اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
در نشست خبری مشترک مسئولان اقتصادی تشریح شد؛
خوزستان از نظر توليد ناخالص ملي با احتساب درآمدهاي نفت و گاز، پس از تهران در جايگاه دوم و بدون احتساب درآمدهاي نفتي در جايگاه چهارم كشور قرار دارد.
نشست خبري مشترک معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان با تعدادی از روسای دستگاه‌های اقتصادی استان از جمله سازمان اقتصاد و دارایی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی استان و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان و همچنین معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، امروز (سوم شهريورماه) به مناسبت هفته دولت و در دومین روز از این هفته که با عنوان اقتصاد و کارآفرینی نام‌گذاری شده است، برگزار شد.
 
 اميد حاجتي، معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان در این نشست خبري عنوان‌كرد: ‌خوزستان از نظر توليد ناخالص ملي با احتساب درآمدهاي نفت و گاز، پس از تهران در جايگاه دوم و بدون احتساب درآمدهاي نفتي در جايگاه چهارم كشور قرار دارد؛ اين موارد نشان‌دهنده اهميت و نقش تعيين‌كننده استان از نظر توسعه اقتصادي در كشور است.
 
وي افزود: طي سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي مطلوبي در خوزستان انجام شده كه عمدتا در زمينه صنايع بالا‌دستي پتروشيمي و بنادر بوده اما متاسفانه حلقه‌هاي مياني و پايين‌دستي اين صنايع كه اشتغال‌زا هستند، ايجاد نشده است.
 
معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان بيان‌كرد: ‌براساس سرشماري سال 90 نرخ بيكاري در خوزستان 25.7 بود در حالي كه اين نرخ در كشور 4.8 درصد بوده است. اين آمار مربوط به زماني است كه كشور در شرايط ركودتورمي خيلي سختي به‌سر مي‌برد؛ به‌گونه‌اي كه در اين شرايط در كنار كاهش قدرت خريد مردم و تورم، بيكاري نیز وجود داشت.
 
حاجتي اظهاركرد: ‌21 درصد شاغلين در كشور دولتي هستند كه اين عدد در خوزستان 31 درصد است و بنابراين شرايط تحريم مشکلات را در خوزستان شديدتر كرد.
 
وي تصريح‌كرد: مسجدسليمان با 43.5 درصد بيكاري بيشترين ضربه را در چند سال اخير خورد. اين ميزان بيكاري واقعا فاجعه بود و مشكلات كنوني اين شهرستان ناشي از بيكاري است.
 
معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان خاطرنشان‌كرد: اين شرايط و مشكلات ناشي از تحريم‌هايي بود كه چند سال‌گذشته بر كشور تحميل شد؛ به‌گونه‌اي كه تورم در خوزستان بيش از ساير نقاط كشور تاثير منفي گذاشت.
 
سياست‌هاي جديد برای تامین کسری اعتبارات استان و خروج از ركود
 
حاجتي خاطرنشان‌كرد:‌ براي برون‌رفت از مشكلات كه دامن‌گير استان شده، سياست‌هاي جديدي به‌منظور تامین کسری اعتبارات در حال اجراست كه با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود و اقتصاد مقاومتي حداكثر استفاده را ببريم.
 
وي ادامه‌داد: لايحه خروجي از ركود يكي از این سياست‌ها است كه به مجلس ابلاغ شده تا در كل كشور اجرا شود. در خوزستان اقدامات جديدي در راستاي خروج از ركود انجام شده كه در حوزه اشتغال‌زايي از ظرفيت‌هاي غيربودجه‌ای از جمله اعتبارات صندوق توسعه ملي و فاينانس خارجي ‌استفاده كنيم.
 
حاجتي افزود: در بخش تورم باوجود اين‌كه فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها اجرا شد و همه منتظر افزايش نرخ تورم بودند اما در چهار ماهه نخست سال آمار تورم 22.3 درصد بود و اين عدد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته 2.3 درصد كاهش يافته است.
 
وي گفت: اجراي برنامه‌هاي ميان‌مدت توسعه اقتصادي در ابعاد مختلف به تفكيك شهر و روستا و اجراي طرح آمايش توسعه‌اي در استان به عنوان سندی براي اجراي هر برنامه توسعه‌اي در استان،‌ در دستور كار قرار گرفته است.
 
معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان بيان‌كرد: فعاليت‌هاي اقتصادي براساس توان اكولوژيك و محدوديت منابع، به صورت بهينه در حال اجرا است تا از ظرفيت‌هاي موجود استان در راستاي توسعه استفاده شود و برنامه‌هاي بخشي و فرابخشي روي آن انجام گيرد. سازماندهي بازارهاي پولي يكي از اين برنامه‌هاي توسعه‌اي است.
 
حاجتي اظهاركرد: امسال براي اولين‌بار اعتبارات به صورت منطقي و هدفمند توزيع مي‌شود تا دستگاه‌هاي اجرايي استان تا پايان سال مشكلي نداشته باشند. اعتبارات تملك‌دارايي‌ها نيز براساس تفكيك شهرستان‌ها توزيع مي‌شود.
 
وي در پاسخ به خبرنگاران در خصوص رفع نواقص و ثبت‌نام مجدد در فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها، اظهاركرد: در مرحله دوم، متقاضيان براي تصحيح يا ثبت‌نام مجدد باید به فرمانداري شهرستان خود مراجعه كنند.
 
حاجتي در پاسخ به سوال ديگري نيز گفت: خوزستان اين آمادگي را دارد تا براساس ظرفيت‌هاي قانوني پيش‌بيني شده، نسبت به توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان اقدام كند اما اين امر مستلزم حضور دانشگاه‌ها، به‌ويژه دانشگاه شهيد چمران اهواز است.
 
وی با اشاره به تأثیر واردات خودروهای خارجی بر تولید داخلی خاطرنشان‌کرد: قطعا تقاضا برای خودروهای پلاک اروند بر قیمت تولیدات داخلی تأثیرگذار است اما به نظر می‌رسد عرضه این خودروها بر قیمت خودروهای کار کرده تأثیر بیشتری داشته باشد.
 
معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: با توجه به تأکید استاندار برای استفاده از کالاهای تولید استان، ما باید تولیدکنندگان خوزستانی را از طریق فرهنگ سازی در خرید کالاهای داخلی حمایت کنیم. زیرا حمایت از تولید داخلی افزایش ظرفیت تولید و اشتغال بیشتر را برای استان به دنبال دارد. همچنین تولیدکنندگان ما باید در ارتقای کیفیت تولید تلاش کنند.
 
حاجتی با اشاره به شفاف‌سازی ارائه آمار از سوی دستگاه‌های اجرایی بیان‌کرد: تنها مرجع مستند ارائه آمار و تصمیم‌گیری براساس این آمار، دفتر آمار و برنامه ریزی استانداری است. چنانچه دستگاه‌های اجرایی آماری ارائه دادند کارشناسان دفتر آمار استانداری آن را راستی‌آزمایی خواهند کرد.
 
وی در پایان سخنان خود از فراهم‌سازی مقدمات حضور یک شعبه بانک خارجی در منطقه آزاد اروند خبر داد. در این شعبه برای کمک به اجرای برنامه‌ای سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در استان، ایجاد می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان ادامه‌داد: متأسفانه سیستم بانکی با متقاضیان سرمایه‌گذاری همکاری نمی‌کند؛ به‌گونه‌ای که بنگاه‌‌داری اقتصادی بر سیاست‌گذاری توسعه‌ای غالب شده است.
 
همچنين مسعود صدري، رييس سازمان امور اقتصادی و دارايي خوزستان در خصوص خريد كالا و خدمات از درون استان، از سوي دستگاه‌هاي اجرايي اظهاركرد:‌خوشبختانه امسال 76 درصد از كالاها و خدمات از داخل استان و تنها 24 درصد از خارج استان تامين شد. اين اقدام در راستاي حمايت از توليدات داخلي انجام شده است.
 
وی بيان‌كرد:‌ در حال حاضر 428 فرصت سرمايه‌گذاري به ارزش 8 هزار و 571 ميليارد تومان و 2 ميليارد و 815 ميليارد دلار در استان شناسايي شده كه در همايش سرمايه‌گذاري در نيمه دوم سال جاري ارائه مي‌شوند. اين حجم سرمايه‌گذاري 20 هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقيم را در استان ايجاد خواهد كرد.
 
طرح 550 هزار هكتاري، مهمترين طرح تاريخ كشاورزي كشور
 
در ادامه كيخسرو چنگلوايي، رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان عنوان‌كرد: امسال با توليد بيش از يك ميليون تن گندم در جايگاه اول كشور قرار گرفتیم؛ به‌طوري كه 16 درصد خريد تضميني گندم در خوزستان انجام شد.
 
وي افزود: همچنین 38 درصد خريد ذرت كشور، 19.5 درصد توليد خرما و 50 درصد صادرات آن مربوط به خوزستان است.
 
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: يكي از مهمترين طرح‌هايي كه تاکنون در تاريخ كشاورزي كشور اجرا شده، طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري است كه توسط شركت جهاد نصر در حال اجرا است. در حال حاضر اين طرح با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي، فاينانس خارجي و داخلي (بانك كشاورزي) اجرا مي‌شود.
 
چنگلوايي تصريح‌كرد: در سفر دولت يازدهم به خوزستان به دليل اهميت بسيار بالاي اين طرح، دولت 5 هزار و800 ميليارد تومان اعتبار براي آن مصوب كرد و مقرر شد اين اعتبارات در مدت سه سال تخصيص يابد. ‌امسال 750 ميليارد تومان از اين اعتبارات تخصيص يافت. طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري در آينده توليد و اشتغال زيادي را براي استان به ارمغان خواهد آورد.
 
وي با اشاره به كشت مجدد چغندر قند در استان خاطرنشان‌كرد: اين محصول سال‌گذشته پس از 10 سال مجددا در استان كشت شد و عملكرد بسيار مطلوبي نسبت به عملکردی کشت در سایر نقاط کشور داشت.
 
چنگلوايي بيان‌كرد:‌ حدنگار يا نقشه‌هاي كاداس يكي از مشكلات بخش کشاورزی است كه اكنون اجراي آن در كل استان آغاز شده است.
 
وي در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره روند اجراي طرح توسعه كشاورزي در خوزستان، اظهاركرد: اجراي اين طرح متوقف نشده و دولت امسال 65 ميليارد تومان براي اجراي آن اعتبار پرداخت كرد اما متاسفانه بانك‌ها در این زمینه همكاري نمي‌كنند و اين مشكل در كل كشور وجود دارد. به طوري كه در دو سال اخير روند پيشرفت طرح به كندي پيش مي‌رود.
 
ارتقای بنادر خوزستان از نسل دوم به نسل سوم
 
از سوي ديگر سعدالله عبدالهي، مديرکل بنادر و دريانوردی خوزستان گفت: مجموع بنادر استان شامل بنادر بزرگ ماهشهر، خرمشهر، آبادان و امام خمینی(ره) و بنادر کوچک چوئبده و سجافی هندیجان می‌شود که ظرفیت این بنادر 58 میلیون تن در سال است.
 
وي افزود: بيش از 70 درصد از كالاهاي كشور از طريق بنادر خوزستان، به ويژه بندر امام وارد و خارج مي‌شود. محصولاتی كه از طريق بنادر استان منتقل مي‌شود عمدتا شامل گندم، سويا، نهاده‌های دامی و روغن خوراكي است.
 
مديركل بنادر و دريانوردي خوزستان خاطرنشان‌كرد: از مجموع 10 ميليون كالايي كه سال‌گذشته ترانزيت شده 5 ميليون تن آن از طريق بنادر استان وارد شد. همچنین سهم اشتغال بنادر استان به طور مستقيم 7 هزار نفر است.
 
وي بيان‌كرد: يكي از برنامه‌هاي مهم بنادر خوزستان، ارتقای بنادر از نسل دوم به نسل سوم است که با همكاري بخش‌خصوصي انجام مي‌شود. در 10 ساله‌گذشته یک‌هزار و 300 ميليارد تومان توسط بخش‌خصوصي در بنادر استان سرمايه‌گذاري شده است.
 
عبدالهی افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته 600 هكتار از مناطق بندري استان به نسل سوم تبديل مي‌شود.
 
اعطای تسهیلات با سود 4 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان
 
همچنين هوشمند صفايي، مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان عنوان‌كرد: ‌يكي از اقداماتي كه در چهار ماهه اخير در راستاي افزايش اشتغال در استان انجام شده، استفاده از ظرفيت‌هاي موجود تعاوني‌ها است.
 
وي افزود: تعاوني‌هایی از نوع تعاوني توسعه عمران در حال تشكيل است كه نمونه آن، تعاوني توسعه عمران منطقه ويژه اقتصادي در شوش است كه با ایجاد 2 هزار شغل، كشاورزي منطقه را احيا مي‌كند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان‌کرد: سهم تعاونی‌ها در صادرات استان 15 درصد است. در دو سال اخیر با فعال‌سازی اتاق تعاون و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، تعاونی‌های زیادی در استان تشکیل شدند.
 
صفایی افزود: تعداد تعاونی‌های استان در مجموع 13 هزار و 600 تعاونی است که 3 هزار و 300 آن در بخش کشاورزی، 1800 در بخش صنعت، 2200 در بخش خدمات و مابقی در بخش عمران فعال هستند.
 
وی تصریح‌کرد: براساس تفاهم‌نامه اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و استان بصره، که به امضا رسیده، قرار است حدود یک‌هزار نفر از نیروی کار با مهارت به عراق اعزام می‌کنیم. همچنین در حال امضای تفاهم‌نامه با کشور کویت برای اعزام 2 هزار نفر نیروی کار دارای مهارت به این کشور هستیم.
 
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: در حوزه کار نیز با توجه به شرایط استان و برنامه‌ربزی‌هایی که برای مهار تورم در نظر گرفته شده، سعی کردیم تا برای جلوگیری از افزایش بحران بیکاری وضعیت موجود اشتغال استان را تثبیت کنیم. تا پایان سال 20 هزار شغل جدید از طریق مراکز کاریابی در خوزستان ایجاد می‌شود.
 
وی ضمن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: آمادگی داریم تا از طریق اعتبارات صندوق مهر امام رضا(ع)، تسهیلاتی با سود 4 درصد در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.
 
در ادامه سیدمهرداد محمدی‌وکیل، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این نشست، اظهارکرد: استان ما به لحاظ سرمایه‌گذاری صنعتی جزو دو استان اول کشور است و از نظر میزان صادرات محصولات غیرنفتی، پتروشیمی و شکر در جایگاه نخست قرار دارد.
 
وی افزود: حدود 2 هزار واحد صنعتی با 90 هزار فرصت شغلی در استان موجود است. در حال حاضر 104 واحد صنعتی دارای پروانه کسب در خوزستان فعال‌اند. متأسفانه صنایع کوچک استان وضعیت مطلوبی ندارند که در حال پیگیری حل مشکلات این صنایع از طریق جذب تسهیلات هستیم تا این واحدها را به ظرفیت اسمی خود برسانیم.
 
محمدی‌وکیل با اشاره به اجرای طرح تنظیم بازار همزمان با فرا رسیدن فصل مدارس، تصریح‌کرد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از 21 تا 28 شهریورماه برگزار می‌شود. همچنین طرح نظارت بر بازار لوازم‌التحریر و کیف و کفش بیشتر خواهد شد.
 
تاکید بر لزوم توسعه صنايع پايين‌دستي و تكميل حلقه‌هاي مياني پتروشیمی
 
قاسم اميري، معاون منطقه ويژه اقتصادي پتروشیمی نیز در این نشست گفت: تناژ صادرات محصولات پتروشيمي از استان 25.6 ميليون تن در سال است اما به دليل مشكلاتي كه در چند سال اخير دامن‌گير کشور شد، از ظرفيت اسمي فاصله گرفتيم و میزان صادرات این محصولات به 16.9 ميليون تن در سال كاهش يافت.
 
وي افزود: از برنامه‌هاي مهم سازمان منطقه ويژه اقتصادي در درجه اول رسيدن به ظرفيت اسمي و توسعه صنايع پايين‌دستي و تكميل حلقه‌هاي مياني است. تكميل حلقه‌اي مياني از ابتداي راه‌اندازي صنايع پتروشيمي هدف اوليه بود اما متاسفانه در چند سال اخير اين هدف به دست فراموشي سپرده شد.
 
اميري خاطرنشان‌كرد: سياست مهم پتروشيمي حرکت از خام‌فروشي به سوي توسعه صنايع پايين‌دست است زيرا صنايع بالادستي علاوه بر آلودگي محيط زيست، اشتغال چندانی ایجاد نمی‌کنند. در حال حاضر 27 هزار نفر به‌طور مستقيم و 40 هزار نفر به‌صورت غيرمستقيم در منطقه ويژه اقتصادی پتروشیمی مشغول به‌کار هستند.
 
معاون سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشیمی تصريح‌كرد:‌ در مجموع 43 درصد محصولات پتروشيمي كشور در این منطقه توليد و 33 درصد محصولات غير نفتي از ماهشهر صادر مي‌شود.
 
اميري بيان‌كرد:‌ تا چند سال آينده 152 ميليارد تومان در 21 طرح‌ امكان‌سنجي‌شده در این منطقه سرمايه‌گذاري مي‌شود كه برای 1300 نفر به‌صورت مستقيم و برای 3 هزار نفر به‌صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي‌كند.
 
وي خاطرنشان‌كرد: طرح بسيار خوب تولید متانول 2 با ظرفیت اسمی یک‌هزار و 650 تن و سرمايه‌گذاري 503 ميليارد توماني در حال انعقاد قرارداد است که برای 240 نفر به‌طور مستقيم و برای یک‌هزار نفر به‌صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي‌كند.
 
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشیمی و مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، غایبان نشست خبري مشترک معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان با روسای دستگاه‌های اقتصادی استان بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار