اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۳۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
حاج لفته منصوری:
کدام دستگاه فرهنگی توانسته در 10 سال نه 31 ماه این قدر نیروی تحصیلکرده استخدام کند و در استان اشتغال ایجاد کند؟
روزنامه فرهنگ جنوب در ستون زیر ذره بین (شماره 3005) خود نوشت: 

هر آمدنی رفتنی دارد اما در این آمدن و رفتن ها ، آنچه از مدیران به یادگار می ماند عملکردی ست که در آینده ، مردم و رسانه ها به استناد بر آن ، در مورد آن مدیر به قضاوت خواهند نشست. امروز چهارشنبه نیز در نهاد کتابخانه های خوزستان مدیری جدید معارفه می شود و در راهی قدم می گذارد که مدیرکل سابق ، در راستای رسیدن به اهداف تلاش کرده و راهی را ترسیم کرده تا مدیر جدید در آن گام نهد.

لفته منصوری مدیرکل سابق کتابخانه های استان ، فردی دلسوز و اهل فرهنگ است که در زمان انتصابش مطبوعات نوشتند : مدیری که بر اساس شایستگی منصوب شد نه رایزنی ؛  چرا که سابقه فرهنگی حاج لفته بر کسی پوشیده نبود و در طول 31 ماه مسئولیتش در این نهاد نیز نشان داد که شایسته چنین پست و مقامی بود. 

وی در گفت و گویی با ذره بین بخشی از فعالیت های خود را طی این چند ماه بازگو کرد که در ذیل و از زبان خودش اشارتی به آن می شود: با همت و پشتکار دوستان در کتابخانه های عمومی استان از اردیبهشت ماه سال 1391 تا آذر ماه سال جاری به مدت 31 ماه فعالیت های شگرف و ارزشمندی تحقق یافت که من برخی از آنها را خدمت شما عرض می کنم: ما 153 کتابخانه تحویل گرفتیم و حالا 220 کتابخانه تحویل می دهیم رشد 44 درصدی در حالیکه کشور فقط 13 درصد در این مدت رشد کرده است. 

از تاسیس اولین کتابخانه عمومی استان در شهر بهبهان در سال 1343 تا فروردین 1391 که 153 کتابخانه را تحویل گرفتیم 48 سال سپری شده بود یعنی در طول این مدت ، سالی 3 کتابخانه تاسیس کرده بودند. اما در 31 ماه گذشته هر 15 روز یک کتابخانه افتتاح کردیم.

زیربنای مفید کتابخانه ها را از 76335 مترمربع به 95863 مترمربع رساندیم یعنی 26 درصد رشد در حالیکه کشور در این مدت فقط 11 درصد رشد داشته است. ما در 31 ماه گذشته هر روز 13 مترمربع بر فضای مفید کتابخانه ها افزودیم. شاخص جالب و افتخار آمیز دیگر تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان است. در فروردین 91 تعداد اعضا 179204 نفر بودند و حالا 192953 نفر هستند ؛ یعنی معادل 8 درصد رشد داشتیم. این در حالیست که کشور از 2571727 نفر به 2563139 نفر رسیده معادل 0/72 درصد کاهش داشته است.

 آمار افزایش کتاب کتابخانه ها حکایت می کند که از 1572731 جلد به 2340870 جلد رسیده رشدی معادل 49 درصد در استان داشتیم اما کشور فقط 32 درصد رشد کرده است. این رشد و توسعه خود را در استخدام نیروهای جوان، تحصیلکرده و بومی نشان داده است، بطوریکه ظرف این مدت 146 نفر لیسانس و فوق لیسانس استخدام کردیم. 

شما وضعیت اشتغال خصوصا رشته های علوم انسانی را می دانید گواهی بدهید در بستگان نزدیک تان هم اکنون چند نفر بیکار دارید؟ من صمیمانه از شما سوال می کنم کدام دستگاه فرهنگی یا حتی غیر فرهنگی توانسته در 10 سال نه 31 ماه این قدر نیروی تحصیلکرده استخدام کند و در استان اشتغال ایجاد کند؟ 

اگر این شاخص های کمّی را در کنار فعالیت های کیفی فرهنگی قرار دهیم به خیزشی پرفروغ و افتخار آمیز می رسیم که من هیچگاه نخواستم این رویدادهای شگرف را به نام خود ثبت کنم که این ظلم به نظام مقدس جمهوری اسلامی و دهها نفر کتابدار شاغل در کتابخانه ها و مدیران و مسئولان و خیرین اعم از استاندار و فرمانداران و شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی و نمایندگان مردم در مجلس و خبرگان و عالمان و دانشگاهیان و روزنامه نگاران و نویسندگان بوده است. از شما دعوت می کنم که از تفکری که منجر به این رشد و توسعه شده است حمایت کنید! من از شما دعوت می کنم که با حضور فعالتان از مسئولان بخواهید که کماکان کاروان رشد و توسعه شتابان به پیش برود! من از شما می خواهم با حضور خودتان از وحدت و همدلی و مشارکت فعالی که در بین کتابداران در این مدت ایجاد شده دفاع کنید که این سرمایه در آینده نقش بیشتری برای استان عزیزمان افتخار ایجاد کند. 

به حجت الاسلام و المسلمین سپهر مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی استان تبریک عرض می کنم و از خدای سبحان می خواهم که ایشان را موفق و موید بفرماید و شاهد موفقیت افزون تر ایشان و همکاران عزیزمان در دوره مدیریت اش باشیم. همچنین از دوست عزیزم جناب دکتر رستمی که خود از فرهیختگان استان ما هستند و در مدت 4 ماه گذشته متحمل زحمات زیادی شدند تشکر و سپاسگزاری می کنم. دکتر رستمی از اساتید رشته کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز هستند و بیش از 15  تالیف و ترجمه کتاب و مقاله در کارنامه پرافتخار خود دارد. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۵
comment
comment
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
comment
0
2
comment میگن از شخصی پرسیدن وسط کره زمین کجاست چوبش را بر زمین زد و گفت اینجاست اگر باور ندارید برید متر کنید . حالا داستان این آقای فرهیخته مدعی ساخت هر پانزده روز یک کتابخانه است . آخر کسی نیست به این آقا بگه چطور هر پانزده روز یک کتابخانه ساخته اید . بنظرتون این توهین به شعور مردم نیست ؟ سایت شوشان بهتره رعایت کنه و مجال نده آمار غلط از سایت ارزشمند شوشان منعکس بشه . باضافه اینکه ما به جرات میگیم در زمان ایشون یک کتابخانه هم ساخته نشد آنچه انجام شد افتتاح کتابخانه هایی بود که در زمان مدیر قبل ساخته و ایشان متاسفانه سر سفره آماده اومد و بدون قدر شناسی بنام خود تموم کرد . ایشان اگر میتونست هر پانزده روز یک کتابخانه بسازد پس چرا دارد تودیع میشود ؟
comment
کتابدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
comment
0
3
comment حاج لفته عزیز خدانگهدار
امیدوارم برای حاج آقا کاشته باشی تا بتواند 15 روژی یک کتابخانه افتتاح چندتا شاهد رشد کتابخانه ها باشیم
comment
کتابدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
comment
0
2
comment حاج لفته عزیز خدانگهدار
امیدوارم برای حاج آقا کاشته باشی تا بتواند 15 روژی یک کتابخانه افتتاح چندتا شاهد رشد کتابخانه ها باشیم
comment
مسول شهرستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
comment
0
3
comment اگه یه مدیر نویسنده قهاری باشه کافیه!!
کی میاد راست دروغ رو میپرسم
چقدر خوبه قشنگ کار کردن بجای قشنگ نوشتن
comment
مسول شهرستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
comment
0
2
comment خیلی متاسفم که اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنی . اگر صادق هستی کامنت هاییکه در این رابطه گذاشته شده را بذارید تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. با توجه به شناختی که از شما داشتم خیلی متعجب شدم که آخرت خودتون را به دنیای فروختی ! دنیای ما دنیای قشنگی نیست !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار