اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۹۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
سالها پیش با فوران نفت در مسجد سلیمان زندگی نوینی در کشور آغاز شد و همه ی چشمها به شمال غربی خوزستان ، آنجا که بلندترین ارتفاعات خوزستان را در خود جای داده است ، دوخته شد .
مسجد سلیمان که سالها پیش " پارسوماش" خوانده می شد ، شهری تاریخی با پستی و بلندی های فراوان می باشد که در میان کوه های زاگرس واقع شده است و از شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان است .

اسم محلات در مسجد سلیمان بیشتر از نام چاه های نفت و ادارات نفتی گرفته شده است . برخی از ساختمانها ی این شهر که در دوره ی فعالیت شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شده اند سبک معماری انگلیسی دارند .

پنجم خرداد ماه 1287اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجد سلیمان به نفت رسید و بوی نفت سراسر این شهر را آکنده ساخت . بویی که از این ماده ی سیاه برخاست ، تا به امروز نیز در هوا ، خاک و آسمان مسجد سلیمان منتشر است .مسجد سلیمان افزون بر دارا بودن عنوان " اولین شهر نفتی" ، در خیلی از موارد دیگر نیز اولین است از این رو به "شهراولین ها " مشهور شده است .

از اولین هایی که به پیشینه ی این شهر کهن گره خورده است می توان به اولین کارخانه ی گوگرد سازی در ایران و خاورمیانه در منطقه ی" بی بیان " اشاره کرد که هم اکنون به عنوان موزه ی نفت توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان نگهداری می شود . همچنین در سال 1297 نیز اولین تصفیه خانه ی آب کشور در منطقه ی "تل بزان" این شهر که آب شرب مورد نیاز منازل کارکنال انگلیسی و خانواده شان را تامین می کرد، تاسیس شد .

اولین کارخانه ی تولید برق در ایران و خاورمیانه در منطقه ی "تمبی" مسجد سلیمان و در جوار سدی تفریحی برروی رودخانه ای به همین نام ، اولین راه آهن به طول 55کیلومتر از مسیر در خزینه تا مسجد سلیمان ، اولین فرودگاه در ایران که هم اکنون با نام فرودگاه " شهید آسیایی" در خدمت هواپیمایی نیروی زمینی ارتش می باشد ، اولین کلوب تفریحی با نام "باشگاه مرکزی" که در سال 1298 در این شهر احداث شد و هم اکنون پس ازگذشت نزدیک به نیم قرن هنوز هم به فعالیت خود ادامه می دهد ، اولین باشگاه گلف که در حال حاضر جزو مجهزترین باشگاه های گلف ایران می باشد ،اولین استخر شنای مدرن ایران که قهرمانان زیادی را به ایران و آسیا معرفی کرد و اولین باشگاه های ورزشی از قبیل باشگاه والیبال ، پینگ پنگ ، فوتبال ، راگبی و ...که در مسجد سلیمان افتتاح شد نیز از اولین های دیگر شهر مسجد سلیمان هستند.

در عین حال اولین پالایشگاه نفت و واحد بهره برداری نفت ، اولین زمین فوتبال رسمی در ایران ، اولین آموزشگاه رانندگی ، اولین و بلندترین پل فلزی و اولین فرستنده ی خصوصی در ایران و خاورمیانه با نام " رادیو نفتون " در مسجد سلیمان ایجاد شد . 

با چنین چشم اندازی که در مسجد سلیمان وجود دارد باید تمامی مسئولین ، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره ی مدیریت و توسعه ی شهری در داخل و خارج از کشور با برگزاری نشست های علمی و تخصصی، راهکارهای عملی و گام های بلندی در جهت اعتلای هر چه بیشتر این شهر که بی شک دِیـــنی عظیم بر گردن این مرز و بوم دارد ، بردارند ولی متاسفانه هر بار با شنیدن خبری ناخوشایند که ناشی از ضعف های مدیریتی پی در پی در مسجد سلیمان می باشد، قلب همه ی کسانی که برای این شهر تاریخی آرزوهای بلند دارند ، به درد می آید . 

شهروندان مسجد سلیمانی طی تماس های مکرری اظهار می دارند که مجموعه ی مدیریتی این شهرستان دارای ضعف می باشد .از این رو مسجد سلیمان با آسیب های زیادی مواجه شده است . قطع مداوم برق و عدم توجه به آراستگی این شهر مردم را می آزارد و این نشان دهنده ی وجود مدیریتی ناکارآمد و بدون برنامه ریزی منسجم و کارشناسی شده است . 

عدم راه اندازی فرودگاه مسجد سلیمان ، بسته شدن مداوم راه ها در اثر ریزش کوه ، انتصاب های ناشایست ، استخدام های سوال برانگیز ، عدم توجه به نیروهای بومی و متخصص ، وقوع سیلاب های اخیر و صدمات ناشی از آن و موارد بیشمار دیگر همه از ضعف هایی است که انتظار می رود مسئولین با توجه جدی به آنها در جهت رفع این معضلات اقدام کنند و از نیروهای قوی ، شایسته ،بومی و دلسوز در مجموعه ی مدیریتی این شهر استفاده کنند . دیگر زمان آن رسیده است که ندای کمک "پارسوماش " را بشنویم و دستهای خالی اش را که روبه سوی آسمان بالاگرفته است ببینیم و اجازه ندهیم اشتباهاتمان قلب مسجد سلیمان را آزار دهد .

و اما مسجد سلیمان، از جنوب ، در کنار شهرستان" لالی " و از قسمت شرق و جنوب شرق نیز در مجاورت شهرستان بختیار ی نشین دیگری به نام " اندیکا " قرار گرفته است .لالی دارای زمستان های سرد و تابستانهای بهاری و اندیکا نیز سرزمینی با کوه های شگفت انگیز می باشد که آثار نخستین معماری پارسی بر چهره ی آن نمایان است . 

علاوه بر اینکه مسجد سلیمان در برهه های مختلف زمانی مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است این دوشهر زیبا و بکر نیز علی رغم داشتن زمینه های رشد اقتصادی ، جاذبه های گردشگری و قابلیت های فراوان درزمینه ی اقتصادی ، کشاورزی، صنعت ، پرورش ماهی و ... مورد کم توجهی و سومدیریت قرار گرفته اند و لازم است با تغییر شیوه های مدیریتی در این شهرها استراتژی های مناسبی در جهت پیشرفت و توسعه ی آنها به کار گرفته است . 

یکی از نمونه های بارز کم توجهی به این مناطق وقوع سیلاب های اخیر و ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنان این شهرها و روستاهای تابعه ی آنان می باشد . گفتنی است سیل بوجود آمده در شهرهای یاد شده خسارت و ویرانی های بسیاری را به جای نهاد و سبب مسدود شدن کلیه ی راه های دسترسی شد که متاسفانه واکنش و اقدام مناسبی را از سوی مسئولین استانی در پی نداشت .
امیدواریم با اصلاح روش های مدیریتی این آسیب ها از خطه ی زیبای شمال خوزستان رخت بربندد. زیبایی های لالی و اندیکا ،شهرهایی که مظلومانه در شمال خوزستان گسترده شده اند ذره ذره اسراف می شوند .زیبایی های بی مانندی که چون گنجی گرانبها باید قدر دانسته شوند .

منبع : روزنامه سرآغاز 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
comment
0
3
comment سلام از قدیم گفته اند اگه می خواهی بر شهری حکومت کنی افراد ضعیف را بعنوان مدیر بگذار بعد چه اتفاقی می افتد : افراد ضعیف مداح و چاپلوس میشوند . افراد نخبه یا مهاجر میشوند و از آن شهر می روند یا منزوی و دیگه کاری ندارند و به کار دیگری خود را مشغول می کنند .
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
comment
5
2
comment متأسفانه شما فقط تمرکز بر قومیت بختیاری دارید مثل اینکه دیگر شهرها و قومیتهای استان در رفاه هستن؟؟؟؟!!! وضعیت شهرهای و شهرکهای عرب نشین به مراتب اسفناکتر از شماست.
همین نگاه قومیتی امثال شما باعث تفرقه در استان شده !!! مگه شرکت نفت در اختیار مسجدسلیمانی ها و امثال شما نیست چرا در خدمت کل استان نیست؟؟؟؟؟
جوری از زمان گشف نفت یاد میکنید انگار که یه افتخار بوده اون قرارداد ننگین دارسی که نه تنها استان بلکه کشور از ان سودی نبردند و نفت ما بخاطر منافع عده ای زیاده خواه و خائن به انگلستان سرازیر شد.....
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
comment
0
0
comment امروزه کلانشهر های بسیار بزرگ هم دچار مشکلاتی است که همه در طول روز شاهد ان هستید
اگر مسجدسلیمان همان چیزیست که امروزه دیده میشه حاصل دست رنج مدیران این شهرستان نیست حاصل دست رنج دولت مردانی بود که در راس استان جای خوشک رده بودند مسجدسلیمان درست است که مورد ستم قرار گرفته شده ولی بدانید اگر همین ایل قیور قدرتمندو بختیاری نبود که برای نگهداری شهرستان از خود هم گزشتتن امروزه وضعت خیلی وخیم تر بود انشالله استان خوزستان هیچ شهرستانی مهره سوخته نشود ...
comment
بی نشان
|
Germany
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment مملکت از بن بست [...] است نگاه کنید مسولین همه [...] هستند دوم اینکه برخی مردم این شهر مقصر هستند چند سال [...] نماینده مجلس بود موقعه انتخابات که میشد مردم این شهر رای خود را [...] بجای ان [...] دریافت میکردند تا هزار سال دیگه این شهر تکان نمیخورد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار