اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
دست برگزار کنندگان نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان درد نکند که با همه سختی ها و مشکلات چند سالی است بطور متوالی در تاریخ های مقرر آن را برقرار می نمایند اما در این بین نباید از بعضی نکات مهم و اساسی که در واقع اهداف اصلی برگزاری نمایشگاههای فرهنگی است غافل بود.
بنظر شما هدف از برگزاری نمایشگاههای کتاب چیست؟ استفاده از تخفیف 30 درصدی در خریدها ؟ بهره مندی از کتب خاص و ویژه ای که در ایام عادی سال امکان تهیه آنها نیست ؟ استفاده از برنامه های جنبی نمایشگاه مانند دیدار با نویسندگان ،شعرا یا ناشرین؟ کسب آخرین اخبار بازار نشر کتاب کشور ؟ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه؟ ارتباط فرهنگی بین نخبگان و اهل قلم و... قطعاً در برگزاری نمایشگاههای کتاب تمامی اهداف ذکر شده مد نظر است یا به زبان ساده تر می توان گفت نمایشگاه باید دارای ابعاد گوناگونی باشد تا بتواند مزاج مراجعین گوناگون خود را شیرین نماید و برای همه مراجعین با سلایق گوناگون حرفی برای گفتن داشته باشد.
به جرات می توان گفت نمایشگاه امسال قطعاً از لحاظ محتوای کتب و حضور ناشرین از سال های دیگر پر رنگ تر است که جای تقدیر و تشکر دارد. بطور مثال تعدادی از ناشرین که سنوات گذشته حضور نداشتند امسال در جمع شرکت کنندگان حاضر بودند اما تعداد دیگری هم که اهالی کتاب در انتظار حضورشان بودند کماکان تمایلی به شرکت در نمایشگاه نداشتند و گاهاً کتب آنها توسط غرفه های دیگر عرضه شده بود که این مقوله مهمی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد که چرا بعضی از ناشرین تمایل به حضور در نمایشگاههای استان خوزستان را ندارند. نکته دیگر اینکه بسیاری از ناشرین کتب خاص و ویژه ای را که مراجعین انتظار داشتند در نمایشگاه بیابند همراه نداشتند و بیشتر کتب عام و در دسترس همیشگی را عرضه نموده اند. بطور مثال تعدادی از کتب چند سالی مجوز تجدید چاپ نداشتند و امسال با تغییر رویکردهای فرهنگی وزارت ارشاد مجوز چاپ دوباره گرفته اند ولی جای آنها در نمایشگاه خالی بود.
چینش ناشرین قدری جای اشکال داشت، بطور مثال غرفه انتشارت امیر کبیر و نشر علم که طرفداران زیادی هم دارد جایشان چندان مناسب نبود ،راهنمای استقرار ناشرین یا همان پلان کلی غرفه ها جهت مدعوین ارائه نشده بود که هر فردی براحتی بتواند ناشر مورد نظر خود را بیابد.
در باب نشست های تخصصی اهل قلم و فرهنگ دوستان جوان امسال زحمات فراوانی کشیده اند حتی در باب گرم تر شدن این نشست ها تلاش های شخصی فراوانی در باب اطلاع رسانی انجام داده اند که جای تقدیر و پاسداشت دارد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب جای کار فراوان دارد.لازم است با تعامل ناشرین بزرگ کشور حتی بطور معدود هم که شده از نخبگان اهل شعر و ادب و اهل قلم دعوت نمایند تا دوستان جوان فرهنگی بتوانند از تجربیات و حضور آنان بهره ها برده و فرصتی جهت معرفت اندوزی آنان باشد. 
بیشترین جای تامل حضور کمرنگ کودکان و نوجوان در غرفه های مربوط خود بود که مراجعین کمتری داشت در صورتی که جهت حضور این قشر سنی باید برنامه ریزی های ویژه ای را بعمل آورد. نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و کسب معرفت می تواند در این سن شکوفا گردیده و رشد نماید و ثمرات آن در زندگی شخصی، اجتماعی و فرهنگ جامعه در آینده ای نه چندان دور شگرف خواهد بود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بیشترین تلاش را بنماید تا بیشترین تخفیف به این گروه سنی تعلق گیرد تا این حرکت نقطه عطفی در خرید های بیشتر این سن باشد. 
در کل می تواند گفت مسئولان هر شهرستان باید با محوریت فرمانداری ها جهت حضور هر چه پر رنگ تر اقشار گوناگون مردم در این نمایشگاهها برنامه ریزی و هماهنگی نمایند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی و شرکت در مجامع فرهنگی و هنری در بین مردم نهادینه گردد زیرا کمبود این مهم بسیار به چشم می آید و در واقع دوای درد بسیاری از نارسائیهای امروز جامعه ما همین فقرهای فرهنگی است که به طرق مختلف در جامعه نمایان می گردند.

من ا... التوفیق
نوید قائدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار