اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
می توانیم براي خوشحالي فردا و سر افرازي و روسفيدي امروز در اوراقي كه بعدها گشوده مي شوند با دستهايي كه سخاوت در خود دارند و نعمتي گرانبها هستند، نفس هديه كنيم که جای تعجب نیست ،باید باور کرد نفس را می توان در دست گرفت و بخشید .

در این گذر سخاوتمندانه به امامي كه مظهر عدالت ، انساندوستي و مروت است اقتدا می كنيم همان انسان وارسته ای كه با كاشتن نخل در مدينه هم بر خاك سايه افكند تا عابري پناه يابد از سوزش داغي هوا و هم قُوتي فراهم آيد براي ساكنان و نيز كاري آفريده گردد جهت زندگي و همراه آنها زيبايي ارمغان آورد و در این مسیر تنفس آسان گردد .

زراره مي‌گويد: امام باقر (ع) فرمود:
«مردي علي (ع) را ملاقات كرد و آن حضرت كيسه‌اي پر از هسته خرما به همراه داشت. عرض كرد اي اميرمؤمنان! در اين كيسه چيست؟ حضرت پاسخ داد: يكصد هزار درخت خرما ان‌شاء الله. آن مرد گفت: حضرت همه را كاشت و همه آنها به عمل آمد» هنوز نخلهاي مدينه از مروت آن مرد حكايت مي كنند و روزگارش را شرح مي دهند كه يكي از پاكترين و خالص ترين بندگان خدا با دستهاي خويش آنها را در زمين نشاند تا نگاهها آسماني شوند و نامش بر زبانها جاري بماند و لبخند بر لب ها آيد كه نيك مي دانست لبخند نیز عبادت است و شکر ایزدی كه آفريننده درخت است و ثمراتش را براي زندگي بهتر انسانها فرو فرستاد و امر كرد تا درختان بارور شوند و جانداران از نعمتش متنعم گردند .

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأَنْهَارَ .

کاشت درخت اقتداي به امام است و اجراي فرمان الهي است و يك آزمون براي انسانها بر روي زمين است درختان، هر يك نشانه هايي هستند كه قدرت و توانايي خداوند را در برابر چشم هر تماشاگري به نمايش مي گذارند و هر بخش از اين آفرينش زيباي خداوند، دفتري عظيم از معرفت خداوند بزرگ است. سعدي مي گويد:

برگ درختان سبز در نظر هوشيار هر ورقش دفتريست معرفت كردگار

چون لبخند را بر لبها خواهد نشاند زبان را نيز مترنم به ذكر دعا خواهد كرد و هر كه زبان به ذكر بگشايد آسايش و آرامش براي وي فراهم مي گردد و نزد محبوب عزيز مي شود، هر كس در هر عصري زندگي مي كند در قبال نسل پیش رو مسئوليت و وظيفه اي دارد و نمي تواند از اين مسئوليت شانه خالي كند و در خت كه يك نعمت الهي است كاشتن آن از جمله اين مسئوليتهاي الهي است كه بايد به آن اهميت داد و با اين فعل زیبایی ، شادابی ، سرسبزی ، نشاط و خرمی را به جامعه مي دهيم ، فردا نيز مهربانانه با قدرشناسي بر گذشته درود مي فرستد و آنان نيز زمین را به باغبان می سپارند که می دانند باغبان سفیر مهربانی است ، باغبان باشیم که مهربانانه زند گی را آبیاری می سازد تا در سایه سار تلاشش لب به خنده بسپارند. و اگر ديروز رسالت باغباني خويش را ايفا مي كردند شايد غولهاي ريزگرد خواب كودكان نازنين امروز را پريشان نمي كردند و از پشت ماسك كه لبخند نمايش داده نمي شود حتي زمزمه هاي آنها غريب نمي ماند . كاشت درخت كاشت زندگي است . اهل خرد و دانش اين سرزمين با هوشمندي و آينده نگري روزي را به نام روز درختكاري در تقويم جمهوري اسلامي قرار داده اند تا در اين روز خاص مسئوليت پذيري خويش را در دفاع از انسانها به عنوان نمادين به نمايش بگذاريم .15 اسفند از مناسبتهاي مذهبي است كه بايد مومنانه به آن پرداخت و اگر نهالي نتوانستيم بكاريم حداقل در اين روز بتوانيم بر برگهاي درخت بوسه بزنيم . امام جعفر صادق فرمود:

«و خلق له الشجر فكلف غرسها و سقيها و القيام عليها و خداوند درخت را براي انسان آفريد. از اين‌رو، او بايد درخت بكارد، آن را آبياري كند و در حفظ آن بكوشد».

پس بياييد براي فردايي كه مي آيد و كودكاني كه مي خواهند بخندند به ياد هر شهيد كه جان خويش براي زندگي انسانها فدا كردند يك درخت بكاريم تا مناظر را ديدني كنيم و نگذاريم نفسها در ناملايمات طبيعي به شماره افتد و خوب است در فضاي سياست زده كه گاهي نفسها تنگ مي شوند يادي از مرحوم سهراب سپهري كنيم كه زيبا راه را نشان داد و سرود:

جای مردان سیاست بنشانید درخت
که هوا تازه شود ...
به خدا ایمان آرید ،
به خدایی که به ما بیلچه داد
تا بکاریم نهال آلو ؛
صندلی داد که رویش بنشینیم
وبه آواز قمر گوش دهیم ،
به خدایی که سماور را
از عدم تا لب ایوان آورد ،
و به پیچک فرمود :
«نرده را زیبا کن!»
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
comment
0
0
comment درختكاري يك عبادت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار