اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
فرشاد داودی / این روز ها در بحث تردد خودروهای پلاک اروند در کل خوزستان در هاله ای از ابهام قرار گرفت ، پس از آنکه استاندار خوزستان تردد این خودروها را در سراسر استان آزاد اعلام کرد موجی از خوشحالی مردم استان را فرا گرفت و موجب استقبال بی نظیر شهروندان گردید گر چه قوانینی که برای استفاده کنندگان این خودروها در نظر گرفته شده سخت گیرانه بود ولی باز هم مورد استقبال مردم قرار گرفت . چند روزی بیشتر از این موضوع نگذشته بود که شایعاتی مبنی بر ابطال این آزادی و یا تردد خودروها فقط تا اهواز بر سر زبانها افتاد واین یعنی بر اقتدار مقتدایی خدشه وارد شد چرا که استاندار این موضوع را به عنوان یک مژده به شهروندان خود نوید داده بود و اگر این شایعات به حقیقت می پیوست اعتبار استاندار و اقتدار او شکننده و تنزل می یافت . اما این ماجرا و کار شکنیها از کجا ها شروع و دامن زده شد. 

همه ی ما خوب می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران یک صنعت اگر نگوییم مافیایی ولی یک صنعت پرقدرت و پر نفوذ می باشد حجم وسیع گردش اقتصادی این صنعت میلیارها تومان در ماه است و سودهای کلان این صنعت روزانه به جیب این مالکین و سهامداران ذی نفوذ سرازیر می شود و تا به امروز نیز هیچ کس و هیچ قدرتی در ایران یارای مقابله با مالکین این صنعت را نداشته است. در چند سال اخیر به کرار شنیده ایم که دولت و مجلس نسبت به گرانی و کیفیت پایین خودروهای ایرانی مصوباتی داشته اند و اظهار نظرهایی کرده اند و یا حتی شخص اول اجرایی مملکت چه رییس جمهور اسبق و چه رییس جمهور فعلی نسبت به این صنعت کم کیفییت و گران اظهار نارضایتی کرده اند ولی عملا نه تنها تغییراتی در روند تولید و قیمت خودروها در کشور در راستای انتظارات رییس جمهور ، مجلس ، و مردم نمی بینیم بلکه در همین گیرودار شورای رقابت که بهتر است نام خود را به شورای رفاقت تغییر دهد اقدام به صدور بخشنامه ای در خصوص تنظیم جدید قیمت های خودرو در ایران می کند و آنهم با افزایش چند درصدی قیمت خودروها ، هم مردم و هم مسئولین را به شوکی دیگر فرو می برد. آیا نباید مردم متعجب شوند و نسبت به همه ی شخصیت های پیرامون این صنعت شک و تردید کنند؟ آیا شورای رقابت هیچ می داند وظیفه ی اصلیش چیست و اصولا رقابت به چه معنی ست؟

مگر نه اینکه وظیفه ی این شورا ایجاد رقابت در بین خودرو سازان برای بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت است تا هم این صنعت بتواند در بازار داخلی با ایجاد رقابت کیفیت را بالا ببرد و هم بتواند با خودرو های خارجی از هر جهت به رقابت بپردازد که نتیجه ی آن در آن زمان این باشد که مردم ایران در یک انتخاب آزاد بتوانند خودروی باکیفیت ساخت داخل را با قیمت مناسب به خودروهای خارجی ترجیح بدهند؟ پس چرا شورای رقابت به جای اینکه حفظ منافع مردم باشد وظیفه ی خود را فراموش کرده و فقط سنگ سهامداران صنعت کم کیفیت خودرو را به سینه می زند ؟ آنسوتر هم متاسفانه وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز جدیدا در برنامه ی پایش اعلام کرد که کار استاندار خوزستان غیر قانونی بوده و تصمیم استاندار خوزستان را زیر سئوال برده است . سید شریف حسینی یکی از نماینه های پر کار استان در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این اظهار نظر واکنش نشان داده و اظهار داشت: آقای وزیر بهتر است به کارهایی که به ایشان مربوط نیست وارد نشوند و به وظایف خود که از جمله ی آنان سرو سامان دادن به کیفیت و قیمت خودرو های داخلی ست بپردازند. 

متاسفانه به نظر می رسد در کشور ما هیچ کس وظایفش را خوب نمی شناسد و به خصوص مسئولین محترم مرتبط به جای انجام وظیفه خود، بیشتر به سمت صاحبان قدرت و نفوذ چربش دارند . در اینجا چند سئوال از وزیر محترم مطرح می شود که آقای وزیر شناخت شما از خوزستان و مردمش چیست آیا انصافا شما و دیگر همکارانتان در دولتهای مختلف نباید صدارت و وزارتتان را مدیون خوزستان و مردم مظلوم آن بدانید؟ آیا این جمله ی حضرت امام را نشنیده اید که فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است؟ آیا تا به حال شرجی و گرمای طاقت فرسای خوزستان را بر بدن خود احساس کرده اید یا چیزی در مورد آن شنیده اید؟ آیا از ریزگردهایی که همه ساله مردم استان را کلافه کرده و زندگی را بر آنان حرام کرده چیزی می دانید؟ آیا هیچ می دانید که چرخ اقتصاد و صنعت مملکت با دستان توانمند متخصصان همین استان و منابع زیر زمینی همین استان یعنی نفت و گاز ، می چرخد ؟ آقای وزیر پس شما چه می دانید ؟ چرا با اظهار نظرهایتان که مشخص است تحت فشار خودروسازان و نمایندگان آنها صورت گرفته دل مردم خوزستان را به درد می اورید آنهم در هفته ی دفاع مقدس و حوالی آن ، به جای اینکه مرحمی باشید بر زخمهای مردم استان نمک به زخمهایشان می پاشید؟! ای ولا آقای وزیر ای ولا!

و اما چند پرسش از صاحبان صنعت خودروی ایران، با تمام احترامی که برای این بزرگواران قایل هستم از این بزرگواران که در بعضی مواقع قدرتشان حتی از رییس جمهور مملکت هم بیشتر است چند سئوال ساده و پیش پا افتاده دارم و آن هم ، مگر نه اینکه استعداد ایرانی ها زبانزد خاص و عام است در همین لحظه که بنده این مطلب را می نویسم و شما آن را می خوانید خیلی از بزرگترین صنایع و علوم دنیا با مدیریت نخبه های ایرانی اداره می شود پس چرا صنعت خودروی ایران که زیر نظر و تحت اختیار شماست آنطور که باید و شاید پیشرفت مطلوبی در این مدت چهل پنجاه ساله نداشته و در رقابت با تولیدات خارجی همچنان ناتوان است؟ چرا وقتی کیفییت خودروهای تولیدی شما پایین است و قیمت این خودروها را تا به آسمان هفتم بالا می برید؟ دست شهروندان ایرانی را برای استفاده از یک خودروی باکیفیت و ایمنی بالا می بندید و با استفاده از لابی و زور و قدرتی که دارید مردم را مجبور به خرید خودروهای بی کیفیت ساخت خودتان می کنید؟ چرا باید شهروند ایرانی که لایق بهترین هاست بجای استفاده از بهترین خودروهای دنیا با بهترین کیفیت و ایمنی ، مجبور به پرداخت مبالغی بالا و گذاف است تا به ناچار خودروی نامطلوب شما را سوار شود؟ آقایان انصافا هیچ فکر کرده اید که مردم این کشور به خصوص قشر کارمند و نه پایین تر ، چند سال باید شبانه روز کار کنند و از گلوی زن و بچه ی خود بگیرند تفریح و هزینه های سلامت و پزشکی و اجاره های سرسام آور خانه را بگذارند تا مثلا بتوانند یک پراید یا همان تابوت متحرک را از شما بخرند؟ آیا انصاف این است و آیا وجدانتان موجب می شود تا شب هنگام راحت سر بر بالین بگذارید؟ اگر شما ریگی به کفش ندارید چرا به مردم ، دولت و مجلس اعلام نمی کنید تا واردات خودرو های خارجی را آزاد کنند و شما با آنها رقابت کیفییتی و قیمتی کنید و مردم نیز بتوانند در یک بازار آزاد آزادانه و عادلانه و منصفانه پول خود را آنطور که دوست دارند هزینه کنند؟ آقایان شتر سواری دولا دولا نمی شود همه ی مردم ایران از نیّت و عملکرد شما آگاهند و مطمئن باشید اکثریت مردم ایران از این کاسبی که شما در طول این سی چهل سال به راه انداخته اید رضایت ندارند.

و اما سخنی با منتخبین مردم از رییس جمهور گرفته تا نمایندگان محترم مجلس .
بزرگواران و منتخبین مردم در دو قوه ی مجریه و مقننه، تنها دلیل منطقی که خودروسازان و حامیان آنها برای حمایت از این صنعت داخلی دارند این است که اگر واردات خودروهای خارجی آزاد شود حدود چند ده هزار شغل در کشور از بین میرود ما هم مخالف بیکار شدن عزیزانی هستیم که در صنعت خودروسازی ایران مشغول به کار هستند آما آیا هیچ فکر کرده ایم که چند در صد یا چند هزارم پولهای کلانی که از مردم دریافت می شود به جیب این کارگران زحمت کش می رود یا مثلا چند در صد از فروش یک پراید به جیب کارگران تولید کننده ی آن می رود؟ مطمئنا سهم کارگران از فروش بسیار ناچیز است و قسمت اعظمی از سود حاصل از آن مستقیما به جیب سهامداران و صاحبان این صنعت میرود که کارشان فقط لابی گری و حفظ منافع است نه راندمان و کیفیت و...
بسیار واضح و آشکار است که اینها همه بهانه است و دولتمردان و نمایندگان ملت باید منافع هفتادو هفت میلیون ایرانی را فدای تجارت چند نفر خاص نکنند و تحت فشار انها تصمیماتی نگیرند که نه مردم راضی باشند نه خدای مردم.

و اما در نهایت عرض می شود که مردم خوزستان از اقدامات مقتدرانه استاندار خود حمایت می کنند و از رییس جمهور می خواهند که دولت تدبیر و امید دین خود را به مردم این استان محروم و مظلوم ادا کند ضمن اینکه از اقدامات و اظهارات نماینده ی جسور و شایسته ی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی جناب سید شریف حسینی نیز تقدیر به عمل می آید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
comment
0
0
comment قابل توجه آقای داودی اکثر نمایندگان خوزستاندر این خصوص یک دل و پیگیر هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار