اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در مورد پدیده ی خشکسالی و برنامه های صحیح مقابله با این پدیده اعلام داشت: بهترین کار حذف اقدامات پرآب است. می بایست مدیدریت ریسک را محور قرار دهیم و رصد شود که در سال پیش رو چه وضعیتی داریم و سپس با توجه به وضعیت موجود برنامه ریزی داشته باشیم.
شوشان- سپیده اسکندری : نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی خوزستان برگزار شد.تاخیر مهندس بذرکار برای حضور در جمع خبرنگاران به علت مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما با اعتراض برخی خبرنگاران و ترک جلسه از جانب او همراه شد.

بذرکار در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اقدامات این سازمان در بخش آبخیزداری و نحوه ی توزیع نهال در هفته ی درختکاری و فرهنگ سازی در بین کودکان خوزستانی ازجمله در مهد ها و مدارس ابتدایی بیان داشت: سال هاست که این برنامه را در بحث توزیع نهال در تمام سطوح داریم و امیدواریم که در تمام سطح استان به آن دست بیابیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان  در ادامه صحبت های خود درباره ی کوتاهی سازمان منابع طبیعی در زمینه جنگل کاری و احیای درختان در معرض خطر متناسب با هر منطقه و نیز عدم توجه به آسیب های وارده به منطقه ی زاگرس، ضمن تحسین توجه حضار به بحث زاگرس اظهار داشت: بحث کاشت نخل در حیطه ی جهاد دانشگاهی است و در بحث بلوط، به علت طولانی بودن ماه های خشک که هفت ماه سال را تشکیل می دهد، کاشتن بلوط به نتیجه ی دلخواه نمی رسد. 

بذرکار ادامه داد: ضمن این که بحث زاگرس که چهل درصد آب کشور را تامین می کند، نیاز به بررسی جداگانه ای دارد. بذرکار ادامه می دهد که به زاگرس باید به صورت یک مسئله ملی نگریسته و تصمیم گیری شود. ایشان احداث جاده ها و نیز ظهور بی رویه ی سد ها را از جمله تحدیدات و موانع موجود در زاگرس برشمردند.

بذرکار در ادامه ی توضیحات خود به موفقیت سازمان منابع طبیعی در بازگرداندن گونه های گیاهی از بین رفته در «بلوط بلند» ایذه اشاره کرد و در مورد شیمبار اظهار داشت که این منطقه یک منطقه ی حفاظت شده و در دست سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که این سازمان تا کنون اقدامات قابل توجهی در این منطقه انجام داده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان  در مورد پدیده ی خشکسالی و برنامه های صحیح مقابله با این پدیده اعلام داشت: بهترین کار حذف اقدامات پرآب است. می بایست مدیدریت ریسک را محور قرار دهیم و رصد شود که در سال پیش رو چه وضعیتی داریم و سپس با توجه به وضعیت موجود برنامه ریزی داشته باشیم. 

بذرکار وجود پدیده ی گرد و غبار را به تنهایی به کم آبی مربوط نمی داند بلکه عقیده دارد که خشکسالی هم دم و همراه چند هزار ساله ی ما بوده و هست و ما با آن مواجه بوده و هستیم اما نتوانسته ایم که آن را کنترل کنیم و عدم کنترل آن، به تشدید گرد و غبار منجر شده است. 

در زمینه ی پدیده ی ریزگرد ها بذرکار می افزاید: با سیاست های درست می توانستیم در پدیده ی گرد و غبار وضعیت بهتری داشته باشیم. البته هنوز هم دیر نشده و امدواریم با مدیریت صحیح آب بتوانیم در آینده به وضعیت بهتری دست یابیم. 

بذرکار ادامه می دهد: این مدیریت منابع است که باعث می شود منطقه ای به بیابان تبدیل شود؛ اقدامات ما نباید در جهتی باشد که بیابان تولید کنیم .

وی می افزاید اقداماتی در بازه هایی از زمان انجام می وشد که منجر به بیابان زایی و تشدید پدیده ی گرد و غبار می شود.

بذرکار در مورد برنامه های هفته ی  منابع طبیعی اظهار داشت: از جمله برنامه های این هفته که از 15 تا 21 اسفند ماه است اجرای زنگ طبیعت در مدارس و مراسم کاشت نهال و کارگاه هم اندیشی با حضور فرمانده ی نیروی انتظامی استان می باشد.

 بذر کار دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: اقداماتی در بازه های زمانی انجام می شود که باعث به وجود آمدن عرصه های بیابانی می شود و در بروز پدیده گرد و غبار موثر هستند که باید قبل از ایجاد عرصه های بیابانی از روش هایی استفاده کرد که از ایجاد بیابان در استان جلوگیری شود.

وی گفت : عرصه هایی که زمانی در زیر آب قرار داشته اند به دلیل قطع کردن آب و یا ایجاد زهکشی ها و ساخت و سازهایی عمود بر آب راهه ها امروز به خشکی تبدیل شده و اثرات زیست محیطی خطرناکی را رقم زده اند.

بذرکارافزود: به همین دلیل هنگامی که بارندگیها کاهش پیدا می کند با کمترین وزش باد، این عرصه ها به کانونها گرد و غبار تبدیل شده و آسایش را از مردم سلب می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان بیان داشت: مدیریت صحیح از منابع طبیعی باعث جلوگیری از تولید بیابان می شود.

وی با بیان اینکه چرا از ایجاد بیابان پیشگیری نکنیم افزود: هنگامی که بیابان به وجود می آید باید اعتبارات زیادی را برای مهار ریزگردها در آن هزینه کرد و با این وجود هم به حال اول بازنخواهد گشت.

بذر کار گفت: میزان تبخیر آب سالیانه در استان بسیار بالا است به طوریکه هفت ماه خشکی در استان وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر 20 درصد از عرصه های استان خوزستان بیابان است که این موارد و بسیاری از مسائل دیگر کار را برای کنترل پدیده گرد و غبار دراستان سخت کرده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های این اداره کل در هفته منابع طبیعی بیان داشت: در هفته منابع طبیعی که از 15 تا 21 اسفند ماه است برنامه هایی از جمله سخنرانی در نماز جمعه اهواز ، اجرای زنگ طبیعت مدارس و کارگاه هم اندیشی با حضور فرمانده نیروی انتظامی استان و مراسم ویژه کاشت نهال برگزار می شود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
comment
0
0
comment منظورتان "تهديد" است؟!
comment
zareian
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
comment
0
0
comment بسمه تعالي
مدير مسئولان ،سردبيران و همكاران گرامي در سايت هاي غرب كشور
با سلام
زاگ وب از تمامي وب سايت هاي منطقه زاگرس مي خواهد تمام اهتمام خود را در جهت حفاظت از اين نعمت الهي و به ويژه جنگل هاي زاگرس به كار برند. از اين رو جهت حركت نمادين از اعضاي وب سايت هاي اين منطق مي خواهد با كاشت نهال و فرستادن عكس هاي آن به زاگ وب (zadshid@gmail.com)( زاگ وب تمام عكس هاي دريافتي را براي پوشش در اختيار ساير سايت ها قرار خواهد داد) در زنده نگاه داشت اين مرز سبز ايران همكاري فرمايند.
از آن جا كه اين پيشنهاد براي اولين بار مطرح شده است ممكن است استقبال كمتري از آن بشود . ليكن با تجربه امسال و دستان گرم شما مي توان جايزه اي را به عنوان " بلوط " (‌يا اسم هاي زيباتر )‌تهيه و با پوشش رسانه اي بهتر جنگل هاي زاگرس را در سبزتر ماندن ياري نمود .
پوشش فراخوان عكس زاگرس نشان از حسن لطف شما دارد.
آرزومند توفيق هر چه بيشتر شما و سرسبز ماندن زاگرس
محمد حسين زارعيان
صاحب امتياز زاگ وب
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار