اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۴۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تغییر الگوی کشت در استان اصفهان را امری ضروری دانست و گفت: در تونل های سه گانه کوهرنگ شاهد انتقال یک میلیارد و 400 میلیون متر معکب آب در ثانیه برای استان های کرمان و یزد هستیم.آیا این انتقال برای مصارف شرب است؟ یا جهت کشت های پرآب بکار می رود؟
اختصاصی شوشان:

همزمان با سفر دو روز حمید چیت چیان وزیر نیرو ، سید شریف حسینی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه به اتفاق 9 تن دیگر از نمایندگان مردم شهرهای  خوزستان در خانه ملت که نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری آنها را نیز همراهی می کردند با سفر به سرشاخه های رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختیاری از نزدیک در جریان چگونگی و روند انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران و استان اصفهان قرار گرفتند.

سید شریف حسینی در این خصوص در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شوشان در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با سفر وزیر نیرو به  خوزستان تصیمیم بر این بازید گرفتید گفت: گروهی متشکل از سه نماینده اهواز ( سید شریف حسینی ،شکرخدا موسوی و دکتر سودانی) ،پاپی نماینده دزفول،راضی نوری نماینده شوش ،درویش زاده نماینده ایذه و باغملک ،صالحی نسب نماینده سوسنگرد ، دهدشتی نماینده آبادان و ثامری نماینده خرمشهر در راستای تفحص از طرح های وزارت نیرو برای انتقال آب از سرچشمه های کارون تصیمیم به  بازدید از مکان های مورد نظر گرفته تا گزارشی را تهیه و به رییس جمهور و همچنین ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و پیشگاه مردم شهید پرور خوزستان تقدیم کنیم.در ضمن تعدادی از نمایندگان چهار محال و بختیاری نیز نمایندگان خوزستان در این بازدید همراهی کردند.

 نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: قرار بر این بود که وزیر نیرو هفته گذشته سفری به استان خوزستان داشته باشد اما بدون هیچگونه دلیل اقناع کننده ای این سفر به یکباره لغو شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: لغو سفر وزیر نیرو به استان خوزستان اگر نگوییم که توسط لابی های قدرتمند برخی از استان های متنفع از انتقال آب کارون صورت گرفته است دست کم نشان از بی برنامگی در وزارتخانه نیرو است.  

سیدشریف حسینی توضیح داد: بازدید نمایندگان مجلس استان خوزستان از سرشاخه های کارون با برنامه ریزی از قبل صورت گرفته انجام شده است تا در جریان آخرین اطلاعات و روند انتقال آب کارون قرار بگیرند. 

نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت نخست مجمع نمایندگان استان خوزستان عدم انتقال آب کارون برای مصارف صنعتی و کشاروزی به فلات مرکزی و استان اصفهان است و همراهی با وزیر در استان خوزستان در اولویت بعدی قرار داشت.

حسینی ادامه داد: در این سفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طرح بهشت آباد ، تونل های کوهرنگ یک، دو و سه  و تونل گلاب بازدید کردند. 

عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عزم نمایندگان برای عدم انتقال آب کارون جزم است.
 
حسینی این سفر را به هیچ عنوان تبلیغاتی ندانست و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا ششم خرداد 1395  رسما و قانونا نمایندگان مردم خوزستان هستند. 

نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه یادآورشد: تالحظات و ثانیه های پایانی دوره نمایندگی ام دست از پیگیری مطالبات مردم مظلوم خوزستان بر نخواهم داشت. نمایندگان خوزستان هیچگونه بحث و چالشی با وزارت نیرو در خصوص انتقال آب شرب به استان های یزد،کرمان و اصفهان ندارند.

وی ادامه داد: بحث بر سر این است که ما بر اساس مستندات و مشاهدات خود مدعی هستیم که استان اصفهان هیچگونه نیازی به آب شرب ندارد. چرا که در این استان هم اکنون 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان لنجان به زیر کشت برنج رفته است!

حسینی ادامه داد: همچنین صنایع ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه این استان از آب تجزیه شونده و تصفیه استفاده می کنند که خلاف قانون است و طبق مصوبه شورای عالی آب باید 80 درصد از نیاز به آب خود را از پسآب و بازیافت  استفاده کنند. 

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تغییر الگوی کشت در استان اصفهان را امری ضروری دانست و گفت: در تونل های سه گانه کوهرنگ شاهد انتقال یک میلیارد و 400 میلیون متر معکب آب در سال برای استان های کرمان و یزد هستیم.آیا این انتقال برای مصارف شرب است؟ یا جهت کشت های پرآب بکار می رود؟ 


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان و تصمیم گیران وزارت نیرو از اهالی اصفهان هستند و این موضوع تصمیم های آنان در حوزه مدیریت آب تحت الشعاع قرار داده است گفت:چون مسئولان وزارت نیرو از اهالی اصفهان هستند طرح های انتقال آب به این استان دارای بار کارشناسی کافی نیست و به این دلیل معتقدم انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به حوزه های دیگری مانند اصفهان بر خلاف قوانین  بوده است.

حسینی خاطرنشان کرد:تاکنون منابع آبی زیادی به اصفهان انتقال داده شده است و این زیاده خواهی ها تمامی ندارد و باید به جای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به استان هایی مانند اصفهان،یزد و کرمان منابع انتقال داده شده مدیریت شود.

حسینی عدم مدیریت منابع آب در وزارت نیرو را مورد انتقاد شدید قرار دارد و بیان داشت: بدون تعارف و صراحتا می گویم که اگر طرح بهشت آباد اجرایی شود مرگ کارون را به منظره خواهیم نشست و این یعنی اینکه زندگی و معیشت میلیون ها خوزستانی با خطر نابودی مواجه خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه زاینده رود به دلیل فعالیت بخش کشاورزی در بالا دست این رودخانه و مصرف بالای آب در واحدهای صنعتی این استان خشک شده است افزود:هم اینک ۳ هزار هکتار برنج کاری در بالا دست زاینده رود در حال انجام است که این نوع کشاورزی به آب زیادی نیاز دارد و مسئولان اصفهان باید با جلوگیری از کشت این نوع محصولات و ترغیب کشاورزان به تولید محصولاتی با نیاز آبی کمتر منابع آب استان خود را مدیریت و حفظ می کردند اما این اقدام انجام نشده است .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عملکرد صنایع را در این استان مغایر با سیاست های آبی کشور دانست و یادآور شد: وزارت نیرو با ارسال بخشنامه ای به شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان آنان را مکلف کرده بود که ۸۰ درصد نیاز خود به آب را باید از پسماند و آب های قابل بازیافت تامین کنند اما این واحدها تاکنون به این بخشنامه توجهی نکرده اند و آان همچنان از آب غیرقابل تجدید استفاده می کنند و این موضوع بر کمبود آب اصفهان دامن زده است.



نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه در مجلس ادامه داد: استان خوزستان رتبه دوم را در تولید گندم در کشور در اختیار دارد و انتقال آب کارون به این حجم از تولید گندم ضربات جبران ناپذیری خواهد زد. این در حالی است که در استان اصفهان تنها دو فصل به کشاورزی اشتغال دارند اما کشاورزی در خوزستان در همه طول سال امکانپذیر است.


حسینی ادامه داد: اگر آب مازاد در استان مجود است پس چگونه است که درخواست کشاورزان جهت حق آبه 70 هزار هکتار از اراضی آنان توسط سازمان آب و برق خوزستان بی پاسخ مانده است؟ سازمان آب و برق تنها خود را متولی اجرایی کردن دستورات وزارت فخیمه نیرو می داند؟ 

این نماینده مجلس به ضرورت اجرایی شدن طرح 850 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان اشاره داشت و گفت: این طرح در سال 75 به دستور رهبرانقلاب مورد تاکید قرار گرفت اما در این دولت به 550 هزار هکتار کاهش پیدا کرد که تصمیم به اجرایی کردن آن در دولت تدبیر و امید جای تقدیر و تشکر دارد.

حسینی توضیح داد: این درحالی است که وزارت نیرو با تامین آب برای  307 هزار هکتار از آن موافقت کرده است. پرسش مهم بوجود آمده دراین خصوص از وزیر نیرو و همکارانشان این است اگر آب موردنیاز طرح 550 هزار هکتار به اندازه کافی در استان وجود ندارد پس چرا اصرار به انتقال آب کارون گرفته اید؟ اگر پاسخ این سوال منفی است پس چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. 

حسینی تاکید کرد: دستور رهبری انقلاب به عنوان بالاترین مقام در نظام مقدس جمهوری اسلامی نباید روی زمین بماند.متاسفانه لابی های قدرتمند برخی از استان ها در وزات نیرو تفکر محلی دارند و تنها به تامین منافع  منطقه خود می اندیشند. 

حسینی گفت: از همین مکان (سرشاخه های رودخانه کارون) اعلام می کنم که طرح 550 هزار هکتاری باید بدون یک وجب کمتر در استان خوزستان اجرایی شود. این طرح فازبندی ندارد و اصولا فازبندی آن معنا و مفهومی ندارد. اجرای این طرح از وعده های رییس جمهور در سفر به خوزستان است و دولت راستگویان ملزم به اجرای آن است.

نماینده مردم اهواز، باوی ، کارون و حمیدیه به  عدم تحقق وعده های رییس جمهور در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: برخی از مسئولان که سخن از اجرایی شدن وعده های رییس جمهور در سفر به خوزستان خبر داده اند به این سوال پاسخ بدهند که آی آب شرب مردم اهواز که قرار بود در مدت زمان هفت روزه اجرایی شود تحقق پیدا کرد؟ داشتن آب شرب سالم حق مردم استان خوزستان است.آیا در اهواز خانواده ای است که از دستگاه تصفیه کننده استفاده نکند؟

وی در پایان گفت:  چرا با افکار عمومی اینطور برخورد می شود؟ من خود از منتقدین دولت گذشته بودم و به مسئولان دولت یازدهم یادآوری میکنم که مردم با هیچکدام از ما مسئولان عهد اخوت نبسته اند و همان هایی که ما را در این جایگاه مسئولیت قرار داده اند همان ها تصمیم به برکناری همه ما خواهند گرفت اگر به وظایف و تعهدات خود عمل نکنیم. 


 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۹
comment
comment
پسر اهواز
|
United States
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
comment
1
5
comment بزنم به تخته فعال شدن همگی ....چندسال پیش کجا بودید که طرح مذکور از مجلس در حضور شما بودجه گرفت
comment
خوزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
comment
3
3
comment خدا عمرت بده
comment
ربیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
comment
0
0
comment یک مبلیاردو چهارصد میلیون متر مکعب در ثانیه رقم اشتباهی برای انتقال است این مقدار برای یک سال است لطفا اصلاح کنید
comment
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
comment
2
1
comment خدا حفظت کند
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
comment
1
0
comment دنیا و سید شریف. زده به خاکریز .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment اين بازي جديد سيد شريفه اصلا درگيري رخ نداده خواسته تبليغ كنه.اين از يك منبع موثق حاضر در اونجا بوده
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
comment
0
1
comment مهم اینه که اجازه ندن آب خوزستان به اصفهان بره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment مهم اینه که اجازه ندن آب خوزستان به اصفهان بره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
comment
0
0
comment به ياري خدا اب رو ميبريم چون ما از زمان شيخ بهايي بزرگ حقابه داريم و حرف زور نميخايم بزنيم ك در ضمن اب سرمايه ملي كاري به استان يا مردم خاص نداره مثلا ما نذاريم تو ذوب اهن كه نصف بيشتر چهارمحالين اونا كار كنن يا تيراهن ١٤ و ١٦ كه جايي جز ذوب اهن نميزنه صادر كنيم نديم به شهركرد يا اهواز كه بازار ساختمونشون بخابه يا نذاريم كشاورزاي اهواز كه با حاصلاشون از كشاورزي بازار كشاورزاي اصفهانو تو ميدون شهرشون داغون كردن وايسيم دم ورودي شهر بگيم ماشين اهواز نياد حاصلاشون بگنده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار