اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۶۶۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
سید شریف حسینی در نشست هم اندیشی دانشجویان دانشگاه شهید چمران

نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات دانشجویان و اساتید دانشگاه شهید چمران بودند و در مورد مسائل و موضوعات کشوری و استانی دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح کردند. هر چند سید شکر خدا موسوی غایب این نشست لقب گرفت اما دو نماینده دیگر اهواز، از انتقال آب کارون گرفته تا موضع مجلس در رابطه با وزیر پیشنهادی علوم و همچنین وضعیت صنعت و علل ناکارآمدی آن ، به بحث و گفت و گو نشستند.



این نشست ، حاشیه های جالب و قابل تاملی داشت ؛ واکنش یک دانشجو به پرآب شدن زاینده رود و استفاده از تعبیر " آب پر " ، ورود سید شریف حسینی با پای شکسته به دانشگاه و شعر خوانی او ، مثال " خروشچفی " سودانی و اشاره به سر تاس و ریش های پرپشت او ، همچنین متوسل شدن برخی مسئولین به آمارهای غیرواقعی و... از جمله حاشیه های این جلسه پرسش و پاسخ بود.





دغدغه های بخش صنعت و علل عدم کارایی

در ابتدای این نشست محمود جورابیان عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه شهید چمران در قابل چند سوال دغدغه های بخش صنعت را چنین مطرح کرد و خواستار پاسخگویی نمایندگان اهواز شد:

 در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا بخش صنعت در ایران کارآیی لازم ندارد. علل ناکارآمدی و عدم کارایی ما در صنعت چیست؟ آیا واقعا با مدیریت جهادی توانسته ایم به اقتصاد صنعتی کمک کنیم و در مسیر فرمایش مقام معظم رهبری حرکت نماییم؟ یکی دیگر از معضلاتی که صنعتگران با آن مواجه اند کمبود نقدینگی است. معمولن نزدیک ترین واژه برای بیان مشکلات صنعت در ایران ، همین نقدینگی است. سوال این است که چرا صنعت در ایران باید از کمبود نقدینگی رنج ببرد؟ آنچه هدف اصلی ما بوده سوددهی صنعتی و اقتصادی در کشور است که در این حوزه رقابت پذیری بسیار محدود است. کشورهای پیشرفته توانسته اند با ایجاد زمینه رقابت پذیری و با حمایت از صنایع کوچک رقابتی وسیع ایجاد کنند و بازار را در اختیار خود بگیرند اما در ایران اینگونه نیست. چگونه می توانیم صنایع پیشرفته ای داشته باشیم و دولت چه حمایت هایی باید در این خصوص نماید تا پیشرفتی حاصل شود؟


 

حلقه های مفقوده بخش صنعت در ایران

در این نشست ، دکتر ناصر سودانی نماینده اهواز و عضو کمیسیون انرژی پاسخگوی سوالات دکتر جورابیان بود. سودانی معتقد است که صنعت یک دانش و از سوی دیگر یک مهارت است. موتور متحرک صنعت ، سرمایه است . سودانی گفت: باید اعتراف کرد که گاهی حلقه های مفقوده ای در این زمینه در کشور ما وجود دارد. به تعبیر دیگر ، گاهی سرمایه در اختیار کسانی برای تولید صنعتی قرار گرفته و یا می گیرد که فاقد دانش و مهارت اند و بر عکس ، گاهی حمایت بایسته و شایسته ای از حیث سرمایه گذاری از تولیدکنندگان صورت نمی گیرد که برای هر کدام از این موارد ، نمونه هایی فراوانی در کشور وجود دارد.

بدهی 24 هزار میلیاردی

نماینده اهواز در ادامه اظهار داشت: ما وارث شبکه های برق ، نیروگاه های برقابی ، حرارتی و یا سوخت ترکیبی هستیم که رویکردی نیز به بخش خصوصی شده است با این وجود وزارت نیرو با بدهی هنگفتی روبروست و تقریبا 24 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران، صنعتگران برق و یا به نیروگاه های برق بدهکار است. این رقم یعنی نصف بودجه کشور.

هزینه های سرسام آور

 ناصر سودانی در ادامه با اشاره به فرسودگی شبکه های برق و هزینه های سرسام آور بازسازی آن گفت: شبکه برق کشور و خوزستان پوسیده و فرسوده است و برای بازسازی آن هزینه های زیادی نیاز است . به عنوان نمونه برای زیرزمینی کردن و بهسازی شبکه برق خیابان نداری اهواز در حدود 100 میلیارد هزینه شده است. هزینه های صنعتی در بخش های مختلف در کشور بسیار بالاست.

وابستگی به نفت یک بیماری برای اقتصاد است

دکتر ناصر سودانی نماینده اهواز و عضو کمیسیون انرژی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وابستگی های بودجه ای به نفت گفت: در ایران، درآمدها به نفت وابستگی شدیدی دارد و این در واقع یک بیماری برای اقتصاد کشور محسوب می شود. وابستگی به نفت به مرور زمان ، کشور را در معرض آسیب قرار می دهد.

توزیع اعتبارات آغشته به رانت خواری

وی افزود: تا پیش از سال ۹۰ روزانه دو میلیون بشکه نفت فروش داشتیم که این در سال های ۹۰، تا ۹۲ به ۸۰۰ هزار بشکه رسید. در آن زمان هر بشکه نفت یکصد دلار بود. وی ارزش ارزی این میزان کاهش را روزانه یکصد میلیون دلار و سالانه ۳۶میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: هم اینک این روند در شرایطی که نفت بشکه ای ۷۵دلار به فروش می رسد ادامه دارد. سودانی با اشاره به اینکه تمام صنایع کشور به درآمدهای نفتی وابسته هستند گفت: اقتصاد و صنعت کشور باید از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی یابد. وی افزود: در بیشتر مواقع در اقتصاد کشور کمبود نقدینگی نداشتیم و توزیع اعتبارات آغشته به رانت خواری و حتی نفوذ برخی جریان های ویژه بود.

مثال خروشچفی دکتر سودانی

دکتر سودانی برای بسط این موضوع از خروشچف رهبر شوروی بعد از استالین مثالی زد و گفت: خروشچف سری تاس و ریشی بلند و پر پشت داشت. روزی از وی پرسیدند نظرت درباره اقتصاد شوری چیست؟ وی گفت: اقتصاد شوری مثل سر تاس و ریش پرپشت من است. تولید فراوان است اما توزیع درآمدها نامناسب است.

 

پای شکسته سید شریف حسینی و قیصر خوانی او

سید شریف حسینی نماینده اهواز و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی که با پایی شکسته و گچ گرفته شده به این نشست آمده بود ، طبع شعر خوانی اش گل کرد و سخنان خود را با این شعر قیصر امین پور شروع کرد: حرف ها دارم اما... بزنم یا نزنم/  با توام با تو خدا را ، بزنم یا نزنم/گفته بودم که به دریا نزنم دل اما/ کو دلی تا به دریا بزنم یا نزنم.

شرایط ما در صنعت ، ایده آل نیست

سید شریف حسینی در تکمیل سخنان دکتر سودانی در رابطه با بخش صنعت کشور کفت: به گفته مقام معظم رهبری ، صنعت موتور محرکه اقتصاد کشور است. متاسفانه شرایط ما در صنعت ، ایده آل نیست و از شرایط مناسبی برخوردار نیستیم که این امر نیز دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به تحریم ها برمی گردد و قسمتی نیز به تدبیرها. وی گفت: در اینجا کاری به تحریم ها نداریم و آن را به کناری می گذاریم اما درخصوص تدبیر مسئولین سخن ها باید گفت و گلایه ها باید کرد.

کتمان واقعیت ها

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در ادامه گفت: اگر می خواهیم بدانیم که چرا صنعت به این وضع و حال افتاده باید کمی به عقب برگردیم و مروری دوباره بر تصمیمات دولتمردان گذشته بیفکنیم. وی گفت: احمدی نژاد در اولین دوره ریاست جمهوری خود ، طرح بنگاه های زودبازده را در دستور کار قرار داد که باعث انحراف 46 درصدی و گسیل سرمایه‌ها به سمت واسطه‌ها شد. در همان زمان یک سری واقعیت ها کتمان می شد و برخی ها به دنبال ارائه آمارهای غیر واقعی بودند. البته در حال حاضر نیز نسبت به وضعیت موجود انتقاداتی دارم.

بخش صنعت در شرایط فعلی توان رقابت ندارد

سید شریف حسینی ادامه داد: بخش صنعت در شرایط فعلی توان رقابت ندارد. اگر امروز عوارض برداشته شود و درهای گمرک به روی تولیدات صنعتی سایر کشورها گشوده شود با توجه به عدم حمایت صحیح از بخش صنعت ، هیچ توان رقابتی وجود نخواهد داشت. البته صنعت کشور در بخش هایی مختلفی همچون دفاعی و ... رشد داشته که قابل تقدیر است.

یک ریال هم به تولید اختصاص داده نشده است

نماینده مردم اهواز گفت : کاغذبازی ها ، واسطه گری ها ، عدم تدبیرها ، عدم سرمایه در گردش و... موجب شده صنعتی غیرمولد و ایستا داشته باشیم. وی گفت : بخش صنعت نیاز به تزریق سرمایه در گردش از سوی دولت دارد اما با وجود تخصیص 30 درصد درآمد حاصل از یارانه‌ها از سوی مجلس به بخش تولید، تاکنون یک ریال هم به تولید اختصاص داده نشده است.

مجلس و دولت در کنار یکدیگرند

سوال دیگری که در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان مطرح شد درباره وزرای پیشنهادی وزیر علوم و رای مجلسیان بود و اینکه چرا مجلس به گزینه های پیشنهادی دولت روحانی رای نداد. سودانی نماینده اهواز در این باره گفت: به نظرم آقای فرهادی گزینه پیشنهادی ، با رای بالایی راهی وزارت علوم خواهد شد. وی گفت : فرهادی در زمان خاتمی وزیر بهداشت و درمان بود و در سال 64 نیز متصدی وزارت علوم بود بنابراین فضای مجلس درباره وی مساعد است.

سودانی درباره علت عدم رای مجلس به گزینه های قبلی نیز گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قسم یاد کرده اند که به فعالان فتنه 88 رای ندهند. وقتی فردی از تحریک کنندگان فتنه است و خانم و سه فرزندش نیز در خارج از کشور زندگی می کند چگونه می خواهد عهده دار یک وزارتخانه مهم و حیاتی شود؟! ما به نمایندگی از مردم به این گونه افراد اجازه نخواهیم داد که به وزارت برسد. سودانی افزود: برخی ها می گویند که نمایندگان مججلس با دولت یازدهم لجبازی می کنند که این گونه تعابیر در شان نمایندگان مجلس نیست. ما حافظ حقوق ملت هستیم و به وظیفه خود عمل می کنیم و عمل به وظیفه ، لجبازی نیست.

لجبازی شایسته دولت و مجلس نیست

سید شریف حسینی نماینده اهواز نیز در این خصوص گفت: کلمه لجبازی در رابطه با نمایندگان که در برخی رسانه ها مطرح شده است نه کلمه خوبی برای دولت است نه مجلس . زمانی کشور پیشرفت می کند که سه قوه در کنار هم و دست در دست یکدیگر به سمت چشم انداز و هفد فگذاری نظام حرکت کنند.

وی گفت: در رای دادن ، قانون ملاک است. در قانون آمده است که رئیس جمهور گزینه های وزارتخانه ها را پیشنهاد می کند و مجلس نیز رای می دهد. در رابطه با آقای نیلی احمد آبادی (گزینه وزارت علوم) ، توانمندی علمی و مدیریتی و یک سری شاخص های دیگر ملاک رای قرار گرفت. وزارت علوم وزارتخانه ای مهم و بزرگ است که از یک طرف با دانشجویانی سر و کار دارد که آینده سازان این مملکت هستند و از طرف دیگر با اساتیدی سر و کار دارد که ذخیره دانش این جامعه محسوب می شوند. بنابراین فرد توانمندی باید عهه دار این وزارتخانه شود. نیلی احمدآبادی بیشترین سابقه مدیریتی اش ریاست یک دانشکده بود.

رای دادن بر اساس شاخص ها

سید شریف حسینی در ادامه گفت: شرایط موجود در مجلس این چنین است : قسمتی اقلیت که همیشه مخالف اند و قسمتی اقلیت که همیشه موافق اند. یعنی هر کسی بیاید یا به او رای می دهند و یا رای می دهند. این وسط اکثریتی وجود دارد که با توجه به سوابق و خطوط قرمز نظام رای خواهند داد. نمایندگان مجلس فی البداهه نظر منفی به هیچ فردی ندارند و فقط بر اساس شاخص ها رای می دند.

نماینده اهواز افزود: ما نسبت به رای خود هم در این دنیا و هم آخرت مسئولیم.  مجلس و دولت در کنار هم هستند و با هم لجبازی نمی کنند و در کنار هم خواهند بود. ان شاالله روز چهارشنبه گزینه پیشنهادی وزارت علوم ، رای بالایی از مجلس خواهد گرفت .

انتقال آب و وعده دولت برای تامین آب شرب سالم

انتقال آب و وعده دولت برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم خوزستان از دیگر سوالات این نشست بود. در همین زمینه سودانی نماینده اهواز گفت: واقعیت ها و حقایقی درخصوص آب کشور وجود دارد. در یک دوره خشکسالی ۱۲ساله، این استان پنج سال گرفتار این معضل بود. کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از حیث منابع آب در وضعیت خوبی قرار ندارد.  سودانی در ادامه گفت: طرح تونل های 1 و 2 و 3 و 4 کوهرنگ در زمان شاه ریخته شد. تونل یک در زمان شاه به بهرده برداری رسید. تونل دوم کوهرنگ نیز در حال افتتاح بود که انقلاب شد. در زمان هاشمی رفسنجانی دوباره طرح انتقال آب استارت زده شد و زمان خاتمی اوج گرفت. احمدی نژاد در مورد آب خوزستان کوتاه آمد و برخی افراد هیات دولت و رییس جمهوری را متقاعد کردند که پروژه های نیمه تعطیل انتقال آب خوزستان دوباره فعال شود.

سودانی در ادامه گفت:  هم اینک شورای عالی آب به این نتیجه رسیده که از مجموع ۲۱میلیارد متر مکعب آب جاری در رودخانه های خوزستان یک میلیارد متر مکعب به دیگر استان ها منتقل شود؛ آنچه برای انتقال طراحی شده بیش از این رقم است که مقابل این مساله هم ایستادگی می کنیم.

وعده های دولت ها برای آب شرب خوزستان

سید شریف حسینی نماینده اهواز نیز درخصوص وضعیت آب خوزستان و وعده دولت ها گفت: در مقطعی خاتمی رییس جمهور اسبق به اهواز آمد و در استادیوم تختی این وعده را به مردم داد که آب شرب گتوند را به اهواز منتقل خواهد کرد تا دیگر اهوازی ها مشکل آب شرب نداشته باشند. در دولت نهم و دهم نیز احمدی نژاد خطاب به وزیر نیرو گفت که اگر آب شرب به شهرهای جنوبی خوزستان نرسانید ما شما را در لوله می کنیم و به عنوان آب به مردم می دهیم! دولت یازدهم نیز وعده انتقال آب و تامین آب شرب و بهداشتی به خوزستانی ها داد. روحانی در سفر به خوزستان وعده داد تا یک هفته دیگر آب شرب اهواز مشکل اش حل می شود... ما منتظر روسای جمهور بعدی هم هستیم تا ببینیم مشکل آب شرب را چه کسی حل می کند.

واقعیت ها را کتمان نکنیم

وی در ادامه گفت:  امروز مصاحبه یکی از معاونین استاندار خوزستان را  می خواندم که گفته بود غرب اهواز مشکل آب ندارد و در این منطقه آب کیفیت مناسبی دارد و نیازی به دستگاه تصفیه ندارد و اگر هم کسی استفاده می کند خودش خواسته که استفاده کند و ربطی به کیفیت آب ندارد! سید شریف حسینی افزود: اینگونه سخنان و مصاحبه ها در واقع کتمان حقیقت است. وی افزود: برخی ها قبل از مسئولیت و پیش از اینکه پشت میز بنشینند و مسئولیتی بگیرند حرف های قشنگی می زنند اما به محض آنکه به صندلی ریاست رسیدند حرف شان 180 درجه تغییر می کند و بر عکس می شود.  

نماینده اهواز ادامه داد: این موضوع باید در بین ما مسئولین نهادینه شود که ما برای حل مشکل مردم آمده ایم. پس به جای کتمان واقعیت ها باید مشکل مردم را بر طرف نماییم.

هزینه و مدیریت هزینه در استان بالاست

سید شریف حسینی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت شهر اهواز و عدم پیشرفت آن گفت: هزینه و مدیریت هزینه در استان بالاست ؛ آنقدر بالاست که دست روی هر پیمانکاری که بگذارید صدای یکی در می آید. چون هر کسی به فردی دیگر وصل است و اصلا نمی شود نظارت و برخورد کرد.

وی افزود: تا کسی هم حرف می زند به جای حمایت از او ، موج تخریبی علیه اش ایجاد می شود. اگر از مشکلات مردم هم سخنی گفته شود می گویند تبلیغاتی صحبت می کند ! یک سال و شش ماه به انتخاباب مجلس مانده است. یعنی در این یک سال و شش ماه چیزی نگوییم؟! آیا انتظار مردم از ما این است که سکوت کنیم؟! بی شک جوسازی ها به خاطر این است که سخنان ما منافع عده ای را به خطر انداخته و به همین خاطر شروع به جوسازی علیه نمایندگانی می کنند که از مشکلات مردم سخن می گویند.



منبع: شرتو

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
comment
1
3
comment صد در صد تبليغاتي است....
comment
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
comment
5
3
comment سید شریف حسینی قبولت داریم شما نماینده ی فعال استان خوزستان هستی. دوست داشتیم همه ی نماینده ها اینچنین مردمی و فعال باشند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
comment
3
1
comment اقاي سيدشريف انهايي كه خوزستاني بوده و واكنش نسبت به نامه سركشاده شما داشته اند اينها زورشون اومد كه يه نفر نماينده فعال تو استان شجاعت خود را اين طور نشان داد و محبوب كل استان هست ناراحت نشو زيرا بدنه مردم حامي شماست،ازاينكه به انتقاد معلوم الحال ها اهميتي نداديد متشكريم ،من از خوزستانم،صداي كارون از نفس افتاده،انتخابات استاني خواهي ديدمرداول استان ،
comment
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
comment
0
0
comment الان نتیجه حرفای ... و ... چی بود ...اینکه ما مشکلات داریم ..خب برادر من مگر شما8 سال نماینده اهواز نبودید پس موقع شروع این مشکلات کجا بودید که ما الان به بحران رسیدیم ....8سال سکوت باعث شد مردم خوزستان خاک بخورند..
اگر راست میگید نماینده هستید و فعال و نیز قدرت دارید نظارت کنید علت باران اسیدی اهواز چه بود که مردم به بیمارستان رفتن ...چرا کسی گزارشی نداد ...
comment
متخصص هواپیمایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
comment
1
1
comment جناب آقای سید حسین شریفی
نماینده محترم , جنابعالی نسبت به قلع و قمع متخصصین بومی استان شامل مدیران تخصصی .خلبانان . مهندسیین ارشد هواپیمایی نفت که همگی کارمندان رسمی نفت و مامور شاغل در آن شرکت بوده اند چه اقدام موثر و یا پیگیری سازنده ای کرده اید !!!!؟
comment
همشهرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
comment
0
2
comment چرا نطق اين اقايان حالا باز شده اب را بردند ريز گردها مردم را زمنگير كرد اقايان را هم خواب برد دست برداريد از اين [...] بازيها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار