اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
در عصراطلاع رسانی که شتاب عمل یکی از ضرورت ها به حساب می آید شاهد افزایش روزافزون تارنماهایی هستیم که نام پایگاه خبری بر خود نهاده اند که خوزستان در این عرصه یکی از استان های پیشرو است و هر روز یک پایگاه خبری قارچ گونه در این استان قد علم می کند.

طبق آمار غیر رسمی که مسوولان امر نه آن را تایید و نه رد می کنند افزون بر یکصد پایگاه خبری در خوزستان با عناوین مختلف ایجاد شده و فعالیت دارند که وقتی به بازخورد و خروجی آنها نگاه می کنیم چیزی جز کپی برداری از سایت های خبری و خبرگزاری های شناسنامه دار و معتبر نیست.

جالب این که از این مجموع و بنا به اعلام مقام های رسمی مسوول، تنها 14 پایگاه خبری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند و 18 پایگاه هم تنها دارای کد رهگیری هستند و به نوعی در یک مرحله قبل از دریافت مجوز قرار دارند.

جالب تر اینکه چه پایگاه هایی که هنوز مجوز نگرفته اند و چه آنهایی که پیشتر مجوز نداشته اند و چند وقتی است این مجوز را گرفته اند، خیلی زودتر از این ها اعلام موجودیت و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

به غیر از پایگاه های دارای مجوز و یا در آستانه دریافت آن، مابقی پایگاه ها به صورت غیر مجاز در حال فعالیت هستند و طبق مشاهدات کسی هم نیست که نظارتی بر کار غیرمجازها داشته باشد.

'هر چه می خواهد دلت تنگ بگو' نمایانگر کارکرد پایگاههای خبری غیرمجاز است و مطالبشان به طور عمده کپی برداری است و بس.

یکی از خبرنگاران که چندی پیش برای ایجاد پایگاه خبری به فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده بود و می خواست درخواست دهد در مقابل خواسته خود با این گفتار مواجه می شود که کلی متقاضی جلوتر از شما هستند و باید منتظر بمانید.

حال باید پرسید این همه متقاضی برای این همه پایگاه خبری برای چیست؟ آیا قرار است با آمدن اینها، تحولی عظیم در عرصه رسانه ای خوزستان اتفاق بیفتد؟

آغاز فعالیت نخستین پایگاه خبری دارای مجوز در خوزستان به سال 86 بر می گردد هر چند که قبل از آن یک پایگاه خبری دیگر به صورت غیر رسمی کارش را آغاز کرده بود.

این که در حوزه رسانه های مکتوب و مجازی فضا بازتر و زمینه برای اطلاع رسانی مساعدتر شود خوب است اما آنچه از برآیند فعالیت پایگاه های خبری به عینیت دیده می شود کپی برداری صرف از خبرگزاری ها و حتی مطبوعات است.

مسوولان حوزه مطبوعات در خوزستان می گویند برای نقد منصفانه و تبادل اطلاعات در ایجاد پایگاه های خبری محدودیتی وجود ندارد اما همیشه این سوال در ذهنم تداعی کرده که این پایگاه ها چقدر اعتبار دارند و نتیجه فعالیت اینها چیست؟

تا چندی پیش روزنامه ها آن هم برای تامین هزینه های خود مجبور به دریافت آگهی از دستگاه های اجرایی بودند که در میان اینها در همین خوزستان گاهنامه هایی هم پیدا می شدند که مدعی دریافت آگهی بودند اما چند سالی است با ورود خیل مشتاقان به عرصه اطلاع رسانی در فضای مجازی این امر در بین پایگاه های خبری هم نمود یافته است.

مجموعه نظام و حاکمیت این فرصت را داده تا علاقه مندان به این نوع فعالیت ها نامنویسی کنند اما این که آستانه تحمل مقامات در قبال فعالیت و اخبار و اطلاعات اینها چقدر باشد مهم است.

جای تاسف دارد که برخی پایگاه های خبری در جواب منفی یک دستگاه اجرایی به خواسته اش که دریافت آگهی است در اقدامی بس ناجوانمردانه اقدام به تخریب می کند و چه بسا دستگاه هایی تمکین کرده اند و پس از انتشار مطلب آن تارنمای خبری، سرکیسه را شل کرده اند.

باعث تاسف است رسانه هایی را می توان یافت که رسالت خود را فراموش کرده اند و این روزها بیشتر به اقتصاد رسانه خود توجه دارند و نه احقاق حقوق مردم .

از آقای مدیر سوال کردم آیا نیازی به اعمال محدودیت در اعطای مجوز فعالیت به افراد برای تاسیس پایگاه های خبری قایل نمی شوید سوالم را به نوعی با بسنده کردن به این جمله که رشد خوبی در پایگاه های خبری آن هم البته در تعداد داشتیم، بی پاسخ می گذارد و من می مانم و این سوال که راستی عرصه رسانه ای خوزستان آن هم در فضای مجازی به کجا چنین شتابان؟

* خبرنگار ایرنا مرکز اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار