اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
برنامه تامین خدمات سلامت در سکونتگاه­ های غیررسمی حاشيه­ شهرهای استان خوزستان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز(وب دا)، در راستای اجرای برنامه تحول بهداشت و استقرار شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت در حاشیه شهرها به دلیل کمبود شدید برخورداری از خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی و زیر ساخت های شهری، دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز در نظر دارد شناسايي و تركيب جمعیت تمامی ساکنین مناطق حاشیه نشین شهرها و سکونت های  غیر رسمی تحت پوشش خود و همچنین ساختار واحدهای ارائه دهنده و توزیع دریافت خدمت را از طریق انجام سرشماري همگام با سایر نقاط کشور مشخص نمايد. اهداف کلی طرح تحول شامل: افزایش سطح سلامت جمعیت هدف، افزایش عادلانه سطح دسترسی به خدمات سلامت، افزایش کیفیت ارائه خدمات ، افزایش رضایتمندی، افزایش مشارکت منصفانه در تامین مالی خدمات و افزایش کارایی و حرکت به سمت جلوگیری از منابع  میباشد.

پس از انجام سرشماری، اطلاعات حاصل در سامانه خدمات سلامت ایرانیان ثبت می شود و پس از تعیین واحدهای بهداشتی مورد نیاز جهت ارائه خدمات به این جمعیت، نیروی انسانی (اعم از پزشک، ماما و سایر رده های بهداشتی) در مرکز مستقر شده و خدماتی را مطابق بسته خدمتی برنامه تحول بهداشت به جمعیت هدف خود ارائه می نمایند. از اهدف دیگر اصلی انجام این ماموریت که درفاز های اجرایی (ارزیابی اولیه –طراحی –استقرار، پایش و ارزشیابی و اصلاح با استفاده از مکانیسم IT) انجام می گیرد به شرح زیر می باشد:

1- کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، حاملگی‌های ناخواسته و پرخطر با بهره‌مندی رایگان از خدمات بهداشت مادر و کودک.

2- بهبود وضعیت سوءتغذیه گروه‌های هدف (کودکان، دانش آموزان، دختران، مادران باردار، سالمندان) با بهره‌مندی از سبد غذایی هدفمندی یارانه‌ها.

3- کنترل بيماری‌های واگیردار با بهره‌مندی رایگان از خدمات در اولویت (مقاربتی، سل، واکسیناسیون رایگان و ...).

4- بهبود سلامت محیط با دسترسی همگامی به آب آشامیدنی سالم و بهره‌مندی همگانی از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی زباله

5- پيشگيري و كنترل بيماری‌هاي قلبي عروقي و فشارخون بالا در افراد بالاي 30 سال.

6- پیشگیری و كنترل قند و چربي خون بالا در افراد بالاي 30 سال.

7- بهبود وضعیت سلامت روان از طریق مداخلات مشاوره ای و درمانی مانند افسردگی و اضطراب.

8- کنترل آسیب‌های اجتماعی با بهره‌مندی رایگان از خدمات سلامت اجتماعی (توسعه مراكز رفرانس مشاوره و مراقبت بيماري‌هاي رفتاري و پایگاه‌های سلامت اجتماعی).

بنابراین از همه هم استانی های عزیز انتظار می رود همکاران ما را در انجام سرشماری دقیق و منظم یاری فرمایید. همه با هم به سوی جامعه ای سالم، با نشاط و پویا./ر.ه

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار