اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
دکتر حسن دادخواه
"دانشگاه و رسانه"، دو رکن و نشانه از برقراری مردم سالاری در هر جامعه است. در تاریخ معاصر کشورهای منطقه و کشور خودمان نیز ملاحظه می شود که راه اندازی دانشگاه و چاپ مطبوعه از نخستین گام های پیشگامان اصلاحات، در آغاز روند جوامع در جاده نوسازی و بهسازی و حرکت به سوی دنیای مدرن و توسعه یافته بوده است.
البته منظور از دانشگاه، مکان و محلی فراخ تر از دبیرستان نیست بلکه به معنای محلی است که قرار است انسان هایی متناسب با دنیای جدید در آنها پرورش یابند، یعنی همان انسان های خلاق، متفکر و مسلط به روش های علمی تفکر منطقی.
ارزش و اعتبار " رسانه" نیز در این است که بتواند در یک خط افقی میان اقشار مردم ارتباط برقرار و در یک خط عمودی، وسیله ارتباط میان عموم مردم با نخبگان جامعه شود و نوعی همگرایی میان آنان برقرار کند.
بر این پایه، هم نیازی و وابستگی و ارتباط میان دانشگاه و رسانه روشن است.به سخن دیگر، دانشگاه و رسانه ضمن کمک در پرورش نیروهای خلاق و متفکر و نواندیش در جامعه، این امکان را فراهم می سازند تا این نیروی خلاق بتواند دستاوردهای فکر خود را به لایه های پایین دستی جامعه منتقل کند و بازتاب میزان اثربخشی و عملی بودن تفکرات و ایده های خود را دریافت کند. 
از رهگذر این ارتباط دو سویه است که جامعه می تواند نو به نو شود و به سان یک موجود زنده و پویا نفس بکشد و رشد کند و دقیقا، علت و عامل برافروخته شدن افراد و نهادها و ساختار های متصلب و اقتدارگرا از وجود دانشگاه ها و رسانه های مستقل و رشدیافته در برخی جوامع نیز به کارکرد این دو، برمی گردد. 
از این رو، دانشگاهیان و اصحاب رسانه باید زمینه های همکاری و ارتباط خویش با یکدیگر را با هدف مقابله و ایستادگی در برابر نیروهای واپسگرا، بازتعریف و مدون کنند.
این نوشته کوشش می کند تا اهداف همکاری و دستاوردهای همیاری میان دانشگاه و رسانه را به شرح زیر به اطلاع دانشگاهیان و اهالی رسانه برساند.
رسانه ها در زمینه های زیر می توانند به دانشگاه یاری برسانند:
1- شناساندن تخصص ها و توانمندی های علمی دانشگاه به مردم و به ویژه دستگاه های اجرایی با هدف تحکیم بخشیدن به ارتباط میان دانشگاه و دیگر دستگاه ها و کمک به موضوع تقاضا محور و اقتصادی کردن پژوهش های دانشگاهی.
2- شناساندن کاستی ها و کمبودهای تجهیزاتی دانشگاه ها به مردم و مسئولان به منظور جذب کمک های آنها.
3- بازتاب دادن و منتقل کردن مشکلات گوناگون جامعه به دانشگاه با هدف یافتن راه حل های علمی برای رفع آنها. 
4- کمک به ترسیم چهره واقعی دانشگاه در اذهان مردم و افراد تاثیرگذار جامعه و اصلاح برداشت های نادرست از دانشگاهیان.
5- انتقال فکر و تحلیل های دانشگاهیان به جامعه با هدف کمک به فرآیند فرهنگ سازی در سطح عموم مردم.
متقابلا دانشگاه نیز می تواند در خدمت رسانه ها درآید و در امور و زمینه های زیر به آنها یاری برساند: 
1- کمک به رسانه ها در بالنده تر کردن و اثربخش تر کردن تولیدات خود با بهره گیری از شیوه های علمی در تحلیل و بررسی های رسانه ای.
2- کمک به رسانه ها در موضوع یابی و سوژه گزینی.
3- کمک به رسانه ها در انتقال فکر و اندیشه های نو به مخاطبان و آموزش آنان.
امید و انتظار می رود با فراهم شدن زمینه ها و بهبودی نسبی فضای جامعه که با روی کارآمدن دولت جدید دیده می شود و اهتمامی که مقام معظم رهبری به موضوع کرسی های نظریه پردازی و تولید فکر دارند؛ شاهد تقویت ارتباط دانشگاه و رسانه باشیم."والسلام"
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
comment
comment
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
comment
1
1
comment دکتر سلام
تعریف شما از انسان،تعریفی اومانیستی است
که ریشه در افکار غرب زده گان دارد
آقای دکتر در تعریف انسان چهار مولفه باید دنبال شود
-معرفت شناسی
- بصیرت
- معنویت
- مهارت
پاسخ ها
comment
دادخواه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
comment
comment "انسان های خلاق، متفکر و مسلط به روش های علمی تفکر منطقی."اگر انسانی متفکر باشد دنبال کسب مهارت مورد نیاز خود نیز می رود و به معارف مورد نیاز خود دست می یابد و البته چون در ورطه حواشی زندگی قرار نمی گیرد، معنویت او تامین می شود و البته در کشوری که چنین انسان هایی پرورش یابد اتفاقات حادی به وقوع نمی پیوندد که برای تشخیص حق و باطل نیاز به بصیرت داشته باشد.
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment خوب معلومه منتشر نمی دی شوشان
مشت نمونه خرواره اگه منتشر می دادی باید تعجب می کردیم روشنفکر ها ....دادخواه رئیس جمهور نبود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار