اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
استانداری خوزستان برای تسریع در اجرای پروژهای گردشگری آبی در خوزستان هیچ محدودیت اعتباری ندارد
شوشان ، علیرضا عبدالله نژاد : استان خوزستان امروز در جذب  و گردش درآمد اهالی خود کارنامه درخشانی ندارد. امروز قشر متوسط و توانمند استان برای خرید مایحتاج خانواده چشم به بازارهای پایتخت دوخته است و در کوتاه ترین فرصت ها برای تفریح خود از شمال و اصفهان و مشهد سر در می آورد و اینها نشان از ضعف بازار و کسب و کار و صنعت گردشگری و تفریح است.

امروز خوزستان به این درک رسیده که به برای تأمین خود باید ذهنیت خود را از کسب و کار تغییر دهد. استان ما و مردم آن نیاز به تغییر نگرش ، ذائقه و رفتار اقتصادی را بیش از پیش احساس می کند.

از  تصمیمات راهبردی دکتر مقتدایی تبدیل خوزستان به قطب گردشگری کشور می باشد. وجود رودخانه های پهناور، تالاب های بین المللی ، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سد ها و همچنین  مناطق کوهستانی در شمال خوزستان و دشت و کویر زیبا در مرکز و جنوب استان در کنار آثار تاریخی و باستانی نمونه، خوزستان را می تواند بدل به قطب گردشگری کشور کند .

در همین راستا استاندار خوزستان با امضای تفاهم نامه 1300 میلیارد تومانی برای توسعه مناطق گردشگری خوزستان به یکی از مهمترین تصمیمات  استراتژیک دوران مدیریت خود دست زده است.

 این تفاهم نامه تنها آغاز یک پروژه بزرگ عمرانی نیست بلکه شروع یک دوران جدید برای استان و مردم خوزستان است، چرخشی است به سمت صنعت گردشگری و خدمات آن و درک دوباره ای از نعمت های خدادادی که تا کنون از آن بهره نبردیم. سرمایه گذاری وسیعی که راه ما را به طبیعت زیبای خوزستان باز می کند و باید درآمد و گردش ثروت را در بخش گردشگری و خدمات به جریان درآورد.

 در آینده ای نزدیک ایرانیان باید خوزستان را به طبیعت و تفرجگاه های زیبا ، تالاب های بکر و رسوم و آداب فرهنگی پربار خود بشناسند نه به نفت و پتروشیمی و فولاد! و هر خوزستانی پیش از آنکه برای سفر راهی شهرهای دیگر بشود باید دیدنیهای استان خود را کامل از بر باشد.

استاندار خوزستان خود در این خصوص می گوید: بايد مردم را از لحاظ نگاه و اقتصاد با مسایل و گردشگری آبي و رودخانه​ اي آشتي دهيم. بخش اعظم اقتصاد استان ما در درون رودخانه​ ها، تالاب​ ها و سواحل است كه به علت نگاه ما فقط به بحث بنادر و کشت و صنعت فراموش شده ​اند

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دنيا آب را در مسيري هدايت مي​ كنند كه بتوان از ارزش افزوده آن استفاده كرد. ما بايد كاري كنيم كه نگاه مردم به مركز رودخانه باشد نه پشت به رودخانه. ما همچنين قصد داريم نشست كامل​ تري را با اعضاي شوراي اداري، اصحاب رسانه، اِن جی اوهای تخصصی و مسوولان برگزار كنيم و در آن كارهاي انجام شده را بررسي كنيم.

آری ؛ما بايد در استان خوزستان و هر آن چه را كه داريم بازآفريني كنيم تا خوزستان بتواند ابتدا نسبت به خودش و سپس ايران و بعد دنيا نقشش را ايفا كند و نگاه ما در گردشگري مبتني بر همين امر است.

در این میان در زمينه گردشگري اصحاب رسانه بخشي از اين جريان فكري هستند و مي​توانند به معرفي ظرفيت​هاي خوزستان بپردازند. جامعه خوزستان حتما بايد نسبت به داشته​هاي خودش اشراف داشته باشد.

سازمان عمران ساحل کارون به عنوان مجری و پیمانکار طرح های گردشگری آبی  با نظارت استانداری خوزستان عزم خود را جذب کرده است که این رسالت مهم و استراتژیک استاندار فهیم خوزستان را به بروز و ظهور برساند . در این میان نقش دیگر مسئولان کشوری و استانی و نقش اصحاب رسانه در یاری رساندن به سازمان عمران ساحل کارون نقشی بی بدیل و حیاتی به نظر می رسد.

هفت پروژه گردشگری در حوزه رودخانه کارون ،بهمنشیر و تالاب شادگان اجرای می شود. در مجموع پنج طرح گردشگری در مقطع اهواز تا شهرستان کارون ،یک طرح در جزیره شادمانی آبادان و یک طرح نیز در شهرستان شوشتر اجرا می شود که سازمان عمران ساحل کاورن تلاش دارد  تا در موعد مقرر خود  این پروژه ها آماده بهره برداری شود .

برای اجرای بهتر این پروژه از تمامی اختیارات در حوزه استانداری خوزستان استفاده شده و نظارت بر اجرای این پروژه نیز بر عهده استانداری خوزستان است .

ازجمله طرح های گردشگری آبی در مقطع می توان به دیوار ساحلی در اهواز ،مجتمع تفریحی اروند در آبادان ،پروژه روشنایی در مقطع رودخانه کارون و جزیره شادمانی آبادان اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی , گردشگری و صنایع دستی نیز در این باره معتقد است  : آقای مقتدایی استاندارخوزستان طرح های گردشگری آبی خوبی درحاشیه کارون دردست اجرا دارند و ما درحد توان ازمحل منابع ملی ,کمک می کنیم .

دکتر مسعود سطانی فر  از تلاش های استاندارخوزستان درخصوص اجرای طرح های متعدد گردشگری قدردانی کرد و گفت : نگاه ما به خوزستان  باتوجه به ظرفیت های غنی فرهنگی , تاریخی و طبیعی که دارد و نیز بلحاظ عقب ماندگی های ناشی از جنگ , ویژه است .

معاون رییس جمهوری افزود:  اولین استانی که قرارگذاشتیم  با هم تفاهم نامه ای  داشته باشیم , خوزستان است . دراین تفاهم نامه بناست  طرح های گردشگری خوزستان را طی سه سال آینده یعنی  از94 لغایت 96  تعریف و مشخص کنیم. همچنین تقسیم کار صورت گیرد و تعهدات مربوط به تامین منابع مالی نیز پیش بینی  شود.

دکتر سطانی فر افزود:  آقای مقتدایی روی بحث توسعه  گردشگری  تاکید و تمرکز ویژه ای دارد و طرح ها ی خوبی امروز درحاشیه کارون دردست اجرا دارند و ما طبیعتا از محل منابع ملی درحد توان کمک خواهیم کرد  تا این طرح ها به بهره برداری برسند و مورد استفاده مردم و گردشگران قرارگیرند.

 معاون عمرانی استانداری خوزستان در بازدید از پروژه کافه جزیره در ساحل کارون اهواز نیز می گوید: بر اساس دستور استاندار خوزستان مبنی بر استفاده از ظرفیتهای آبی از جمله رودخانه ها به ویژه کارون ، تالاب ها ،مخازن و سدها ،در حال حاضر اقدامات اساسی در این زمینه صورت گرفته است .

احمد سیاحی 
در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های زیادی با استفاده از این ظرفیتها برای ایجاد فضای تفریحی و بانشاط در دستور کار داریم گفت : پروژهای آبی گردشگری در سطح استان بویژه شهر اهواز طبق وعده هایی است که به شهروندان اهوازی داده شده است .

وی تاکید می کند: استانداری خوزستان برای تسریع در اجرای پروژهای گردشگری آبی در خوزستان هیچ محدودیت اعتباری ندارد و این پروژها باهدف بهسازی و زیبایی جلوه ساحل کارون و ایجاد فضای با نشاط برای گذراندن اوقات فراغت سالم خانواده ها و گردشگران از سراسر کشور ایجادخواهد شد.

سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز نیز در بازدید از پروژه های گردشگری آبی می گوید:  بازديدی كه الان از پروژه​ها داشتم بايد بگويم كه سرعت كار خوب است و طي دو ماه كارهاي خوبي انجام شده است تا آن جا كه يكي از پروژه​ها تا قبل از سال جديد افتتاح مي‌شود.
 
حسینی اظهار کرد: ​در بعضي شهرها يك رودخانه كاملا بدون عمق وجود دارد كه خيلي از فضاي آن استفاده كرده‌اند اما ما تا الان استفاده نكرديم و اکنون شرايطي را داریم ايجاد مي‌كنيم كه اين اتفاق بيفتد. ضمن تاكيد مجدد بر مديريت واحده در ساحل كارون ـ كه آقاي استاندار بايد دو طرف رودخانه كارون را به يك سازمان يا نهاد واحد بسپارد و بر آن نيز مديريت كند ـ باید کارها انجام شود.
 
  مهدی مداری مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون در این باره به طرح های گردشگری آبی با استفاده از ظرفیت آب های رودخانه کارون اشاره می کند و می گوید : برنامه های زیادی با استفاده از ظرفیت های رودخانه کارون برای ایجاد یک فضای تفریحی و با نشاط  در دستور کار داریم از جمله اینکه در فضای رودخانه کارون در مقطع اهواز بناست 11 اسکله قایقرانی و رستوران ها به همراه پارکینگ و تآسیسات وابسته احداث شود.

مهدي مداري، مدير عامل سازمان عمران ساحل كارون، درباره پروژه​ها گفت: پروژه مجموعه تفريحي، گردشگري و ورزشي گلستان 1800 متر زيربنا دارد كه شامل رستوران، اسكله (جت اسكي و قايق‌راني ) است. اين پروژه يك ساله است و تاکنون به مدت 2 ماه كار آن آغاز شده است. اعتبار اوليه این پروژه 2 ميليارد و 400 ميليون تومان و اعتبار نهایی آن شش میلیارد تومان است. اين پروژه تاكنون 25% پيشرفت فيزيكي داشته است و كارفرماي آن استانداري خوزستان  است.
 
او ادامه داد: پروژه​ ديگر مجموعه تفريحي، گردشگري ورزشي ساحل شرقي ـ تقاطع خرم​كوشك است كه اعتبار اوليه آن 2 ميليارد و 400 ميليون تومان و اعتبار نهایی آن شش میلیارد تومان است و 1800 متر زيربنا دارد. این پروژه نیز شامل رستوران، اسكله (جت اسكي و قايق‌راني ) است.
 
وي با اشاره به پروژه پله‌هاي سنگي گفت: پروژه پله‌های سنگی نيز 150 ميليون تومان اعتبار داشته است و مساحت آن 500 متر است. کارفرمای این پروژه نیز استانداری خوزستان است.
 
مداري با اشاره به پروژه احداث كافه جزيره توضيح داد:​ كار اين پروژه از اوايل مهر ماه آغاز شده است و فاز اول آن تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد. اين پروژه 1600 مترمربع مساحت دارد و اعتبار اوليه آن 2 ميليارد و 400 ميليون تومان  و اعتبار نهايي آن شش ميليارد تومان است.
وی از اجرای طرح ساماندهی جزیره شادمانی آبادان در قالب طرح‌های توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان خوزستان خبر داد و گفت: پاکسازی جزیره شادمانی و سواحل آن از نخاله‌های ساختمانی که منظر نازیبایی را ایجاد کرده، نیز در حال انجام است.

مداری اضافه کرد: ایجاد کمربند دسترسی پیرامون جزیره و ساحل سازی و سواحل آن و در نهایت تبدیل جزیره شادمانی به جزیره آرامش جهت توسعه گردشگری در شهرستان آبادان و تشویق اهالی ساکن جزیره جهت نگهداری از این مکان گردشگری ارزشمند از دیگر اقدامات این سازمان است.

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون همچنین از ایجاد مسیرهای پیاده روی، ایجاد روشنایی در سطح جزیره، ایجاد پیست‌های دوچرخه سواری و نصب آلاچیق و نیمکت، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت سرمایه گذاری و تعریف بسترهای سرمایه گذاری، نصب اسکله‌های شناور و ایجاد فضای سبز و کاشت درخت و گل‌کاری و از پشتیبانی آنها خبر داد. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه جزیره شادمانی در مساحت 48 هکتار واقع در میدان طیب شهرستان آبادان و با اعتبار مصوب یک‌هزار و 300 میلیارد ریالی از محل منابع استانداری در حال اجرا است.

به نظر می رسد با بهره برداری مناسب از فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری  آبی این استان، صنعت گردشگری دراستان  خوزستان بیش از پیش رونق و توسعه یافته و شاهد جلب و جذب گردشگران به این ظرفیت‌های بالقوه استان و اشتغال نیروهای  بومی و محلی و در نتیجه ارتقای معیشت و رفاع عمومی مردم استان  خوزستان  باشیم.

از آنجا که نوعِ طرحهای گردشگری آبی می توانند بسیار متنوّع، کم سرمایه بر، زودبازده، سودآور، دیرپا و با مشتریان روز به افزایش باشند و این ویژگیها بیشترین تأثیر را در جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال دارد، در صورتیکه این طرحها و این زمینه فعالیت به درستی معرفی شوند و محدودیتهای دست و پاگیر و غالباً بیمورد اداری از پیش پای سرمایه گذاران برداشته شود، امید می رود که سرمایه گذاران تیز بین و عاقبت نگر فراوانی را به خود جلب کنند و بخش بزرگی از مشکل بیکاری در استان از این طریق حل شود.

گزارش تصویری از بازدید مسئولان از پروژه های  گردشگری آبی در اهواز و آبادان








نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار