اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
مسجد تاریخی توحید به‌عنوان یکی از مساجد ثبتی اهواز درحالی دستخوش مداخلات شهرداری اهواز شد که پیشتر دوستداران میراث‌فرهنگی از ساخت و سازهای نامناسب گله کرده بودند. درحال‌حاضر شهرداری اهواز قرار است پروژه نماسازی دیوار مسجد را با سنگ گرانیت انجام دهد.
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ عدم استعلام از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اعتراض دوستداران میراث فرهنگی باعث شد تا نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید (بیگدلی) اهواز متوقف شود.
 
به‌گزارش CHN، هفته گذشته درحالی نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید (بیگدلی) اهواز آغاز شد که پیشتر دوستداران میراث فرهنگی از ساخت و سازهای نامتناسب انتقاده کرده بودند. این درحالی است که این مسجد تاریخی و در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.»
 
«مجتبی گهستونی»سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این رابطه گفت: «با اینکه مدیر اداره میراث فرهنگی خوزستان دستور پیگیری لازم در این خصوص را صادر کرده است و مسئولین سازمان زیباسازی شهرداری در پاسخ به پیگیری‌های فعالان میراث‌فرهنگی وعده‌ داده‌اند که پروژه نماسازی دیوار مسجد با سنگ گرانیت را متوقف کنند اما این اقدام تا این لحظه عملی نشده است.»
 
او گفت: « مسئولان شهرداری نه‌تنها به تذکرات میراث فرهنگی اهمیتی نداده‌اند که علی‌رغم جلوگیری نیروهای یگان حفاظت از فعالیت‌ها، باز هم پس از ترک نیروهای یگان حفاظت در محل حاضر شده و اقدام به ساخت و ساز کردند.»
 
آنطور که گهستونی می‌گوید، رعایت نکردن ضوابط میراث‌فرهنگی توسط شهرداری تا جایی پیش رفت که ظهر سه شنبه اداره کل میراث فرهنگی بنا به خواسته دوستداران میراث فرهنگی و البته وظیفه قانونی خود اقدام به طرح شکایت کرد.  
 
دبیر انجمن تاریانا می‌گوید، هیت امنا مسجد پیشتر اما با خارج کردن تابلو ثبتی بنا که در ورودی مسجد نصب شده بود مداخلاتی در این بنا انجام دادند که با اعتراض اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مواجه شد اما اینبار اداره کل و دوستداران میراث فرهنگی تصمیم گرفته تا مانع از مداخلات غیراصولی در بنا شود چرا که نماسازی با سنگ گرانیت هیچ سنخیتی با این بنا ندارد و حالا که سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری متقبل شده تا این پروژه را به سرانجام برساند بهتر است که نسبت به معماری بنا وفادار بوده و از مصالحی استفاده کند که با روح بنا متناسب باشد.
 
درحال‌حاضر تخریب بخش های از دیوارهای آجری قدیمی، نصب بیلبرد عظیم با هدف مخدوش کردن نمای منظری بنا روی پشت بام از جمله این تعرض‌ها است. این درحالی است که مسجد توحید در محل بافت تاریخی منطقه یک اهواز و در مرکز شهر واقع شده است.
  
گفته می‌شود، چندی پیش نیز شهرداری اهواز با مداخلاتی که در میدان تاریخی چهارشیر و قبرستان سنگی کوهساران انجام داد با شکایت و پیگیری‌های اداره کل میراث‌فرهنگی مجبور شد برای عدم هرگونه تعرض تهعد لازم را بدهد. اما هم‌اکنون این ارگان شهری بدون توجه به تعهدی که داده اقدام به مداخله در مسجد تاریخی توحید (بیگدلی) کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار