اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۲۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
خورشیدی با یادآوری جایگاه نظارتی شورای شهر و سطح تماس آن با شهروندان به مدیران استان؛
همیشه و همواره طی صحبت هایی که با شهردار محترم کلانشهر اهواز داشته ام تاکید نموده ام که نصب ها باید از عزل ها توانمندتر، کاردان تر و بهتر باشند، بنده هم اعتقاد دارم هیچ سازمانی در کلانشهر اهواز حتی به مدت یک روز هم نباید بدون سرپرست و مسئول اداره شود.

اشاره:

جانعلی خورشیدی عضو شورای اسلامی چهارم کلانشهر اهواز و از جمله اعضای فرهنگی این شورا به شمار می رود؛ وی در سال دوم شورای چهارم کلانشهر اهواز از سوی ریاست شورای اسلامی کلانشهر اهواز به سمت معاون اجرایی منصوب گردید.

گفت و گو با وی را پیرامون مسائل شهری، عمرانی، بهداشتی و فرصت ها و تهدیدهای موجود در روند خدمات رسانی به شهروندان کلانشهر اهواز را با هم می خوانیم:

-با توجه به اینکه معضل ریزگردها به بزرگترین مشکل مردم استان خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز تبدیل شده است؛ نقش شورای شهر را در این برهه زمانی چگونه ارزیابی می نمایید؟

خورشیدی: ضمن عرض سلام و با درود به روح پر فتوح امام راحل و شهدای انقلاب، در رابطه با معضل ریزگردها می توان فعالیت های شورای اسلامی کلانشهر اهواز را به دو بخش تقسیم نمود که در بخش اول کمیته ای تحت عنوان بهداشت و سلامت با محوریت اعضای شورای شهر و ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز جناب دکتر ایدنی و روسای مراکز غرب و شرق اهواز تشکیل و به بررسی عوارض و آثار این ریزگردها و اقدامات کوتاه مدت در راستای جلوگیری از این عوارض پرداخته شد، همچنین در یک نشست دیگر نیز در خدمت دکتر خدادادی مدیرعامل سازمان هلال احمر استان خوزستان بوده ایم؛ در بخش دوم اقداماتی که صورت گرفت اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز به طور یک صدا و همگام با یکدیگر در نطق های پیش از دستور و مصاحبات خود خواستار مقابله با ریزگردها و مرتفع نمودن این مشکل شدند، همچنین شورا می تواند زبان گویای مردم و پیام رسان آنها باشد.

_ آیا دولت را در راستای مقابله با این معضل دارای عزم و اراده ای راسخ می بینید؟

خورشیدی: در وهله اول به چند پرسش باید به طور شفاف پاسخگویی شود تا بدانیم منشا این ریزگردها داخلی است یا خارجی؟ علت پیدایش و شدت گرفتن این پدیده طی سال های اخیر چه بوده است؟ تا بعد بتوان به این مقوله پرداخت که آیا اقداماتی که دولت انجام داده است یا در دست اقدام دارد با حضور میلیونی مردم خوزستان در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن برابری می کند؟ آیا واقعا به خوزستان که به فرموده امام راحل دین خود را به اسلام ادا نموده است آن طور که باید و شاید خدمات رسانی می شود؟ در هر صورت ما پیگیر مطالبات مردم اهواز هستیم گرچه لازم به ذکر است این معضل، یک معضل ملی است لذا از مسئولان مربوطه خواهانیم هرچه سریع تر نسبت به رفع این معضل همت نمایند.

اگرچه قدردانی و تشکر بنده به عنوان عضو کوچکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز و منتخبان شهروندان از ایثار و فداکاری آنها جهت شرکت در راهپیمایی بسیار ناچیز است اما صمیمانه از شهروندان ولایت مدار خوزستانی قدردانی می نمایم.

_  اقدامات مسئولان استانی را در راستای برطرف نمودن این معضل و تسهیل شرایط زندگی برای شهروندان کافی می دانید؟

خورشیدی: قطعا باید از توجه ویژه و پیگیری های مداوم نماینده ولی فقیه و خبرگان در استان خوزستان که طی تماسی که با مقام معظم رهبری داشتند منجر به صدور دستور اکید مقام عظمای ولایت برای حل این بحران شدند تشکر نمود؛ همچنین از سفر رییس سازمان محیط زیست کشور و وزیر بهداشت به استان خوزستان و نگرانی های ریاست محترم جمهوری نیز قدردانی به عمل می آورم؛ در حوزه استان نیز شاهد با تمام قوا به میدان آمدن استاندار محترم خوزستان و سایر مسئولان اجرایی بوده ایم تا جایی که ریزگردها به مساله روز استان تبدیل شد اما تا جایی که اقدامات صورت گرفته و گزارشات نشست های برگزار شده و بازدیدهای به عمل آمده از کانون های گرد و غبار را دنبال نمودم تاکنون نتیجه تصمیم گیری ها آشکار نشده است.

این نکته را نیز باید ذکر نمود که نمایندگان شورای اسلامی کلانشهر اهواز سهل الوصول ترین افراد برای شهروندان هستند که شهروندان جواب سوالات خود را در خصوص اقدامات صورت گرفته در مقابله با ریزگردها و وضعیت موجود از آنها می خواهند و به نوعی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان محسوب می شوند اما چرا و به چه دلیل در جلسات مربوط به بررسی این معضل مشارکت داده نمی شوند؟ آقای استاندار! آقای فرماندار! خط مقدم پرسش و پاسخ مردمی نمایندگان شورای اسلامی کلانشهر اهواز هستند این اعضا را نیز در تصمیم گیری و تصمیم سازی به بازی بگیرید.

-پیشنهاد شما برای برون رفت از وضعیت نامساعدی که ریزگردها به وجود آورده اند چیست؟

خورشیدی: یکی از راهکارهایی که برای کمتر نمودن بار روانی و جسمی ریزگردها می توان عملیاتی نمود بهره گرفتن از افکار و نقطه نظرات نخبگان، اندیشمندان و دلسوزان استان خوزستان و همچنین پی بردن به پتانسیل نهفته در NGO هایی است که تشکیل شده اند، اکنون در وضعیتی به سر می بریم که نباید تمامی مسئولیت ها را به عهده دولت گذاشته و مشاهده گرانی صرف باشیم که در این صورت باید زمانی طولانی را به انتظار حل این معضل بمانیم چرا که نیک می دانیم چنین مشکلی طی مدت زمانی کوتاه به وجود نیامده است که طی مدت زمانی کوتاه حل شود، بارها گفته و باز هم می گویم خوزستان بنا به فرموده حضرت امام راحل به وحدت که کلید موفقیت است نیاز دارد، همه مسئولان در رده های عالی، میانی و اجرایی، نخبگان، مراکز دولتی و غیر دولتی باید استاندار محبوب خوزستان را یاری نموده تا به فضل الهی در برابر مردم به عنوان ولی نعمتان خود سربلند گردیم.

-عملکرد شورای اسلامی چهارم کلانشهر اهواز را تاکنون رضایت بخش می دانید؟

خورشیدی: بله، شورای چهارم اسلامی کلانشهر اهواز چه از جنبه فردی و چه از جنبه جمعی پتانسیل بالایی دارد و هریک از اعضای این شورا عیار متعلق به خود و قابل توجهی دارد؛ شورای چهارم کلانشهر اهواز متشکل از جامعه فرهنگیان خوشنام استان خوزستان؛ رزمندگان و جان بر کفان هشت سال دفاع مقدس و سرداران ارزنده اسلام؛ روحانیون برجسته و چهره های دانشگاهی، فنی و اجرایی شناخته شده ای است که هریک از این اعضا تجربه و تخصص و مهارت های علمی و عملی را با خود به عرصه خدمت آورده اند که خروجی آن را می توان در تغییر و تحول چهره شهر طی این یک سال و نیم شروع فعالیت شورای چهارم کلانشهر اهواز مشاهده نمود، بدون تردید چنین تحولی جز با رهنمودها، راهکارها، کنترل و ارزیابی اعضای شورای شهر میسر نبوده است و اگرچه به عنوان فردی که مسئولیت اجرایی داشته است می دانم امور اجرایی چه پیچیدگی ها و موانعی دارند اما اعتقاد دارم باید بیش از پیش تلاش نماییم چرا که انتظار شهروندان با توجه به پیشینه و سوابق علمی و اجرایی اعضای شورا از آنها بیشتر از اقدامانی است که تاکنون صورت گرفته است.

-درآستانه شروع سال جدید با اداره شدن سازمان زیباسازی شهرداری کلانشهر اهواز بدون مدیرعامل یا سرپرست مواجه هستیم در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟

خورشیدی: همیشه و همواره طی صحبت هایی که با شهردار محترم کلانشهر اهواز داشته ام تاکید نموده ام که نصب ها باید از عزل ها توانمندتر، کاردان تر و بهتر باشند، بنده هم اعتقاد دارم هیچ سازمانی در کلانشهر اهواز حتی به مدت یک روز هم نباید بدون سرپرست و مسئول اداره شود، در آستانه شروع سال جدید و اعزام کاروان های راهیان نور و ورود مسافران نوروزی از سراسر ایران به کلانشهر اهواز باز هم خاطرنشان می سازم که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کلانشهر اهواز باید هرچه زودتر تعیین و منصوب شود.

-این گفته که شهردار اهواز برای نظرات و دیدگاه های اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز چندان اهمیتی قائل نیست و به طور مثال در انتصاب معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بدون مشورت با اعضای شورا اقدام نموده است تا چه حد صحت دارد؟

خورشیدی: عزل و نصب ها مطابق قانون از اختیارات شهردار است اما به اعتقاد بنده راهکار بهتر اتخاذ معیار و ملاک انتخاب مدیران از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز است تا چنانچه گزینه ای فاقد شاخص های ارزیابی شده بود انتصاب نشود اما در خصوص انتصاب معاون خدمات شهری شهرداری اهواز یا هرگونه انتصابی که صورت می گیرد باید از پتانسیل و ظرفیت های رسانه ای استفاده نمود به طوری که با نظرسنجی اصحاب رسانه از مردم بتوان به خروجی مناسب و قابل اتکایی از نقطه نظرات و دیدگاه های شهروندان رسید چرا که "میزان رای مردم است".

-یکی از انتقاداتی که به شورای اسلامی کلانشهر اهواز وارد می شود عدم پرداختن به لوایحی با خروجی مناسب برای شهر است نظر شما در این رابطه چیست؟

خورشیدی: تعداد مصوبات به ویژه طی چند ماه اخیر ویترین تمام نمایی از فعالیت ها و عملکرد کمیسیون های مختلف شورای اسلامی کلانشهر اهواز است؛ در حوزه عمران اقدامات قابل توجهی مانند تعریض پل شهید اسماعیل دقایقی " پل سوم"، انجام طرح مطالعاتی احداث روگذر میدان شهید بندر، افتتاح زیرگذر خلیج فارس، عملیاتی شدن و پیشرفت قابل توجه زیرگذر شریعتی صورت گرفت ، همچنین تصویب بودجه مورد نیاز پل ولایت در راستای خرید زمین های متعلق به غیر از شهرداری، تصویب بودجه سال 93 و تفریغ بودجه سال 92 ، اعطای ده هکتار زمین برای احداث باغ موزه دفاع مقدس ، کلنگ زنی پارک بانوان و بسیاری اقدامات دیگر  از مصوبات شورای اسلامی کلانشهر اهواز بوده است که اقداماتی شاخص به شمار می روند.

_نقش رسانه ها را در کنترل افکار عمومی و همچنین راهکار دادن به نمایندگان شورای اسلامی کلانشهر اهواز تا چه حد مثمر ثمر می دانید؟

خورشیدی:  خوشبختانه اصحاب رسانه در استان خوزستان همواره همراه و پشتیبان منتخبان مردم بوده اند و مجرای قوی و استدلال گری برای رساندن پیام ما به شهروندان هستند؛ دلسوزی و صمیمیت اصحاب رسانه با اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز باعث می شود تا به عنوان عضوی کوچک از خانواده 21 نفری شورای اسلامی کلانشهر اهواز از این عزیزان درخواست کنم حال که چشم و گوش مردم هستند ما را از نقطه نظرات، انتظارات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان بی نصیب نگذارند و به عنوان پل ارتباطی بین ما و مردم به ما بگویند نیاز امروز کلانشهر اهواز چیست؟ اصحاب رسانه چگالی بالایی دارند به طوری که می توانند از رفیع و بستان و چذابه تا نقطه صفر مرزی، تنگناها و پتانسیل های مناطق مختلف استان از کارون تا آتش های نفت و پتروشیمی، زمین های موجود در کلانشهر اهواز را رصد نموده و خروجی روشنی از منابع و مصارف به ما بدهند.

_انتظارات شما از شهردار کلانشهر اهواز چیست؟ این بخش از مصاحبه به گفت و گوی بی پرده شما با شهردار کلانشهر اهواز اختصاص دارد !

خورشیدی: از شهردار محترم کلانشهر اهواز می خواهم شهرداری های مناطق را بر اساس ضوابط موجود سازماندهی نماید، چرا شهرداری منطقه 5 شهردار ندارد؟ چرا سازمان زمین و مسکن که اساسنامه آن به تصویب شورای شهر و فرماندار محترم کلانشهر اهواز رسید سازماندهی نمی شود تا با گلایه های نمایندگان شورا مبنی بر به تاراج رفتن زمین های اهواز مواجه نباشیم و یک عزیز را به دلیل مقابله با ساخت و ساز غیرقانونی از دست ندهیم؟  چرا در مرکز شهر عملیات احداث پارکینگ تسریع نمی یابد؟ چرا بهایی به سامانه 137 داده نمی شود؟  تکلیف نیاز مبرم ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته به فرهنگ سراها چه می شود؟ اگر خشکسالی نباشد، چه جوابی برای مردم در خصوص آب های سطحی داریم؟ تکلیف برخی مسئولان که با حکم سرپرستی چندین ماه است مشغول کار هستند چرا روشن نمی شود در حالی که قانون اداره کردن توسط سرپرست را بیش از سه ماه جایز ندانسته است؟ مبادی ورودی شهر اهواز قرار بود ساماندهی شوند اما متاسفانه تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

آقای شهردار! از نیم نگاه سایر سازمان ها به شهرداری برای ایجاد فضاهای ورزشی استقبال کنید، نیاز امروز جوانان ما ایجاد فضاهای ورزشی، استخر، باشگاه و غیره است.

_در یکی از نطق های خود از هجمه علیه شورا در شبکه های اجتماعی انتقاد نمودید؛ علت این انتقاد چه بوده است؟

خورشیدی: در فضای مبتنی بر دموکراسی گفت و گو، مناظره، بحث یا حتی جدل طبیعی است اما اگر نگاهی توام با انصاف و منطق داشته باشیم نمایندگان شورای اسلامی کلانشهر اهواز را منتخبان به حق شهروندان دانسته و بدون استدلال و استناد به انها حمله نخواهیم کرد، چرا باید با یک اختلاف نظر کوچک و ساده،  مخرب ترین راه را که تخریب نمایندگان شورا است انتخاب نمود؟ ساختن چقدر سخت است که تخریب را انتخاب می کنیم؟ مگر اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز را شهروندان انتخاب نکرده اند و مگر افراد منتقد از ما، جزو شهروندان نیستند پس چه اتفاقی افتاده است؟ انتخاب خود را زیر سوال برده اند یا نمایندگان شورای اسلامی کلانشهر اهواز را؟ مگر همین افراد در گوشه و کنار شهر در حال کار و فعالیت و بازدید و رایزنی نیستند؟ مگر برای تصویب یک لایحه کوچک تمامی جوانب امر را نمی سنجد که کاستی و نقصی مشاهده نشود؟ می گویند اعضای شورای شهر در خواب زمستانی فرو رفته اند! کدام خواب؟ طبق کدام استدلال چنین ادعایی دارند؟

از منتقدان عزیز درخواست دارم اندکی صبورتر بوده و دیدگاهی توام با انصاف به عملکرد نمایندگان خود در شورای اسلامی کلانشهر داشته باشند، ما نیازمند نصایح، انتقادات سازنده و پیشنهادات راهبردی منتقدان هستیم چرا که بزرگترین پشتوانه و تکیه گاه ما مردم هستند.

 

_ نظر شما نسبت به خیابان انوشه به عنوان قطب گردشگری جنوب کشور چیست؟

خورشیدی: بنده به شدت اعتقاد دارم که رینگ انوشه باید باز شود، طرح انوشه بن بستی است که از رینگ شهر اهواز جلوگیری می کند، اگر با ساکنان خیابان انوشه صحبت شود همگی رضایت دارند ملک خود را با قیمتی معقولانه در اختیار شهرداری کلانشهر اهواز قرار دهند تا این مسیر که زمینه ساز رفع گره ترافیکی و تسهیل تردد در کلانشهر اهواز به شمار می رود باز شود، با باز شدن این مسیر سه راه خرمشهر به پل شهید هاشمی و از آنجا به پل ولایت و سپس سه راه فرودگاه متصل شده و پس از عبور از آخر کوی ملت خود را مجددا به سه راه خرمشهر می رساند، اگرچه پروژه ای هزینه بر است اما به عقیده بنده دارای توجیه است و بنابراین استدعا دارم کارشناسان ذیربط در شهرداری کلانشهر اهواز به این پروژه بپردازند و آن را در بودجه سال 94 بگنجانند؛ تاکید می نمایم تعریض خیابان انوشه و باز نمودن این مسیر به منزله حذف فلافل فروشان نیست و به نوعی مهیا نمودن فضای مناسب تر و سامان دهی شده تری برای فعالیت این صنف است.

_گویا اعتراض بازاریان خیابان سلمان فارسی به وجود دستفروشان همچنان ادامه دارد؟

خورشیدی: در بررسی این مساله نکاتی را همواره باید مد نظر داشته باشیم، چرا دستفروشان وجود دارند؟ بدون شک بیکاری اصلی ترین و مهم ترین عامل پیدایش پدیده دستفروشی است، آیا افزایش حقوق کارکنان با افزایش نرخ تورم همخوانی دارد یا افراد ناگزیرند برای مطابق نمودن درامد و هزینه روی به شغل دوم و دستفروشی بیاورند؟ از طرفی باید این نکته را نیز مد نظر داشت که شاید درصدی از دستفروشان نمایندگانی از مغازه داران باشند، با این حال با توجه به اینکه مغازه داران مالیات و عوارض می پردازند، اجاره ملکی تجاری را می پردازند و برای دولت و سازمان های نظارتی شناخته شده هستند بهتر می توانند کار کنند و مورد اعتماد مردم باشند، اگرچه به دلیل تورم و تحریم های موجود سبد هزینه خانوار نیز کاهش یافته است.

برای برون رفت از این معضل تاکنون نشست های متعددی بین اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز و دست اندرکاران و کمیسیون های مربوطه برگزار شده و مقرر شده است شهرداران 7 منطقه از کلانشهر اهواز هرکدام 2 مکان در منطقه خود برای اسکان دستفروشان تدارک ببینند تا قبل از شروع سال جدید و به زودی شاهد کنترل و هدایت دستفروشان به ان مناطق باشیم.

-وظایف معاونت اجرایی شورای اسلامی کلانشهر اهواز چیست؟ در حال حاضر پیگیر چه اموری در حیطه وظایف معاونت اجرایی هستید؟

خورشیدی: یکی از اقداماتی که در حیطه وظایف خود به عنوان معاونت اجرایی شورای اسلامی کلانشهر اهواز انجام می دهم صرف کردن زمان برای ملاقات رو در رو با شهروندان و دریافت نقطه نظرات آنها و پرسنل شورا و شهرداری است، بازدید میدانی از سطح کلانشهر اهواز و گفت و گو با شهروندان و نخبگان و دانشگاهیان پیرامون تهدیدهایی که وجود دارند و فرصت هایی که می توانند به وجود بیایند نیز از جمله فعالیت هایی است که همواره در دستور کار بنده قرار دارد، در حال حاضر پیگیری در خصوص ساماندهی وضعیت ظاهری ساختمان شورای اسلامی کلانشهر اهواز و ایجاد ساختمان ادارای شهرداری منطقه 5، توجه جدی به رفاه کارکنان شورای اسلامی کلانشهر اهواز و پیگیری مصوبات شورا و روند اجرایی شدن آنها اموری هستند که معاونت اجرایی شورای اسلامی کلانشهر اهواز دنبال می کند.

با استقرار سیستم یکپارچه مدیریت شهری معاونت اجرایی پل ارتباطی بین شورای اسلامی کلانشهر اهواز و وزارت کشور خواهد بود که البته در وهله نخست باید بستر و ابزار مناسب برای اجرایی شدن این دستورالعمل فراهم گردد.

حرف آخر؟

خورشیدی: استان خوزستان به رود کارون و مردم خونگرم و ولایت مدار و شهید پرور و پایتخت دفاع مقدس معروف است، اگرچه گرد و غبار بر همه زیبایی های این سرزمین سایه افکنده است اما فراموش نکنیم که خوزستان مهد دلیران و شاهرگ حیات اقتصادی کشور عزیزمان ایران است، از مسئولان گرامی و عزیز به ویِژه استاندار محترم خوزستان جناب دکتر مقتدایی درخواست دارم با تمام قدرت و همتی که در وی سراغ دارم برای خدمت رسانی به پشتیبانان عزیز نظام کوشش نمایند.

از شهروندان عزیز نیز می خواهم پیوند مستحکم و منسجم تری با دولت الکترونیک برقرار نمایند، همچنین در بازدیدی که از مناطق کمتر توسعه یافته آموزش و پرورش به عمل آوردم شاهد واگذاری مدارس به پیمانکار بوده ام که از همین مجرا از مدیر کل محترم و متعهد آموزش و پرورش استان خوزستان درخواست دارم توجه به وضعیت مدارس کمتر توسه یافته را جزو اولویت های کاری خود در سال تحصیلی آینده قرار دهند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
شهرداری چی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
comment
0
0
comment جناب خورشیدی برای پروژه کشتارگاه صنعتی دام چقدر هزینه شده است چرا مبالغ بیان شده اینقدر با هم متفاوت است لطفا شفاف سازی کنید؟
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
comment
0
0
comment باید مشکل سرریز فاضلاب در اهواز حل گردد بعد به فکر توسعه بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار