اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
رئیس پارک علم و فناوری استان تشریح کرد
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به برنامه استانداری برای تنوع‌بخشی به اقتصاد استان خوزستان و برنامه‌ها در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: در خوزستان یک گردشگری ویژه تحت عنوان راهیان‌ نور وجود دارد؛ به همین دلیل مطالعاتی انجام دادیم که به موضوع گردشگری، حماسه و ایثار کمک می کند.
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تقویت بازار محصولات دانش‌بنیان، کمک به نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان در استان و واگذاری مراکز خدمات فناوری کسب و کار در شرکت‌ شهرک‌های صنعتی به پارک‌ها را با توجه به موازی بودن اهداف این مراکز با پارک علم و فناوری به عنوان مهمترین مطالبات پارک از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور عنوان کرد.

دکتر بابک مختاری در نشست هم‌اندیشی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با مسؤولان حوزه پژوهش و فناوری استان که در مرکز رشد فناوری واقع در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با گریزی به پیشینه تاسیس پارک علم و فناوری خوزستان، اظهار کرد: پارک خوزستان 27 خرداد 88 با عنوان پارک دانشگاه شهیدچمران مجوز تاسیس اخذ کرد و مهرماه همان سال راه اندازی و ساختمان فعلی مرکز رشد به عنوان ساختمان پارک دانشگاه در نظر گرفته‌ شد.

وی افزود: در سال 90 با توجه به بررسی عملکردی که از سوی وزارت علوم انجام شد و تصمیم وزارت علوم، پارک خوزستان به طور مستقل زیر نظر مستقیم وزارت قرار گرفت و در سال 90 تا 92 بدون ردیف بودجه و با کمک معاونت علمی و وزارت علوم با تنخواه اداره شد؛ در این سال‌ها با وجود مشکلات بودجه، سه مرکز رشد با مشارکت دانشگاه‌های استان تاسیس شد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با مشارکت این دانشگاه، مرکز رشد فناوری‌های نفت و گاز با همکاری دانشگاه صنعت نفت و مرکز رشد دزفول با همکاری دانشگاه آزاد دزفول راه‌اندازی شد؛ در همین سال‌ها نیز با استفاده از بودجه سفر دوم استانی هیات دولت، احداث ساختمان پارک علم و فناوری در اراضی معروف به اراضی شش هکتاری دانشگاه آغاز شد که در حال حاضر با 60 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی با اشاره به وجود 122 شرکت در پارک علم و فناوری خوزستان و 30 شرکت در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به هماهنگی و هم‌افزایی خوب بین نهادهای فناوری و دانشگاه‌های درون استان، کارهای مهمی برای توسعه دانش‌بنیان در استان انجام شد که تشکیل خوشه صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، خوشه خرما و خوشه پوشاک با همکاری سازمان شهرک‌های صنعتی از آن جمله است و در حال حاضر حدود 53 درصد از شرکت‌های مستقر در پارک استان در حوزه نفت و گاز فعال هستند.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر از مجموع شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری، 37 شرکت به عنوان دانش‌بنیان احراز صلاحیت شدند و چهار شرکت دیگر در آخرین جلسه مصوب شدند. همچین صندوق فناوری‌های نوین از شرکت‌ها و طرح‌های آن‌ها بازدید داشته‌ است که امیدواریم این شرکت‌ها بتوانند از تسهیلات صندوق فناوری و شکوفایی برای توسعه دانش‌بنیان استان استفاده کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود مطالبات پارک از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را در سه بخش مطرح و خاطرنشان کرد: ‌کمک به نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در استان اولین بخش مطالبات پارک از معاونت است؛ در این زمینه پارک علم و فناوری در سال آینده برنامه‌ای تحت عنوان توسعه خوزستان، دانش به جای نفت را برگزار خواهد کرد. همچنین برگزاری جشنواره نوآوری کارون با شعار صیانت از منابع ایران از هامون تا کارون از ارس تا اترک، با توجه به معضل آب در کشور در برنامه پارک است. این جشنواره با هدف ترویج فناوری و نوآوری‌ها در منابع آبی برگزار می‌شود.

مختاری بخش دوم مطالبات پارک را تقویت بازار محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود:‌ شرکت‌های استان اگر بتوانند 20 تا 30 درصد بازار نفت و گاز و پتروشیمی را در اختیار داشته باشند، شاید نیاز به تسهیلات آنچنانی نداشته باشند. بنابراین امیدواریم که بتوانیم کانون هماهنگی بازار تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، کانون سیالات حفاری و مواد شیمیایی و کانون صنایع نیشکر و خرما را در خوزستان داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به برنامه استانداری برای تنوع‌بخشی به اقتصاد استان خوزستان و برنامه‌ها در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: در خوزستان یک گردشگری ویژه تحت عنوان راهیان‌ نور وجود دارد؛ به همین دلیل مطالعاتی انجام دادیم که به موضوع گردشگری، حماسه و ایثار کمک می کند.

مختاری با اشاره به آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، اظهار کرد: مطابق ماده 26 این قانون، شرکت‌های دولتی می‌توانند تا یک درصد هزینه کالای خرید خارج خود را در تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان هزینه کنند. ما مطمئن هستیم اگر کلمه "می‌توانند" در این قانون به "باید" یا "مکلفند" تبدیل شود، تحول بزرگی در اقتصاد دانش بنیان استان اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی برای ایجاد مراکز خدمات فناوری کسب و کار تصریح کرد: در اساسنامه، این مراکز در اهداف بسیار مشابه پارک‌های علم و فناوری هستند. به همین دلیل درخواست ما این است که برای خوزستان و حدود 12 پارک دیگر که با این مشکل مواجه هستند، رایزنی‌هایی با وزارت صنعت انجام شود که این مراکز به پارک‌ها واگذار شود. زیرا اگر در این بخش یک کار اساسی انجام و هماهنگی‌هایی بین وزارت صنعت، معاون علمی و وزارت علوم انجام شود، بسیار می‌تواند به پارک کمک کند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان همچنین واگذاری وام‌های تجاری‌سازی به‌صورت مستقیم به پارک‌ها را خواستار شد و افزود: اگر پارک‌های جدیدالتأسیس مانند پارک خوزستان بتوانند این منابع را طی یک تا دو سال در اختیار داشته باشند، بسیار راحت تر و بهتر می توان سیستم را مدیریت کرد.

مختاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو آزمایشگاه تخصصی سنگ، سیال و مخزن و ازدیاد برداشت با همکاری شرکت‌های خصوصی در حال راه‌اندازی است و امیدواریم که معاونت علمی و فناوری در این بخش و همچنین در زمینه نمایشگاه خرید تجهیزات ساخت داخل، از فعالیت‌های پارک حمایت کند.

وی با بیان این‌که مدل توسعه بازار برای پارک خوزستان بسیار مناسب‌تر است، حمایت معاونت علمی در این زمینه را خواستار شد و خاطرنشان کرد: شرکت‌های خوزستانی خیلی تسهیلات محور نیستند و تنها تسهیلات را برای سرمایه در گردش نیاز دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار