اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
ستاری افزود: هر شرکت دانش‌بنیان که در این‌جا طرح قابل دفاع داشته باشد، غیرممکن است که حمایت نشود. البته ایجاد زیرساخت به حجم بزرگ سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین انتظار می‌رود که با هم‌افزایی امکانات موجود و فعال شدن مرکز رشد در جذب اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت ها گسترش یابد.
دکتر سورنا ستاری معاون عمی و فنآوری رئیس جمهور به همراه معاونین خود و نیز دکتر عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان و هیئت همراه ظهر امروز اول آذر 93 با حضور در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پس از اقامه نماز ظهر و ادای احترام به قبور شهدای گمنام دانشگاه در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد شرکت کردند.

دکتر ستاری در این نشست گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از هر گونه فعالیتی که دانشگاه های علوم پزشکی را از حالت بالینی به پژوهشی تبدیل کند حمایت و50 درصد هزینه‌های خرید تجهیزات را به دانشگاه‌ها پرداخت می‌کند، اما برای احداث ساختمان حمایتی نمیتواند انجام دهد.

ستاری با بیان این‌که معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی پژوهش و از نخبگان خواهد نمود افزود: حمایت از مراکز رشد با اعطای وام از برنامه‌های معاونت است اما در زمینه ایجاد زیرساخت، در حال حاضر به‌جزء در برخی موارد خاص امکان کمک و حمایت وجود ندارد. به طور مثال در حوزه دارویی با اخذ نامه از رییس جمهور به‌راحتی می‌توان مرکز تولید دارو احداث و کمک‌های مالی دریافت کرد.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با تاکید به اینکه هزینه کردن در حوزه پژوهش لزوما" منجر به رسیدن به نتیجه نخواهد شد، اظهار کرد: ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. ایجاد مراکز تحقیقاتی چاره کار نیست و ما باید در اندیشه تاسیس شرکت های دانش بنیان باشیم.

ستاری افزود: به همین دلیل این معاونت برای پیشگیری از این اتفاق تصمیم گرفت صندوق پژوهشگران را در پژوهش‌های مشترک و تحقیقات مرز دانشی وارد کند و هزینه این پژوهش‌ها را به‌صورت کلی ارائه دهد چرا که ما به دنبال این هستیم که  تنها در صورتی که یک طرح خریداری همچون بخش دولتی و یا صنعتی دارد انجام بپذیرد.

وی همچنین با بیان این‌که در حال حاضر در زمینه تجهیزات پزشکی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم افزود: اگر شما فکر می کنید دولت می‌تواند دارو یا تجهیزات پزشکی بسازد اشتباه می‌کنید و یا اگر فکر می کنید دانشگاه می‌تواند چنین کاری انجام دهد یک تصور اشتباه است. دولت فقط می تواند تحقیقات پایه را انجام دهد و از این بخش حمایت کند.

وی مشکل اول در خوزستان را اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاه می‌خواهد بگوید باری از دوش کسی برداشته است باید در زمینه توانمندی فارغ التحصیلان و تربیت دانشجوی کارآفرین در مراکز رشد فعال شود.

ستاری افزود: هر شرکت دانش‌بنیان که در این‌جا طرح قابل دفاع داشته باشد، غیرممکن است که حمایت نشود. البته ایجاد زیرساخت به حجم بزرگ سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین انتظار می‌رود که با هم‌افزایی امکانات موجود و فعال شدن مرکز رشد در جذب اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت ها گسترش یابد.

وی همچنین میزان تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری را 300 میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه عنوان کرد و افزود: برای حمایت از شرکت‌ها هیچ محدودیتی نداریم.

دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز با قدمتی 1700ساله، دارای 11 دانشکده و 7700 دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتر، تخصصی و فوق تخصصی و همچنین دارای 16 مرکز تحقیقاتی می باشد.

خدادادی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در دولت امیدزای تدبیر و امید در سه فاز کاهش هزینه های درمان و ارائه بسته های بهداشتی و اجرای کتاب ارزش های نسبی خدمت به اجرا در آمد و این طرحی بود که از سالهای قبل مردم منتظر اجرای آن بودند که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به اجرا در آمد و یکی از وظایف مهم و اساسی همه ما صیانت از اجرای این طرح است که امیدواریم در آینده با اجرای صحیح آن گام های موثری با حمایت های دولت و مجلس محترم در جهت خدمت به مردم برداشته شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه به حمایت از طرح های توجیه پذیر و تامین اعتبار لازم برای ایجاد شهرک تولید دارو و استفاده از فن آوری نانو در تولید داروهای سرطانی و داروهای تنفسی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است که ان شاءالله با بکارگیری فناوری نانو در تولید داروها گام های موثری در جهت کاهش آلام بیماران خاص برداشته شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از همکاری های فرابخشی بخصوص بین المللی که می تواند عامل کمک کننده مناسبی در راستای تحقق اهداف ترسیم شده در این راستا باشد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های جانبی طرح تحول نظام سلامت فراهم کنند که این کاهش هزینه‌ها منجر به ایجاد شرکت‌های تولید دارو جهت درمان بیماران سرطانی خواهد شد  که این خود می تواند تضمین کننده کاهش هزینه ها و تداوم و پایداری اجرای طرح تحول باشد.

دکتر نادر صاکی معاون توسعه تحقیقات و فنآوری دانشگاه نیز در این جلسه گفت: مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حوزه های بسار متنوع پایه، بالبنی و محیطی و بخش های مورد نیاز استان در حال فعالیت هستند و حدود 376 عضو هیئت علمی در این مراکز فعالیت می کنند.

صاکی با اشاره به اجرای پروژه طراحی، ساخت و اجرای پایلوت چندمنظوره تولید مواد اولیه دارویی در استان افزود: در دانشگاه حدود 27 شرکت دانش بنیان ثبت شده و 17 طرح محصول محور و 12 طرح محصول محوری که اختصاصا در حوزه دارویی فعایت میکنند وجود دارد.

در اين نشست روساي دانشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز مشكلات و درخواست‌هاي خود که به طور کلی در زیر خلاصه شده اند را با معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور مطرح كردند: تاسیس اتاق تمیز(Clean Room)، حمایت از اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دارای ایده های خلاقانه، حمایت از مرکز رشد دانشگاه، سرمایه گذاری در تولید داروهای ضدسرطان، توسعه مراکز تحقیقاتی، کمبود اعضا هیئت علمی، پیگیری طرح کوهورت ملی، تسهیل روند اداری تشکیل پرونده های نخبگان و حمایت از شرکت های دانش بنیان استان خوزستان، تجاري‌سازي ایده‌ها و نخبگان ونظارت بر قيمت‌گذاري صحيح تجهيزات آزمايشگاهي و پزشكي و خدمات پس از فروش شركت‌هاي ارايه دهنده اين تجهيزات.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار