اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 

گیر حامیان تحریم ایران به خاطرات هاشمی
علی آلفونه پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که همکار وی یعنی مارک دو بوویتز از اصلی‌ترین طرفداران تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، این بار خاطرات رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام را بهانه اتهام‌زنی به ایران کرده و نوشته: با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ ابهامات در مورد ماهیت رابطه تهران و پیونگ‌یانگ دوباره اهمیت یافته است. سوالات بسیاری پیرامون این ارتباط وجود دارد، اما خاطرات رییس‌ اسبق جمهوری اسلامی، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که در حال حاضر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است سوالات جدیِ جدیدی را پیش کشیده است. این خاطراتِ چندجلدی در طی ده سال گذشته به زبان فارسی منتشر شده‌اند. در تمام این نوشته‌ها رفسسنجانی بسیار بی‌پرده به خرید سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک از پیونگ‌یانگ اشاره کرده است. برای مثال او آشکارا می‌نویسد که چگونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دسامبر ۱۹۸۶، هشت موشک "اسکاد ب” و در مارچ ۱۹۸۷ پنج تای دیگر را از کره شمالی دریافت کرده است. اما از ابتدای ۱۹۸۹ خاطرات او در مورد کره‌شمالی بسیار گنگ و مبهم می‌شود. تغییری که ممکن است بیان‌گر یک شبکه هسته‌ای در حال ظهور بین تهران و پیونگ‌یانگ باشد.

کارتون‌بازی کاخ سفید با نتانیاهو
انتشار یک تصویر از سوی کاخ سفید در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران از سوی برخی رسانه‌های غربی به عنوان مسخره کردن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز تلقی شده است. در این تصویر به نقاشی اشاره شده است که نتانیاهو در سال 1391 در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد و مدعی ضرورت پیشگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای شد.

افشای کتک خوردن بیل کلینتون از هیلاری
در حالی که انتظار می‌رود هیلاری کلینتون در روزهای آینده نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کند، یکی از کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون کتابی را در باره زندگی خانواده کلینتون‌ در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون از 1992 تا 2000 منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب آمده که در ماجرای مونیکا لوینسکی، هیلاری با یک کتاب سنگین ضربه‌ای محکم را به شوهرش وارد کرده که باعث شده خون زیادی از وی بیاید و نیازمند بخیه شود.

بیش از 25 هزار دستگیری در یک استان در یک سال
معاون عملیات ‌انتظامی استان‌ کرمانشاه از دستگیری 25 هزار و 383 مجرم در سطح‌ استان طی سال ‌گذشته خبر داده است. برزو محمدی از کاهش 12 درصدی سرقت در سا‌ل گذشته نسبت به سال 1392 خبر داد. وی به ایسنا گفته سال گذشته در بحث سرقت طلافروشی 50 درصد، سرقت خودرو 26درصد، کیف‌قاپی 18 درصد، سرقت‌احشام 4 درصد، سرقت به عنف و زورگیری 28 درصد، سرقت‌ مسلحانه 52درصد و سرقت قطعات ‌اتومبیل 26درصد نسبت به سال 1392 کاهش داشته‌ایم. متاسفانه تنها در بحث سرقت منزل یازده ‌درصد افزایش را شاهد بودیم.

وی با اشاره به کاهش 16 درصدی سرقت‌های جزیی و نیز کاهش شش‌درصدی سرقت‌های مهم، اظهار کرد: خوشبختانه در مجموع کاهش 12 درصدی سرقت را در سال‌ گذشته در استان شاهد بودیم.

درخواست یک حوزوی برای پیگیری تغییر مدیریت مکه و مدینه
آیت الله مهدی هادوی تهرانی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در واکنش به حادثه فرودگاه جده در بیانیه‌ای گفته: دهه های اخیر نشان داد که حکومت سعودی نه امنیت مذهبی زائران خانه خدا را می تواند تامین کند و نه امنیت جانی یا حیثیتی آن ها را. این همه شواهد بی نیاز از توضیح، وظیفه ای را بر عهده تمام کشورهای اسلامی قرار می دهد که برای مدیریت شوون حرمین شریفین اقدامی جدی انجام دهند.

هادوی تهرانی در این بیانیه تاکید کرده: شایسته است نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده ای دولت محترم جمهوری اسلامی را مکلف کنند تا طرحی برای ارائه به سازمان همکاری های اسلامی (OIC) فراهم کنند و برای اداره ی حرمین شریفین به شکلی که سزاوار این سرزمین مقدس و مهمانان الهی آن است، ساختاری جدید پیشنهاد کنند تا با مشارکت تمام کشورهای اسلامی این امر تحقق یابد.

توافق لوزان با مداخله ما حاصل شد
یوسف بن علوی وزیر خارجی پادشاهی عمان در گفت‌وگو با رادیو الوصال این کشور در مورد توافق اولیه لوزان سوئیس بین ایران و 1+5 گفته که اگر مداخله پادشاه عمان نبود، طرف‌ها به این توافق نمی رسیدند. این توافق تنها مربوط به طرف‌های مذاکره کننده نیست، بلکه مرتبط با صلح و جنگ در جهان است. وی ابراز داشت که انتقال از دوره جورج بوش به دوره باراک اوباما مسیر توافق را باز کرد، چرا که اوباما حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز را به ایران داد.

تحلیل بیانیه لوزان توسط سعید جلیلی
انجمن مستقل دانشگاه تهران در برنامه‌ای با عنوان «از رنجی که می‌بریم» در روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه به تحلیل بیانیه لوزان می‌پردازد. در این برنامه سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و سعید زیباکلام استاد دانشگاه حضور می‌یابند. این برنامه یکشنبه ۲۳ فروردین ساعت ۱۳ و ۴۵ در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

امکان ندارد لاريجاني به نفع کسي از انتخابات کناره‌گيري کند

تفاهم علي لاريجاني و ناطق نوري در يک نشست دوستانه بر سر آمدن و نيامدن يکي از آنها خبري است که شجاعی کیاسری نماینده ساری در مجلس منشتر کرده و گفته بود: گويا آقايان با هم در اين زمينه که اگر هرکدام بيايند ديگري کانديدا نشود و از او حمايت کند گفتگوهايي نيز داشته اند اگر لاريجاني به صحنه نياد ناطق مي آيد ولي در کل مي توان گفت هر دوي اين شخصيت ها نقش قوي و تاثيرگذاري را در انتخابات خواهند داشت.»اين در حالي است که جعفرزاده ديگر فراکسيون رهروان ولايت در گفتگو با آريا کناره گيري علي لاريجاني از انتخابات مجلس را بعيد دانسته و گفته: آقاي علي لاريجاني امکان ندارد به نفع کسي از انتخابات کناره گيري کند.

احضار استاندار سیستان و بلوچستان به مجلس
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از احضار استاندار سیستان و بلوچستان به این کمیسیون در پی اقدامهای اخیر تروریستی خبر داد.سید باقر حسینی اظهار داشت: علی اوسط هاشمی و دیگر اعضای امنیتی استان، برای ارائه توضیحات و گزارشی از اقدامات صورت گرفته در پی تحرکات تروریستی اخیر در مرزهای جنوب شرقی کشور، عصر یکشنبه هفته آینده در جلسه کمیسیون حاضر می شوند. اعضای کمیسیون طی اقدام تروریستی ۱۷ فروردین ماه و اقدام تلخ و کور امروز، در جلسه امروز نگرانی جدی خود را از افزایش ناامنی در جنوب شرق ایران اعلام کردند.

شکایت ۲۵ نماینده از مشاور روحانی
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از شکایت 25 نماینده از یونسی، مشاور رئیس‌جمهوری به دادستان ویژه روحانیت خبر داد. احمد امیرآبادی گفت: «در پی اظهارات یونسی درخصوص مسائل منطقه‌ای که منجر به ضربه به جایگاه ایران در منطقه شد و سوء استفاده‌کنندگان و دشمنان ملت توانستند از آن در جهت تفرقه در امت اسلامی استفاده کنند، این شکایت از سوی 25 نماینده مجلس به دادستان ویژه روحانیت ارائه شد.

معمار اصلی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران کیست؟
"الی کلیفتون" پژوهشگر امریکایی که سابقه‌ای طولانی‌مدت در افشای ابعاد پشت‌پرده لابی‌های اسرائیلی و نئومحافظه‌کار امریکایی مخالف توافق هسته‌ای با ایران دارد در مقاله تازه خود به ابعاد مخفی‌ زندگی سناتور "مارک کرک" طراح اصلی موضوع تشدید تحریم‌ها علیه ایران پرداخته است. نویسنده این مطلب در ادامه اشاره می‌کند که سناتور "کرک" برخلاف ادعای نیویورک تایمز در قبال موضوع برنامه هسته‌ای ایران نیز فردی میانه‌رو نیست و مخالف دیپلماسی امریکا با ایران بوده است. او در این‌باره می‌نویسد: "مقایسه‌کردن ایران با هیتلر و وندی شرمن با "نویل چمبرلن" در اظهارات هفته گذشته سناتور "کرک" نشان می‌دهد که او موضعی سرسختانه در ابراز مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران دارد. در نوامبر سال 2013 میلادی نیز من به همراه همکارم "علی قریب" گزارشی از جزئیات مکالمات خصوصی میان "کرک" و حامیانش را منتشر کردیم. او در این مکامه علیه دیپلمات‌های امریکایی سخن می‌گفت." او در پایان این مقاله اشاره می‌کند که "کرک"، "کاتن" و "سینگر" هر سه در سازمان‌هایی از جمله انستیتو امریکن اینترپرایز و بنیاد دفاع از دموکراسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مخالف سیاست‌های کاخ سفید درباره ادامه دیپلماسی با ایران و توافق هسته‌ای با آن کشور است.

شماره 17 پرسپولیس به نوه امام(ره) رسید
جمعی از مدیران و بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس در شب میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت امام خمینی (ره) با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ملاقات کردند. محمد حسین نژاد فلاح قائم مقام باشگاه پرسپولیس، حسین هدایتی، محمود خوردبین سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس، محمد نوری کاپیتان تیم و مهدی طارمی زننده تک گل پرسپولیس به تیم النصر عربستان در این دیدار حضور داشتند.گفتنی است؛ در این مراسم مهدی طارمی پیراهن شماره ۱۷ پرسپولیس را به یادگار امام تقدیم کرد.

شکست «شبکه تجارت حج» در لاپوشانی فاجعه جده
محمد حیدری، روزنامه نگار پیشکسوت با توجه به فاجعه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده می نویسد:با این خبر، دیگر جای هیچ دو دلی باقی نمی ماند که خبر تجاوز وحشیانه ماموران دولت عربستان سعودی، آن هم در فرودگاه بین المللی جده یعنی دروازه ورودی و خروجی اکثریت زائران کعبه) درست است و کوشش «شبکه تجارت حج در ایران» برای لا پوشانی این ماجرای ننگین، این بار شکست خورده است. من نمی توانم در برابر سودجوئی وقیحانه مافیای حج در کشور سکوت کنم؛ مافیائی که زیارت خانه خدا را به صورت تجارتی در آورده است که نمادش را می توان در آگهی های خرید و فروش فیش ها حج تمتع و عمره مشاهده کرد. همین مافیا است که موجب می شود دولت ایران در برابر این گونه رویدادها کوتاه بیاید و سیاست ماست مالی کردن را در پیش بگیرد. از طرفی، همین سیاست روز به روز موجب تجری بیشتر گروه های سلفی و وهابی می شود. همین سیاست موجب شده است دولت بر کوشش های عوامل سلفی و وهابی برای تبدیل تفاوت های عقیدتی در مبانی مذهبی باشندگان این سرزمین به دشمنی کینه توزانه‌ای که تا مرز برادرکشی پیش رفته است، چشم ببندد.

مخالفت پارلمان پاکستان با مشارکت در جنگ یمن
پارلمان پاکستان با مشارکت این کشور در حمله به یمن مخالفت کرد.خبرگزاری فرانسه نوشت: پارلمان پاکستان روز جمعه با اجماع طرحی را تصویب کرد که براساس ان دولت اسلام آباد در جنگ یمن باید بی طرف باشد.عربستان سعودی قبل از این از پاکستان خواسته بود برای جنگ یمن، نیروی زمینی، هواپیما و کشتی جنگی اعزام کند.با این اقدام، پارلمان پاکستان با تقاضای عربستان سعودی برای مشارکت در ائتلاف نظامی علیه حوثی ها در یمن مخالفت کرد.

موقعیت پایگاه‌های جاسوسی آمریکا از شوروی در ایران
بنا بر اسنادی که به تازگی و به درخواست آرشیو امنیت ملی و با استفاده از قانون آزادی اطلاعات از رده‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، مشخص شده که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای چندین دهه جاسوسی سیگنال (SIGNIT) انجام می‌داده است. مهم‌ترین پایگاه‌های عملیاتی سی‌آی‌ای در دوران جنگ سرد در ایران قرار داشتند و با نام تاکسمن ۱ و ۲ شناخته می‌شدند. نخستین پایگاه در دههٔ ۱۹۵۰ در یک قلعهٔ تاریخی در بهشهر واقع در جنوب شرقی دریای خزر بنا شد. 

به نوشته تاریخ ایرانی، هدف آن دستیابی به اطلاعات پایگاه تیارتام بود که سی‌آی‌ای معتقد بود مهم‌ترین پایگاه شوروی خواهد بود. در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ دفتر جاسوسی الکترونیک تلاش کرد تا توانایی‌هایش برای تحت نظر قرار دادن فعالیت‌های ضد موشکی در ساری شاگان و آزمایش‌های موشکی تیارتام را گسترش دهد. به این ترتیب دومین مرکز تله‌متری را در شمال شرقی ایران در کبکان، ۴۰ مایلی مشهد، راه‌اندازی کرد. تاکسمن ۲ در ۶۵۰ مایلی جنوب غربی تیارتام واقع شده بود و همچون پایگاه بهشهر قابلیت آن را داشت تا ارتباطات قرارگاه موشکی را تحت نظر بگیرد.

این دو پایگاه از توانایی‌هایی برخوردار بودند که با دیگر پایگاه‌های ایالات متحده قابل قیاس نبود. آن‌ها به آخرین اطلاعات از اولین لحظات مرحلهٔ پرتاب موشک دسترسی داشتند و در نتیجه می‌توانستند با اطمینان زیادی ابعاد موشک و وزن پرتابی آن را مشخص کنند. این دو پایگاه در دوران اوج خود ۸۵ درصد از اطلاعات جاسوسی از برنامهٔ موشک بالستیک قاره‌پیمای شوروی را در اختیار ایالات متحده قرار دادند.
جیمی کار‌تر، رئیس‌جمهور وقت، تا حدی به این دو پایگاه اهمیت می‌داد که به ویلیام سالیوان، سفیرش در ایران دستور داد تا علیرغم بی‌توجهی شاه به حقوق بشر، همکاری میان سی‌‌آی‌ای و ایران ادامه یابد. اما شاه در ژانویهٔ ۱۹۷۹ در اوج ناآرامی‌ها و تظاهرات از ایران گریخت و این دو پایگاه به دست حکومت جدید افتاد. جبران این باخت در اولویت امور قرار گرفت. در نتیجه در پایان اکتبر ۱۹۷۹ استانسفلد ترنر، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی و هارولد براون، وزیر دفاع به بررسی مسائل تکنیکی و مالی پرداختند تا توانایی‌های تله‌متری را به برنامه‌های موجود شنود سیگنال از طریق ماهواره بیفزایند تا این ماموریت ادامه پیدا کند.

ناگفته‌های کرباسچی از زندان و نامه به رهبری
شهرداری کرباسچی در تهران، در ۱۵ فروردین ۱۳۷۷ به زندان ختم شد؛ بعد‌ها عکسی از کرباسچی با لباس زندان و پلاکاردی از او منتشر شد که روی آن نوشته شده بود: دوم خرداد ۱۳۷۶؛ تاریخ انتخابات ریاست جمهوری. کرباسچی به سالنامه «اعتماد» می‌گوید: «شهرداری نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات دوم خرداد و تشکیل کارگزاران داشت. برداشت عمومی این بود که این کار نوعی انتقام‌گیری است... واقعیت این است که در آن پرونده خیلی سروصدا شد حرف‌ها و اتهامات و نامردی‌های زیادی شد. در مورد چند میلیارد تبلیغات شد که همه این اتهامات بعدا منتفی شد. کسانی که در این پرونده احکام ۲۳ سال زندان گرفته بودند در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند اما مخالفان سیاسی حتی خبر تبرئه را کار نکردند تا نشان دهند که به واقع چقدر به اخلاق اسلامی پایبندند. یا مثلا کسی از معاونین شهرداری محکوم به برگرداندن ۱۹ میلیارد تومان پول شد ولی از همین حکم هم تبرئه شد. این آقا آمده بود و مثلا در شهرداری ۵ میلیارد تومان پول به شرکت واحد که پول نداشته، داده بود که این کار هم وظیفه شهرداری بود. در همه دستگاه‌ها هم این اتفاق می‌افتد که اگر سازمانی پول ندارد از سازمان بالادستی پول می‌گیرند و بعد مصوبه‌اش را می‌گیرند. اما این کار را به عنوان اختلاس تلقی کردند. من آن زمان با یکی از آقایان درباره پرونده خودم صحبت کردم و معترض بودم. او که از مقامات عالیرتبه قضائی بود گفت که آقای کرباسچی من همه حرف‌های شما را قبول دارم. او گفت در این پرونده‌ای که این قدر سر و صدا داشته مگر می‌شود حکم تبرئه صادر شود؟ می‌گفت در ‌‌نهایت می‌شود یک حکم سبک داد!»

کرباسچی اما نامه‌ای به رهبری نوشت چراکه افرادی همراه او بازداشت شده بودند و زندگی‌شان داشت متلاشی می‌شد و به مدیران شهرداری گفته بودند تا وقتی مساله کرباسچی حل نشود، شما آزاد نمی‌شوید. بطور طبیعی در اینگونه احکام اگر محکوم از دو سال حبس یک سوم آن را تحمل کند، مشمول آزادی مشروط می‌شود. برخی از مسئولان شهرداری از کرباسچی خواستند تا این درخواست را بدهد که چنین کرد.

پورشه و مازراتی سال گذشته چقدر ارز خارج کردند؟
براساس آمار گمرک ایران ارزش واردات دو خودروی لوکس پورشه و مازراتی در سال گذشته حدود 3 میلیون دلار بوده‌ است. به گزارش آنا، سال گذشته 18 دستگاه پورشه و 12 دستگاه مازراتی به کشور وارده شده‌ است. در جدول‌های زیر که برگرفته از آمار منتشرشده توسط گمرک ایران است، مدل، تعداد و ارزش وارداتی این خودروها دیده می‌شود. اعداد مربوط به ارزش گمرکی خودروهاست، در حالی که پس از ورود آنها به بازار، تعرفه واردات، عوارض، مالیات و سایر اضافه دریافت‌ها بر این ارقام افزوده می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار