اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
برخی از کارشناسان و ناظران مسائل زیست محیطی در مورد وضعیت محیط زیست شهری ایذه  ابراز نگرانی کردند 

یکی از کارشناسان زیست محیطی  می گوید: متاسفانه وقتی صحبت از محیط زیست می شود، نگاه خیلی از مدیران به دلیل آموزه های اشتباه و ذهنیت غلط تنها به طبیعت و جلوه های طبیعت خدادادی (مثل پرندگان، جنگلها و کوهستان) متبادر می شود. این در حالیست که فعالان محیط زیست در تمام دنیا تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت زندگی در حوزه های زیست انسانی به کار گرفته اند و حفظ محیط زیست طبیعی را هم به همین منطور یعنی پایداری منابع برای رفاه انسان فعلی و نسل های آینده می دانند.

وی گفت: در ایذه به دلیل نبود برنامه های جامع شهری برای دفع صحیح زباله ها و فاضلاب ها، کل شهر و ساکنین آن با خطراتی مواجه هستند. کانال های بزرگ و جداول فاضلاب شهری، سالهاست به همان شکل سابق به حال خود رها شده اند. 

این کارشناس ادامه می دهد:  تالاب ایذه به مساحت بیش از 5 هزار هکتار در معرض خطر است. به دلیل ساخت و ازهای غیراصولی و عدم توجه مسئولان، این تالاب در سال های پر باران قسمت هایی از فضاهای شهری و مسکونی را در بر می گیرد. همچنین به دلیل نبود سامانه تصفیه فاضلاب، فاضلاب شهر به این تالاب می ریزد  و نه تنها با ورود خود به این تالاب اکوسیستم آن را در معرض نابودی قرار داده است بلکه سبب تکثیر تصاعدی انواع حشرات موزی و در نتیجه تولید ناقلان انواع بیماری ها شده است. و بدیهی است که این پدیده می تواند سلامت شهروندان را به خطر انداخته و سبب انواع بیماری های پوستی قارچی و واگیر شود. 
 
 ورود فاضلاب و پسماندهای بیمارستان ایذه به این تالاب به شکل روباز و همچنین کانال های روباز درون خیابان ها و کوچه های شهر، شیب منفی این کانالها و راکد ماندن آب در این آبراه ها، عدم جمع آوری به موقع زباله ها و عدم دفن صحیح آنها، و نیز عدم لایروبی بموقع این کانال های فاضلاب سبب تکثیر انواع حشرات موذی شده است. و در این راستا، دستگاه های متولی و ناظر امور شهری مثل شورای شهر و بخصوص شهرداری وظیفه دارند تا برای این معضل چاره ای اساسی بیندیشند.

یکی دیگر از کارشناسان زیست محیطی در ایذه تاکید کرد: نبود سرویس های بهداشتی لازم و کافی در سطح شهر و نابسامانی سرویس های بهداشتی موجود (به خصوص در تنها ترمینال مسافربری بین شهری شهرستان ایذه و سرویسهای بهداشتی پارکهای سطح شهر) و عدم نظارت دستگاه های ذیربط بخصوص شهرداری و بی تفاوتی نسبت به سلامت و رفاه مردم و بی تفاوتی در مقابل ارتقا سطح کیفی محیط زیست شهری و انسانی شهروندان، هیچ توجیه قانونی و اخلاقی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولین خدمات شهری، زاویه و نوع نگاه خود را نسبت به محیط زیست شهری و  انسانی و حداقل های لازم برای ایجاد بستر مناسب زندگی (که در قوانین و حقوق شهروندی به صراحت آمده است) عوض کنند و با تدوین یک برنامه جامع شهری در یک دوره 5 ساله حداقل استاندارهای لازم برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایذه ای را فراهم نمایند.

این کارشناس ادامه داد: همچنین آمارهای ارائه شده توسط برخی از مدیران شهری (مبنی بر اینکه سرانه فضای سبز هر شهروند ایذه ای 8 متر مربع است) را نادرست خواند و گفت: متاسفانه 140 هکتار از صخره های ورودی شهر ایذه توسط منابع طبیعی به شهرداری واگذار شده و با بلدوز قسمتی از آن را خراشیده و در فضایی کمتر از 5 هکتار فضای سیز ایجاد نموده و با برافراشتن تابلو در ورودی شهر آن را پارک 140 هکتاری نام نهاده اند که چنین چیزی واقعیت ندارد و جز همین 5 هکتار و کاشت تعداد زیادی درخت که به هیچ وجه بومی اقلیم ایذه نمی باشند، اتفاق دیگری نیفتاده است.

وی افزود: این آمار تنها هنگامی قابل قبول است که 140 هکتار از اراضی کشاورزی را (آن هم در بهار که همه جا سبز است) در این آمار سرانه وارد کنیم که باز هم آمار داده شده و سرانه فضای سبز هر شهروند ایذه ای، به رقم عجیب مورد ادعای شهردار نمی رسد.

وی با انتقاد از نبود فضاهای سبز مناسب و مبلمان شهری برای خیابان های پر تردد این شهر گفت: خیابان های اصلی و شلوغ ایذه که اتفاقاً بیشتر محل مراجعه بیماران و افراد پر سن و سال است، مبلمان شهری بسیار نامناسبی دارد. محل اسقرار فرمانداری سابق که بعدها در اختیار شورای شهر قرار گرفت، می توانست به یک پارک کوچک تبدیل شود که متاسفانه این زمین را تبدیل به ساختمان های تجاری چند طبقه می شود. در صورتیکه با توجه به بافت مرکز شهر، حق شهروندان بود تا این فضا به یک استراحتگاه تبدیل شود و در آن امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی برای شهروندان مهیا شود که متاسفانه شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار