتقبل الله اعمالکمˈ، ، ˈعیدکم مبارکˈ و ˈاسعدالله ایامکمˈ به پاس یک ماه عبادات و روزه داری شادباش می گویند. 

پس از اقامه نماز عید فطر بسیاری از مردم به زیارت اهل قبور رفته و با قرائت فاتحه و اهدای گل بر سر مزار رفتگان شان برای شادی روحشان دعا می کنند. 

پس از زیارت اهل قبور، بسیاری از مردم دید و بازدیدهای عید را از منازل افرادی که در یک سال گذشته که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند شروع می کنند و برای خانواده آنها صبر و سالی خوش را آرزو می کنند و بعد به منازل بزرگترهای فامیل می روند. 

دید و بازدیدهای عید به یک روز ختم نشده و تا چند روز پس از پایان عید فطر نیز ادامه دارد. 

در همین حال مسوولان منطقه نیز برای رفاه عمومی با توجه به خریدهای ویژه عید تدابیر و برنامه هایی را اتخاذ کرده اند.

ˈ یعقوب ایزدپناه ˈ رییس اداره صنعت و معدن و تجارت آبادان در همین ارتباط با اشاره به افزایش تقاضا برای برخی کالاهای پر مصرف در ایام پایانی ماه مبارک رمضان گفت: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت در این ایام به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی بازرسی های خود را از واحدهای مختلف عرضه کالا افزایش می دهند. 

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان نماز عید سعید فطر را تجلی گاهی از شکوه عظمت مسلمانان جهان دانست و افزود: این نماز یکی از بهترین نمادهای اتحاد در بین مسلمانان است.

ˈ علی هراسبندی ˈ گفت: نماز عید فطر در آبادان از ساعت هفت صبح در میدان مرحوم دهداری واقع در مجموعه ورزشی تختی به امامت حجت الاسلام علی ابراهیمی پور امام جمعه آبادان برگزار می شود. 

به هر حال، آیین های عید فطر در خوزستان دارای جلوه ویژه ای می باشند که عید نوروزی دیگر را در اذهان تداعی می کند که جز با حضور و دیدن این ویژگی ها در این شهرها زبان در توصیف آن قاصر است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
comment
0
3
comment عیددرسوسنگرد حال وهوای خاصی داردبیاییدازسوسنگردومردمش گزارش تهیه کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار