اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
معاون عمرانی استانداری خوزستان:
اگر به ساکنان مناطق غیررسمی خطرات موجود در این مناطق نشان داده شود، قطعا خودشان به سمت بهسازی منطقه می‌روند. هر کسی دوست دارد محیط زیست زیبایی داشته باشد

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی موضوع پیچیده‌ای دارند زیرا با مناطقی روبه‌رو هستیم که با بافت فرسوده و غیررسمی در حاشیه شهرها قرار دارند و این موضوع، از چالش‌های جدی کشور محسوب می‌شود.
 
 احمد سیاحی در جلسه بررسی طرح مطالعاتی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان خوزستان  اظهار کرد: اگر سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساماندهی نشوند، این مناطق می‌توانند معضلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در استان ایجاد کنند.
 
وی با اشاره به دلایل بروز حاشیه‌نشینی گفت: یکی از دلایل این پدیده، وضعیت اقتصاد خانوار است. متاسفانه به اقتصاد و تولید خانوارها درست پرداخته نشده است. کم‌لطفی مسئولان نیز از دیگر دلایل شرایط این مناطق است و از سوی مسئولان نگاه مثبتی به این مناطق نشده است. همچنین کم‌لطفی دستگاه‌های خدماتی یکی دیگر از مواردی است که موجب ایجاد مناطق حاشیه‌نشین شده است که البته شاید دلیل آن، کاهش اعتبارات دستگاه‌های خدماتی باشد.
 
سیاحی گفت: وجود سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور از جمله موارد پررنگی است که باید به آن جدی نگاه شود. وجود چنین مناطقی نشان‌دهنده تبعیض طبقاتی است، البته اختلاف طبقاتی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان وجود دارد و هنوز به طور کامل برطرف نشده است.
 
وی توضیح داد: اگر به ساکنان مناطق غیررسمی خطرات موجود در این مناطق نشان داده شود، قطعا خودشان به سمت بهسازی منطقه می‌روند. هر کسی دوست دارد محیط زیست زیبایی داشته باشد و اگر اکنون اتفاقی در این زمینه در سکونت‌گاه‌های غیررسمی نمی‌افتد، به دلیل ضعف اقتصادی است.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که پیش از این در مناطقی از مسجدسلیمان، بهسازی و سامان‌دهی با کمک مردم منطقه انجام شده است، گفت: برای سامان‌دهی و بهسازی باید اراده جدی هم از سوی ساکنان منطقه و هم از سوی مسئولان استان وجود داشته باشد.
 
وی افزود: مشاوران طرح ساماندهی همچنین باید غیر از محدوده‌های در معرض خطر، سیاست‌های مربوط به سامان‌دهی دیگر واحدهای مسکونی را نیز در نظر بگیرند و با توجه به این مساله، مناطق حتما باید اولویت‌بندی شوند.
 
سیاحی با اشاره به لزوم توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در خوزستان گفت: در بعضی بافت‌های فرسوده که مناسب زندگی نیستند، جابه‌جایی از منطقه برای ساکنان سخت است. در این شرایط باید ارزش افزوده منازل این منطقه‌ها افزایش یابد و یک سری موارد قانونی فرهنگی و اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهیم. اگر مردم از خطرهای موجود در منطقه خود آگاه شوند، جابه‌جایی برایشان قابل قبول خواهد بود و خودشان راغب به این کار خواهند شد.
 
وی با اشاره به امکان استفاده از مسکن مهر در طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، گفت: در استان خوزستان تقریبا 72 هزار مسکن مهر وجود دارد که از این تعداد، تقریبا 24 هزار مسکن مهر واگذار شده است و بقیه نیمه‌تمام مانده‌اند. مشاوران طرح می‌توانند با تکمیل بخش باقی‌مانده مسکن مهر، به جابه‌جایی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی استان کمک کنند.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: در منطقه‌ای مانند منبع آب، مشکلات جدی در شبکه آبرسانی و برق و گاز وجود دارد و لازم است پکیج مناسبی برای دستگاه‌های خدماتی تعریف و یک طرح جامع برای ارایه خدمات ارایه شود. برای رفع این مشکل باید گام به گام حرکت شود و در این راستا، اولویت‌بندی و تلفیق خدمات و مشارکت مردم بسیار ضروری است.
 
وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در ساماندهی مناطق مسکونی غیررسمی، گفت: ممکن است دولت وارد کاری شده و نتیجه نگرفته باشد، ولی وقتی مردم در آن کار مشارکت کرده‌اند، کارها بهتر و با کیفیت‌تر انجام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار