اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کارگران قطار شهری اهواز می گویند: پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز به جای پرداخت مطالبات معوقه کارگران معترض، 50 نفر را اخراج کرده و 30 نفر را به مرخصی اجباری فرستاد.

برخی از این کارگران به خبرنگار ایرنا گفتند: پرداخت حقوق کارگران متروی اهواز باز هم با تاخیر چند ماهه روبه رو شده است. 600 کارگر این پروژه در ماه گذشته در اعتراض به این تاخیر چهار ماهه حقوق خود، دست از کار کشیدند با این حال پاسخ روشنی از پیمانکار دریافت نکردند.

در نهایت نیز با تهدید پیمانکار مبنی بر اخراج کارگران، 29 اردیبهشت ماه بعد از 22 روز اعتراض، به کارگاه های خود بازگشتند. سرانجام این اعتراض به اخراج 50 کارگر و مرخصی اجباری 30 نفر دیگر از کارگران انجامید.

قطارشهری اهواز حدود 900 کارگر قراردادی در بخش های حفاری، تاسیسات، خدمات و حراست دارد که زیر نظر شرکت چینی 'کیسون' پیمانکار این پروژه مشغول به کار هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در این باره می گوید: از زمان آغاز به کار پروژه متروی اهواز، پرداخت حقوق کارگران با مشکل و تاخیر همراه بوده که این مساله در سال های اخیر بیشتر شده است، علاوه بر این پیمانکار هر چند مدت یک بار تعدادی از کارگران را اخراج می کند.

آقایار حسینی می افزاید: با اعتراض کارگران به تاخیر بیش از حد در پرداخت حقوق، پیمانکار پروژه مترو در چند روز گذشته حقوق آذر ماه پارسال را پرداخت کرد با این حال کارگران هنوز چهار ماه حقوق از پیمانکار طلب دارند.

وی با انتقاد از عملکرد پیمانکار در پرداخت حقوق کارگران اظهار می کند: نباید این مساله را از نظر دور داشت که نظارت دقیق و درستی نیز بر کار پیمانکار صورت نگرفته است، این در حالیست که کارفرمای پروژه قطارشهری اهواز (شهرداری و استانداری) نیز به عنوان ناظر پروژه در این زمینه مسئول هستند.

به گفته وی بی توجهی مسوولان به حقوق کارگران باعث شده مشکلات این کارگران بعد از گذشت سال ها، همچنان پابرجا بماند و کارگران نتوانند به حقوق اولیه صنفی خود دست یابند در همین راستا کارگران متروی اهواز نیز همیشه با سختی فراوان توانسته اند مطالبات خود را از پیمانکار بگیرند، آنهم با تاخیر چند ماهه و شرکت کیسون هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می رود.

*کارگری مترو جزو مشاغل ثابت نیست

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز در همین رابطه اظهار می کند: پروژه قطارشهری اهواز جزو کارهای ثابت نیست که استمرار داشته باشد بنابراین در مقاطعی ممکن است کارگران تعدیل یا اخراج شوند.

فرج الله خبیر می افزاید: بر اساس قانون کار، کارگران معترض می توانند به اداره کار مراجعه کرده و شکایت خود را تقدیم کنند.

وی با بیان اینکه خانه کارگر نماینده ای در شورای کارگری استان ندارد و اداره کار به عنوان نماینده به این مسایل رسیدگی می کند، می گوید: مشکل کارگران قطارشهری اهواز تا کنون در شورای کارگری استان طرح نشده است و اداره کار و فرمانداری باید به آن رسیدگی کنند.


*بی پولی بهانه است

پروژه متروی اهواز از سال 86 آغاز به کارکرده و اکنون با دو پیمانکار چینی، شرکت کیسون (برای اجرا) و شرکت نورینکو (برای تامین تجهیزات) قرار داد دارد.

در حال حاضر پروژه بعد از هفت سال 27 درصد پیشرفت داشته است چرا که پروژه قطار شهری اهواز همیشه با کمبود اعتبارات دولتی مواجه بوده به طوری که تخصیص همان حداقل اعتبار دولتی نیز کمتر از 70 درصد در سال بوده است.

البته امسال 100 درصد اعتبارات این پروژه تخصیص یافته است.

مدیرعامل قطارشهری اهواز می گوید: با توجه به توقف بخش حفاری تونل، حدود 60 نفر از کارگران تسویه حساب قطعی شده اند و حدود 40 نفر نیز به اجبار به مرخصی سه ماهه فرستاده شده اند.

عباس هلاکویی کمبود پول برای پرداخت حقوق کارگران توسط پیمانکار را رد می کند و می افزاید: اعتبارات این پروژه پارسال به طور کامل اختصاص یافته است و مشکلی برای پرداخت پول به پیمانکار نداریم.

وی اضافه می کند: تاخیر در پرداخت حقوق کارگران تا شش ماه در سال نیز پیش آمده اما از این مقدار بیشتر نشده است و این عقب ماندگی معمولا در پایان سال به دلیل همزمانی پرداخت عیدی و پاداش به کارگران اتفاق می افتد.

هلاکویی تاکید می کند: تا سه ماه تاخیر در حقوق کارگران پذیرفته شده است اما بیش از این را نمی پذیریم و پیمانکار باید نسبت به تسویه حساب با کارگران اقدام کند.

وی بهانه پیمانکار را مشکلات مالی پروژه عنوان می کند و می گوید: شرکت کیسون مدعی است که بخشی از اعتبارات اختصاص یافته را به ناچار صرف خرید مصالح، تجهیزات و سوخت می کند تا پروژه متوقف نشود و همین امر باعث عقب ماندگی در پرداخت حقوق کارگران می شود.

مدیرعامل قطارشهری اهواز تصریح می کند: بهانه کمبود اعتبار و پول از سوی پیمانکار برای تاخیر بیش از حد در پرداخت حقوق کارگران پذیرفته نیست زیرا پیمانکار پروژه از سازمان قطارشهری (کارفرما) طلبکار نیست و تا کنون به اندازه کاری که انجام داده پول دریافت کرده است بنابراین نمی تواند ادعا کند که به دلیل دریافت نکردن مطالبات نتوانسته حقوق کارگران را بپردازد.

وی اضافه می کند: زمان اجرای پروژه پنج سال پیش بینی شده بود اما با گذشت هفت سال فقط 27 درصد پیشرفت داشتیم و این مساله ناشی از کم کاری پیمانکار بوده، اما مساله این است که اعتصاب کارگران دستاویزی برای کوتاهی پیمانکار شده است.

هلاکویی توضیح می دهد: در واقع دست از کار کشیدن کارگران بهانه ای شده برای کم کاری پیمانکار به این معنا که بنا به ادعای پیمانکار، کارگران از آغاز پروژه در سال 86 تا کنون 13 بار اعتصاب کرده و جمعا 11 ماه دست از کار کشیده اند و این مدت توقف اجباری در کار موجب عقب ماندگی پروژه شده است. 

پرداخت بی واسطه

هلاکویی تاکید می کند: برای جلوگیری از مشکل تاخیر در پرداخت ها، سازمان قطارشهری آمادگی دارد که حقوق کارگران را به صورت مستقیم و بدون دخالت پیمانکار پرداخت کند به شرطی که این مساله به وسیله اداره کار استان و یا کمیسیون کارگری از نظر قانونی حل شود و هر ماه نیز لیست کارگران در اختیار سازمان قطار شهری قرار داده شود.

وی با بیان اینکه با هر روشی که اداره کار برای پرداخت مستقیم حقوق کارگران تعیین کند موافق هستیم، اضافه می کند: در این صورت حتی اگر پیمانکار سهم حقوق کارگران را خرج کارهای دیگر کند، ما می توانیم از سپرده های پیمانکار حقوق کارگران را پرداخت کنیم تا این مشکلات بوجود نیاید.

وی تصریح می کند: شرکت کیسون هیچ بهانه ای برای پرداخت نکردن حقوق کارگران ندارد و اداره کار باید به این مساله رسیدگی کند.

گزارش از نادره وائلی زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار