اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در یادداشت خود به اتفاقات ساختمان ولنجک متعلق به احمدی‌نژاد پرداخته و گوشه‌ای از رفت و آمدها در این ساختمان را به تصویر کشده است.
رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظو  به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه مردم سالاری

«اعتراف آمریکا به درخواست کمک از ایران علیه داعش» تیتری است که روزنامه مردم سالاری برای انعکاس سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، انتخاب کرده است. این روزنامه در ادامه نوشت« جن ساکي پس از سخنان رهبر انقلاب در خصوص درخواست آمريکا از ايران براي حضور در ائتلاف ضدداعش، در توئيتر خود نوشت: اين چيز پنهاني نيست که ما براي مبارزه عليه داعش در عراق با ايران گفت‌وگو کرديم و اين مساله در حاشيه مذاکرات هسته‌اي صورت گرفته است. اين سخنان در حالي از سوي يک مقام رسمي وزارت خارجه آمريکا مطرح شده است که تا پيش از اين مقامات آمريکايي ادعا مي کردند که هيچ تماسي با ايران در زمينه مبارزه با داعش نداشته اند و اصولا نيازي هم به همراهي ايران ندارند. در همين زمينه جان‌کري وزير خارجه آمريکا در کنفرانسي خبري در عراق با رد همکاري نظامي تهران و واشنگتن عليه داعش گفته بود: ما قصد همکاري در اين زمينه را نداريم.» 

•    نامه پرحاشیه

ارگان رسمی حزب مردم سالاری در سرمقاله خود به واکنش های سیاسی نسبت به نامه آقای خاتمی به رهبرمعظم انقلاب پرداخت؛ مرتضی رضایی سرمقاله نویس این روزنامه در یادداشت « چرايي واکنش افراطيون به نامه خاتمي» نوشت « تمامي کنش‌هاي آقاي خاتمي در طول ساليان گذشته و به ويژه از سال 88 به اين سو، براي کم کردن و کاهش شکاف ملت و دولت بوده است. نگاشتن اين نامه به رهبري و تلطيف فضاي سياسي- اجتماعي نيز بر مبناي همين هدف بنيادين و استراتژيک صورت گرفته است. در حالي که جريانات تندرو و افراطي به صورت شبانه‌روزي مشغول تعميق اين شکاف هستند، آقاي خاتمي در جهت کم کردن اين شکاف حرکت مي‌کند تا از رهگذر آن بتواند با محو کردن خطوط پر رنگ و شديد خودي و غير خودي امکان بازگشت اعتماد عمومي و بازيافت سرمايه‌هاي ويران شدة اجتماعي را ممکن کند تا در مراحل حساس پيش‌روي ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران، آسيب پذيري اجتماعي-سياسي به حداقل ممکن برسد.»


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار با تیتر یک « کاتولیک تر از پاپ» و « مسافران هسته ای در ایستگاه نیویورک» روانه پیشخوان شده است.

•    داعش گيت

مصطفی داننده در سرمقاله روزنامه ابتکار به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست های مکرر آمریکا به ایران برای مبارزه با داعش اشاره نمود و آن را با نمونه تاریخ مک فارلین تشبیه نمود و نوشت « افشاگري مقام معظم رهبري در مورد درخواست‌هاي کمک آمريکا از ايران براي حذف داعش، را مي‌شود« داعش گيت» ناميد. ماجرايي که نگارنده را به ياد ماجراي مک فارلين يا همان« ايران گيت » انداخت. 28 سال پيش يعني در مرداد 65، آمريکا درخواست کمک خود را به سمت ايران روانه کرد تا از طريق جمهوري اسلامي گروگان‌هاي خود را در لبنان آزاد کند و در ازاي آن آمريکا تسليحات مورد نياز ايران را در اختيار جمهوري اسلامي قرار مي‌دهد.» 

•    کاتوليک‌تر از پاپ

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به انعکاس بخشی از سخنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام سید حسن خمینی پرداخته است و نوشت « «کاتوليک تر از پاپ» اين تعبيري است که در دو روز گذشته از سوي دو نفر از بزرگان نظام درباره ساکتين ديروز و انقلابي‌هاي امروز به کار رفته است. ابتدا سيد حسن خميني به صراحت اين تعبير را درباره کساني به کار برد که اگرچه در ابتدا ساکت بودند ولي «بعدا به سفره آماده رسيدند و شديدا طرفدار امام شدند» پس از آن آيت الله هاشمي رفسنجاني از کساني سخن گفت که اگرچه اين روزها ادعاي انقلابي گري دارند، اما چندسال قبل از پيروزي انقلاب به صراحت مبارزه با شاه را حرام اعلام کرده بودند.موضوعي که قهر 10ساله مقام معظم رهبري در دوران مبارزه با آنان را به دنبال داشت.»


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه شرق

روزنامه شرق چهارشنبه را با تیتر«زنجانی برای نفت فروشی مجوز قانونی نداشت» آغاز کرد؛ این روزنامه به ناگفته های شمس اردکانی در موضوع پرونده بابک زنجانی پرداخت و در ادامه نوشت« علی شمس‌اردکانی معتقد است این حادثه ردپای «مافیا» در پرونده زنجانی را نشان می‌دهد. هرچند وکیل زنجانی این روزها به خواست موکلش سعی دارد بدهی وی را به دولت ایران صاف کند تا شاید راه نجاتی برای موکلش بیابد. اما شمس‌اردکانی یک‌نسخه برای عاقبت این پرونده می‌پیچد: «ایران باید خواب منابع ارزی خود را که در دستان میلیاردر جوان بوده است ببیند.» البته با انتشار خبر ترور مدیر بانک مالزیایی و پیگیری دلایل آن، ممکن است پرونده بابک زنجانی وارد فاز جدیدی شود. علی شمس‌اردکانی پس از گذشت چند ماه از پیگیری پرونده میلیاردر جوان در گفت‌وگو با «شرق» انگشت روی نکات تازه‌ای می‌گذارد؛ از دستور «شورایعالی امنیت‌ملی» و عدم همراهی شرکت ملی نفت دولت دهم با این دستور گرفته، تا ترور مدیر بانک مالزیایی مرتبط با پرونده زنجانی و نیز وجود مافیای نفت در این پرونده. شمس‌اردکانی به شادی بوروکرات‌ها از فضای منفی جامعه نسبت به فروش نفت توسط بخش خصوصی اشاره می‌کند که نتیجه حساسیت افکار عمومی به سوءاستفاده‌های بابک زنجانی در کسوت فروشنده نفت است.» 

•    در ساختمان «ولنجک» چه می‌گذرد

مهسا جزینی به روایت حضورش در دفتر کار احمدی نژاد می پردازد و از آغاز فعالیت های انتخاباتی این طیف سیاسی در این ساختمان سخن بر زبان جاری می سازد و می نویسد « طبقه اول، حفاظت است. طبقه دوم سمت چپ دفتر ثمره هاشمی و سمت راست دفتر مشایی است که بعد از انتقالش از دفتر به دانشگاه ایرانیان میز و صندلی‌اش تا مدت‌ها خالی ‌بود. طبقه سوم هم دفتر خود احمدی‌نژاد است؛ همانجایی که به نقل از سایت «دولت‌بهار» چهارشنبه هفته گذشته، یاران و هواداران احمدی‌نژاد گردهم آمده بودند تا ناگفته‌های رحیمی از «پشت‌پرده» دادگاهش را بشنوند. سایت خبری «دولت بهار» که ارگان خبری تیم احمدی‌نژاد است، گزارش این نشست را منتشر کرده اما نوشته ‌بود که به‌دلیل محرمانه‌بودن مسایلی که توسط رحیمی بیان شده، محتوای آن را منتشر نمی‌کند. در این جلسه رحیمی وعده داده بود که پس از انتشار قطعی حکم دادگاه، بخش‌های دیگری از پشت پرده پرونده را بازگو کند. اخبار حاکی از این است که «احمدی‌نژاد» به‌صورت دوره‌ای با وزرای سابقش در ولنجک جلسه دارد. پیش‌تر هم خبری منتشر شده‌ بود مبنی بر اینکه «مشایی» برای کاستن از حرف‌وحدیث‌ها از این ساختمان به ساختمان دانشگاه ایرانیان کوچ کرده ‌است و در جلسات دوره‌ای هم شرکت نمی‌کند. اگرچه بعدا گفته ‌شد که مشایی باز در دفتر ولنجک دیده شده‌ است.» 


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد با تیتر «عبور از پرانتزها ماموریت دیپلمات ها» که حاوی گزارش تحلیلی این روزنامه از اختلاف ها و تفاهم های مذاکرات هسته یی است، روانه کیوسک مطبوعات کشور شد. 

•    پایداری با سرليستي جليلي يا باقري لنكراني می آید

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب به بررسی استراتژي آيت‌الله مصباح براي انتخابات مجلس دهم پرداخته است؛ نویسنده این یادداشت معتقد است که آیت الله مصباح یزدی عزمی برای وحدت با دیگر اصولگرایان ندارد و در ادامه نوشت « اساس استراتژي آيت‌الله مصباح و جبهه پايداري را با ادراك همين موضوع مي‌توان فهميد؛ مجلسي با حضور سعيد جليلي‌ها و باقري لنكراني‌ها. شايد آيت‌الله مصباح اين روزها كه حسن روحاني را در مقام رياست‌جمهوري مي‌بيند بيشتر براي تحقق رويكرد مديريتي خود انگيزه پيدا كند تا افرادي نظير باقري لنكراني يا سعيد جليلي را جايگزين علي لاريجاني در رياست مجلس كند. بنا بر اخبار موجود آيت‌الله مصباح‌يزدي در جلسات خود با اعضاي شاخص جبهه پايداري به ويژه نمايندگان اين جبهه در مجلس، به اين موضوع تاكيد كرده است كه به دنبال كسب اكثريت مجلس است» 

•    روحانی با مردم صحبت نمی کند

روزنامه اعتماد در صفحه سیاست نامه به گفت و گو با محسن صفایی فراهانی از عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت پرداخت؛ این گفت‌و گو با محوریت شرایط اقتصادی بعد از آغاز فعالیت و بدنه اجتماعی دولت یازدهم می باشد. در قسمتی از این مصاحبه آمده است« دولت روحاني به هيچ‌وجه با مردم صحبت نمي‌كند يا حداقل نمي‌تواند صحبت كند. من چون ارتباطي با دولت ندارم، نمي‌دانم مشكل كجاست؟ اما از نوع حرف‌هايي كه در رسانه‌ها از دولت مي شنوم، اين طور برداشت مي‌كنم كه وزراي اين دولت مطلقا ارتباطي با مردم ندارند. شايد به اين دليل كه نگرانند متهم به سياه‌­نمايي يا فشارهاي متعدد ديگري شوند. تصور من اين است كه ميزان تحرك آقاي وزير خارجه در طول سه ماه گذشته كاسته شده است. من اين عدم‌تحرك را در ناتواني ايشان يا پيچيده شدن مذاكرات نمي‌بينم، بلكه در فشارهاي دروني ايران مي بينم كه مي‌تواند يك انسان را از كارايي بيندازد. كسي كه حاضر شد براي جلوگيري از شكايت ساكنان دور يك برج 500 ميليارد تومان هزينه كند و زمين‌هاي اطراف را بخرد تا مردم صداي‌شان در نيايد، آيا حاضر نيست براي درآمد‌ها و رانت‌هاي بيشتر چند تا 500 ميليارد تومان ديگر خرج كند؟»


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیتر اصلی « احتمال دیدار خاتمی با رهبرانقلاب» به انعکاس خبر موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات پرداخت.

•    يادگارامام؛ مصلح يا سياستمدار؟

مطهره شفیعی خبرنگار روزنامه آرمان در صفحه سیاسی این روزنامه به انعکاس سخنان حجت الاسلام سیدحسن خمینی پرداخته است؛ در قسمتی از یادداشت« يادگارامام؛ مصلح يا سياستمدار؟» آمده است « سیدحسن خمینی می‌تواند آن روز را فراموش کند که در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی بدعهدان چه کردند و چه گفتند. بغض آن روز او را در تاریخ باید ثبت کرد و بیشتر از آن سکوتش را. نامه‌ای که مادر برایش نوشت. شاه‌بیت این نامه چنین بود: «تلاش کن همواره در راه راست، ثابت‌قدم بمانی و حقیقت را فدای مصلحت نکنی؛ زیرا که هیچ مصلحتی با حق و حقیقت هم‌سنگ نیست.» بادهای سهمگین در فضای سیاسی همیشه در جریان است؛ نابود می‌کند و می‌شکند غرور مردانی که روزی مدعی بودند اما مردانی هم هستند که سربلند از بادها می‌گذرند و با لبخندی بر لب می‌گویند باید صبوری کرد و به دیگران آموخت باد نخوت و غرور برای رسیدن به کرسی بی‌ارزش قدرت چگونه کمر می‌شکند و بزرگی می‌رباید. ازجمله این مردان سیدحسن خمینی است که از بادهای تخریب هجمه‌گران سربلند بیرون آمد و اکنون وظیفه خود می‌داند تا دیگران را به سمت راه درست یعنی همان راهی که از پدربزرگ بیش از 30سال آموخته بود، رهنمون کند. یادگار امام وظیفه خود می‌داند تا بگوید سرانجام بداخلاقی‌ها کجاست و اگر بی‌اخلاقی به روال تبدیل شود چه خسارت‌ها که برجای نخواهد گذاشت. او به همه توصیه کرد و برایش رقیب سیاسی معنا نداشت چراکه شخصیت او در محدوده سیاست‌ورزی‌های مرسوم تعریف نمی‌شود و بیش از یک سیاستمدار باید او را یک مصلح دانست.» 

•    اصولگرايان بحران رهبري سياسي دارند

امیر محبیان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به تحلیل وضعیت دولت روحانی و سپس شرایط نوین اصولگرایان پس از بیماری آیت الله مهدوی کنی پرداخت؛ این تحلیل گر مسائل سیاسی در این گفت‌وگو درباره شرایطاصولگرايان يك سال بعد از انتخابات رياست‌جمهوري و يك سال مانده به انتخابات مجلس اظهار داشت « جريان اصولگرايي با وجود پتانسيل بالاي سياسي و اجتماعي هنوز گرفتار بحران رهبري سياسي است. شوك دوم خرداد، ضربه نخست را به قابليت‌هاي رهبري اصولگرايي زد و به مرور با ظهور جريان‌هاي طغيانگر و مسامحه كاري با آنها اين بحران عمق گرفت، درگذشت مرحوم عسگر اولادي و بيماري آيت‌الله مهدوي و موقعيت خاص آقاي ناطق عملا رهبري سياسي معتدل را تضعيف كرد، الآن در واقع به نحوي علي لاريجاني محور معتدلين شده است، او را نيز تيم ايثارگران و رهپويان و پايداري‌ها قبول ندارند. اكنون تلاش‌هايي ارزشمند از سوي حجت‌الاسلام تقوي صورت مي‌گيرد كه بايد تقويت و جهت داده شود. بر اين باورم هرچه سريع‌تر بايد جريان اصولگرايي روي محور عقلانيت و اعتدال بازتعريف و نوسازي شود. ترديدي نيست كه پروسه مردمسالاري در ايران بدون حفظ موازنه ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان ممكن نيست.»


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر«مذاکره در تابستان داغ نیویورک» رهسپار پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ این روزنامه در ادامه نوشت « قراراست درحاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیداری بین وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه گروه 1+5 برگزار شود تا در مورد پرونده هسته ای ایران بحث و گفت وگو شود این نشست در حالی برگزار می‌شود که سنگ بنای توافق شش ماهه ژنو که آذرماه سال گذشته به امضا رسید، در نیویورک نهاده شد؛ زمانی که سران ایران و امریکا (روحانی و اوباما) در نیویورک در تصمیمی تاریخی تمایل خویش را برای حل مناقشه پیچیده هسته‌ای از راه مذاکره و دیپلماسی علنی کردند»

•    انتقاد از صدا و سیما

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به بررسی گزارش روابط عمومی صدا و سیما در مورد فعالیتش در در هفته دولت با پخش 638 ساعت برنامه درباره عملکرد دولت پرداخت؛ مرتضی گلپوردر یادداشت « گزارش کمّی در پاسخ به انتقادهای کیفی» نوشت « حسام‌الدین آشنا نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر صدا و سیما که پیشتر نوع تبلیغات موجود در این رسانه را «فاجعه فرهنگی» تلقی کرده بود، نظرش درباره گزارش اخیر صداوسیما را این‌گونه با «ایران» در میان گذاشت: «بین کمیت ساعات برنامه‌سازی و کیفیت برنامه‌های ارائه شده امکان مقایسه وجود دارد و این مقایسه هم توسط جامعه، هم توسط متخصصان و هم توسط شورای نظارت انجام خواهد شد.» وی پیشتر نیز در انتقادی صریح از صدا و سیما گفته بود که «صداوسیما خود را مدعی نظارت بر همه قوا و کشور می‌داند، اما خود به نظارت تن نمی‌دهد.»


در ساختمان احمدی‌نژاد چه می‌گذرد؟روزنامه آفتاب یزد

روزنامه آفتاب یزد در شماره بیست و چهارم شهریور خود با تیتر اصلی«هشدار مهم «نوه» و «یار» امام» روانه پیشخوان مطبوعات شد.

• برای انتخابات بحثی نداشتیم 

روزنامه آفتاب یزد در گفت‌وگو با حجت الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور به تحلیل وضعیت اصلاح طلبان پرداخت؛ در بخشی از سخنان ایشان امده است «خاتمی، هاشمی و سیدحسن خمینی باید کمک حال رهبری باشند نه لیدر یک جریان خاص» همچنین در اظهارنظر عجیب و دور از ذهن گفت « در مجمع روحانیون مبارز تاکنون هیچ بحثی راجع به انتخابات نداشته ایم»  

مرجع/مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار