اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
ایدنی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر هزینهٔ پرداختی از جیب مردم به 60 درصد رسیده بود که تهیهٔ آن برای مردم مشکل بود که با اجرای این مرحله، این هزینه در شهرهای بزرگ به 10 درصد و در روستا‌ها و شهرهای زیر 20هزار نفر به پنج درصد کاهش یافت.
دکتر اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با بیان اینکه حوزه سلامت از حوزه‌هایی است که می‌توان عملکرد دولت یازدهم را در این حوزه موفق ارزیابی کرد، گفت: طرح تحول نظام سلامت دارای سه مرحله است که مرحلهٔ اول طرح تحول در حوزهٔ درمان بود، در این مرحله بسته‌های متعددی طراحی و اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول شامل کاهش هزینه‌های پرداختی توسط مردم، تهیهٔ تجهیزات پزشکی در درون بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و عدم ارجاع بیمار به خارج بیمارستان بود، افزود: در این مرحله حتی اگر انجام خدمتی در یک بیمارستان مقدور نبود، بیمارستان موظف بود بیمار را به بیمارستان دیگری منتقل کند.

ایدنی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر هزینهٔ پرداختی از جیب مردم به 60 درصد رسیده بود که تهیهٔ آن برای مردم مشکل بود که با اجرای این مرحله، این هزینه در شهرهای بزرگ به 10 درصد و در روستا‌ها و شهرهای زیر 20هزار نفر به پنج درصد کاهش یافت.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه برنامهٔ کاهش هزینه‌های بیماران صعب العلاج در این طرح گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر این، مشوق‌های بسیار خوبی برای ماندگار شدن پزشکان در مناطق محروم با اجرای این فاز طرح تحول فراهم شده است.

ایدنی به برنامه‌های دیگر این طرح اشاره کرد و افزود: کاهش جراحی‌های سزارین و رایگان کردن هزینه‌های زایمان طبیعی در همهٔ بیمارستان‌ها از برنامه های دیگر این طرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: با اجرای هتلینگ بیمارستان‌ها، اتاق استراحت و سایر قسمت‌ها برای رفاه حال بیماران و پرسنل در بیمارستان ایجاد شد.

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در مرحله دوم طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت پرداخته شد، افزود: در این مرحله هدف‌گذاری، ارتقای خدمات بهداشتی در روستا‌ها و مناطق حاشیهٔ کلان‌شهر‌ها و تغییر راهبردی حوزهٔ بهداشت برای غربالگری بیماری‌های مزمن است.

ایدنی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در عرصهٔ کنترل بیماری‌های عفونی بسیار موفق بوده است اما با توجه به تغییر سبک زندگی بیماری های دیگری همچون چاقی، افزایش مصرف غذاهای چرب و فست فود‌ها، باعث افزایش انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

وی گفت: در مرحله دوم طرح تحول سلامت، برنامه‌ریزی برای غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی، دیابت، پیشگیری از سرطان و مشکلات روانپزشکی انجام شده است که در این مرحله، با تغییر راهبردهای بهداشتی سابق به سراغ این بیماری که ریشه در سبک زندگی شهری دارد پرداخته شده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: در مرحله سوم طرح تحول سلامت، به یک اختلال سیستمی که در حوزه سلامت وجو داشت پرداختیم، همچنین در این مرحله، مبنای دریافت و پرداخت‌های بدون ضابطه هزینه‌های بیماری را مورد بررسی قرار دادیم که خدمات پزشکی و تشخیصی در کشور تعرفه‌گزاری و شفافیت مناسبی نداشتند و به همین دلیل احتمال دریافت غیرقانونی وجه وجود داشت.

ایدنی تاکید کرد: کتاب‌های تعرفه‌های پزشکی موجود که مرجع تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی هستند مربوط به سال64 است که بسیاری از خدمات در آن لحاظ نشده است و بیش از 1700 خدمت در کتاب تعرفه‌گذاری سابق وجود نداشت که این باعث اختلاف بین پزشک و بیمار می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین بسیاری از خدمات پزشکی بودند که زیر پوشش بیمه نبودند اما در کتاب جدید ارزش‌گذاری جدید همهٔ خدمات در حوزهٔ سلامت پیش‌بینی شده و برای هر خدمتی ارزش نسبی، سهم حرفه‌ای پزشک و سهم بیمارستان لحاظ شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح بسیاری از هزینه‌هایی که مردم مجبور بودند از جیب خود پرداخت کنند و متحمل شوند زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد و در سال‌های گذشته تعرفه‌ها واقعی نبودند و امکان تخطی پزشکان وجود داشت.

ایدنی تاکید کرد: مسائل مالی بیش از 95 درصد کسانی که خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند با این تعرفه‌ها تامین می‌شود که حدود 70-80 درصد شهروندان خوزستانی از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند که این بیمه‌ها بخش زیادی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و بیماران خوزستانی به لحاظ هزینه‌های درمانی تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: با اجرای کتاب ارزش گزاری نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت، سهم بیمار در شهر‌ها از 10 درصد به 6 درصد و در مراکز روستایی از 5 درصد به3درصد کاهش می‌یابد که  این مهم در ایجاد رضایتمندی مردم بسیار تاثیرگذار است.

ایدنی با بیان اینکه در بخش خصوصی 25 درصد هزینهٔ دریافتی در بخش آزمایشگاهی کاهش می‌یابد، افزود: با تدوین این کتاب، بیمه‌ها تعهدات مالی خود را افزایش داده‌اند

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همه خدمات سلامت در جامعه پزشکی طبق این کتاب کدبندی شده است و هر خدمتی کد مشخص دارد، گفت: این کتاب انعطاف پذیر است و از مهرماه مراکز بهداشتی و درمانی به مدت 3 ماه فرصت دارند، نظرات خود را در مورد کدبندی‌ها و تعرفه‌ها اعلام کنند، همچنین در این کتاب بین کد‌ها 5 فاصلهٔ کدی گذاشته شده است که اگر خدمت جدیدی بنا باشد اضافه کنیم امکان آن وجود داشته باشد.

ایدنی با اشاره به اینکه در بحث نظارت، علت مبنایی و اصلی دریافت هزینه‌های غیرمتعارف یا‌‌ همان به اصطلاح زیرمیزی توسط برخی پزشکان، نامناسب بودن تعرفه‌های درمانی است، افزود: با این تعرفه‌های جدید بستر دریافت غیرمتعارف هزینه‌ها از مردم ریشه کن می‌شود، همچنین با ابلاغ این کتاب چون تعرفه‌ها واقعی‌تر شده است به هیچ وجه دریافت وجه غیر متعارف قابل قبول نیست و به همین دلیل به پیوست همین کتاب، پیوست نظارتی توسط سازمان نظام پزشکی تهیه شد که به تایید هیئت دولت هم رسیده است.

وی تصریح کرد: در این پیوست به تخلفات پزشکی که مربوط به دریافت هزینه غیر متعارف از مردم است رسیدگی می‌شود و مجازاتی چون توبیخ و ابطال پروانه مطب نیز در نظر گرفته شده است.

ایدنی با بیان اینکه برای رسیدگی به شکایات مردم در زمینه تخلفات، مراجع چندگانه تشکیل و پیگیری می‌شود، اظهار کرد: بدین منظور  سامانه کشوری برای این موضوع اختصاص داده شده است که بیمار می‌تواند شکایات خود را به این سامانه گزارش دهد.

ایدنی در پایان گفت: با اجرای کامل مرحله سوم طرح تحول، وضع رفاهی جامعه پزشکی و کارکنان و پرسنل حوزه سلامت بهبود پیدا می‌کند، زیرا که بخشی از درآمدهای بیمارستان تقریبا در حدود 20 درصد به عنوان کارانه به پرسنل پرداخت می‌شود که با بهبود مسایل رفاهی پرسنل امیدواریم رضایتمندی مردم نیز افزایش پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار