اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
هرچند واکسیناسیون آنفلوآنزا به صورت صد در صد از ابتلا به ویروس جلوگیری نمی‌کند و حدود 80 درصد از ابتلای فرد پیشگیری می‌کند، اما ابتلای 20 درصد باقیمانده را نیز خفیف می‌کند. در مجموع تزریق واکسن، ریسک خطر را در گروه‌های پرخطر کاهش می‌دهد.
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به ورود واکسن‌های جدید آنفلوآنزا به کشور از گروه‌های پرخطر خواست که حداکثر تا اوایل آبان ماه نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: واکسن‌های آنفلوآنزا معمولا شهریور ماه هر سال وارد شده و تزریق آن تا اوایل آبان ماه نیز مفید است.

وی گفت: واکسن آنفلوآنزا جهت استفاده در بخش خصوصی بیش از یک ماه است به میزان زیاد وارد کشور شده و اکنون به وفور در دسترس است. در بخش دولتی نیز بخش اول این واکسن‌ها جهت استفاده پرسنل بخش‌هایی نظیر آی‌ سی یو، سی‌ سی یو، شیمی درمانی و ... مراکز درمانی حدود دو هفته قبل وارد شده و بخش دوم نیز تا 15 مهرماه وارد می‌شود. در مجموع قبل از آبان ماه واکسیناسیون بخش دولتی به اتمام می‌رسد.

نبوی به گروه‌های پرخطر شامل مبتلایان به برشیت مزمن، آسم، بیماری‌های تنگی عروق قلب، مبتلایان به ضعف ایمنی، مصرف کنندگان داروهای کورتون و شیمی درمانی، بیماران روماتیسمی، دیابتی‌های باعارضه و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی توصیه کرد که حداکثر تا اوایل آبان ماه نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی افزود: همچنین در دهه اخیر مشخص شده است که ابتلای زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری، ریسک خطر این بیماری را افزایش می‌دهد. بنابراین زنان باردار نیز می‌توانند در صورت تمایل نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

نبوی درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های سنی زیر پنج سال و سالمندان نیز گفت: هرچند کودکان کمتر از پنج سال بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند اما عارضه کمتری پیدا می‌کنند. اغلب گروه‌های بالاتر از 65 سال در صورت ابتلا به این بیماری دچار عارضه می‌شوند. از طرفی اغلب بیماری‌های مذکور نیز در این گروه سنی دیده می‌شود. بنابراین واکسیناسیون آنفلوآنزا برای این گروه نیز مناسب است.

وی افزود: هرچند واکسیناسیون آنفلوآنزا به صورت صد در صد از ابتلا به ویروس جلوگیری نمی‌کند و حدود 80 درصد از ابتلای فرد پیشگیری می‌کند، اما ابتلای 20 درصد باقیمانده را نیز خفیف می‌کند. در مجموع تزریق واکسن، ریسک خطر را در گروه‌های پرخطر کاهش می‌دهد.

نبوی ادامه داد: واکسیناسیون رایگان دو گروه در برنامه وزارت بهداشت قرار دارد؛ پرسنل پزشکی که با بیماران ناتوان در ارتباطند و همچنین واکسیناسیون بیماران خاص نظیر بیماران دیالیزی و ...

وی در اینباره افزود: البته گروه‌های وسیع‌تری هم هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند. این افراد باید از طریق نسخه پزشک و با هزینه شخصی جهت تزریق واکسن اقدام کنند. همانطور که گفته شد، در این زمینه نیز مجوزهای لازم به شرکت‌های مربوطه داده شده و واکسن‌های با کیفیت مورد تایید سازمان جهانی بهداشت وارد کشور شده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه معمولا همه‌گیری‌های آنفلوآنزا در نیمکره شمالی و منطقه ما از اواخر آبان و اوایل آذرماه آغاز شده و گاهی تا فروردین ماه ادامه دارد، افزود: ویروس‌های سرماخوردگی حدود 15 نوع هستند که در تمام سال می‌توانند سرماخوردگی را ایجاد کنند.

وی افزود: بالطبع ابتلا به این بیماری در فصل سرما محدودتر است و بیشتر ویروس‌ها در فصول سرد فعال هستند. به عنوان مثال در فصل پاییز ویروس‌هایی مانند رینوویروس و کرونا ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌کنند. اما در مجموع حجم عمده‌ای از سرماخوردگی‌ها که شایع‌ترین آن آنفلوآنزاست در کشور ما اواخر آبان ماه تا اوایل فروردین می‌توانند همه‌گیری ایجاد کنند.

به گفته نبوی، وسعت ابتلا در آنفلوآنزا بیشتر از سایر ویروس‌های تنفسی است. در مجموع اینکه برای کاهش آسیب در افراد مبتلا به ضعف ایمنی، سالخورده‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای واکسیناسیون آنفلوآنزا وسیله موثری است. البته یکی دیگری از روش‌های مهم، پیشگیری‌های شخصی است. به این منظور باید اخلاق تنفسی در جامعه نهادینه شود. به این معنی که فرد سرماخورده باید از دست دادن و روبوسی با سایرین پرهیز کرده، هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی دهان و بینی خود را بپوشاند و در مجموع آداب تنفسی را رعایت کند.

معاون مرکزمدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصول سرد سال در سطوح مختلف مانند دستگیره‌ در، میز و ... تا حدود هشت ساعت دوام دارد. بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها به منظور جلوگیری از انتقال ویروس لازم است.

وی در پایان گفت: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند یا پیش از این بدن‌شان نسبت به این واکسن واکنش سخت نشان داده، لازم است از واکسیناسیون آنفلوآنزا پرهیز کنند. اما مجددا بیان می‌کنم که تاکید ما انجام واکسیناسیون برای گروه‌های پرخطراست نه عموم جامعه.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار