اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
 انفجار فجیع جمعه در میان نمازگزاران شیعه و روزه دار مسجد امام صادق (ع) کویت توسط عامل انتحاری وابسته به گروهک افراط گرای داعش در شرایطی صورت گرفت که کویت یکی از کشورهای امن و امان حاشیه خلیج فارس است که به شکل تقریبا دموکراتیک گروه ها و مذاهب اسلامی در آن حضور دارند و به فعالیت های عبادی و عقیدتی بدون تصادم خاص می پردازند.

آنچه بر ابعاد این فاجعه به طرز بی سابقه ای افزوده نظارت و اطلاع رسانی شبکه های مجازی ست که با بهره گیری از فناوری تصاویر ضبط شده دوربین های مداربسته توانستند عمق فاجعه و نحوه آدم کشی حدود 200 نمازگزار روزه دار در حال عبادت حضرت حق را به نمایش بگذارند که سیل همدردی افکار عمومی کشورهای اسلامی و بسیاری علمای اهل سنت را نیز به همدردی با مردم کویت و تقبیح عمل غیر انسانی و جنایتکارانه داعش واداشت و البته بسیاری سیاسیون کشورهای حاشیه خلیج فارس را از این نوع برخورد انگیزه هایی ست که از مهم ترین آنها ایده منفور کردن داعش است که از خودسری آن احساس خطر می کنند و در عین حال پر و بال دادن بیشتر به گروهک تروریستی «جبهه النصره» وابسته به القاعده است به عنوان گروهی میانه رو تا شاید بتوانند در آینده منطقه آن را به مثابه پدیده طالبان در افغانستان به جبر به عنوان بخشی از ساختار سیاسی بقبولانند و توان نیروهای تکفیری را به سمت جبهه النصره مورد حمایت قطر و ترکیه سوق دهند.

 اما رفتاری که ضرورت دارد زیر ذره بین آورده شود رفتار سنجیده امیر کویت شیخ صباح احمد جابر الصباح است. وی به فاصله کمتر از یک ساعت خود را به محل انفجار می رساند و گریه او بر شهدای مظلوم شیعه و مجروحان را رسانه ها مخابره می کنند. 

وی جمله ای همدردانه را در بدو حضور در صحنه بر زبان می آورد : «هولا عیالی» اینها فرزندان من هستند که جمله ای ست که تحسین مردم کویت و مردم منطقه را در پی داشت چرا که وی به عنوان یک زمامدار برخلاف بسیاری از امرای کشورهای عربی، آسیب دیدگان هم آیین را که هم مذهب وی نیستند جزو خانواده خود می داند و مانند حکام جائر بحرین به دیده رقیب به آنان نمی نگرد و سعی در برهم زدن ترکیب جمعیتی نمی نماید و به سرکوب و ترور دولتی دست نمی یازد.

آن طور که در خبرها آمده مردم کویت از این جمله امیر سرد و گرم چشیده که پیش از این و در دهه های قبل طعم افراط گرایی و ماجراجویی در جریان حمایت از صدام در حمله به ایران و نتایج حاصله اش یعنی اشغال کویت به محض فراغت صدام از مخاصمه با ایران را چشیده بود، استقبال کرده و برای او در شبکه های اجتماعی تنوشته اند " تو هم پدر ما هستی" و این چنین همدردی او را پاس داشته اند چرا که همدردی او حاوی پیام مشخصی به تکفیری هاست که جایی در کویت نخواهند داشت و از حمایت این کشور ثروتمند برخوردار نخواهند بود و راه شان در این کشور کوچک و مهم سد خواهد شد. 

دیدار روزهای بعد شیخ با سید مقتدی صدر یکی از رهبران مهم بیت های شیعی عراق که هم اکنون جریان وی به شدت با داعش درگیر است نیز پیام دیگری به کشورهای منطقه و حامیان تکفیری هاست مبنی بر نوعی انتخاب و گزینش گری و ارجحیت قایل شدن بین جریان های درگیر.
در حالی که در شطرنج همه جانبه در گرفته در منطقه هر کشوری خط و ربط خود را دارد و به نوعی بازیگری می نماید اما خط و نشان کشیدن داعش برای منطقه که پیش از این در قالب جمع آوری ارتشی اینتر ناسیونال مرکب از تروریست هایی از حدود 85 کشور جهان و جنگ همزمان با دو کشور عربی و اسلامی سوریه و عراق خود را نشان داده بود در سالگرد اعلام خلافت این جریان ارتجاعی با حمله همزمان به سه هدف در سه قاره آسیا و آفریقا و اروپا یعنی مسجد امام صادق (ع) کویت، هتل امپریال در شهر ساحلی السوسه تونس، و شرکت گازی در فرانسه وارد فاز جدیدی شده است.

 فازی که حاکی از قدرت نمایی این جریان تکفیری و تمایل آن به خارج شدن از دسترس سازندگانش است یعنی همان اتفاقی که دو دهه قبل برای «القاعده» پیش آمد و از آن پس دیگر قدرت های سازنده اعم از سرویس های اطلاعاتی غرب و پاکستان ISI نتوانسته اند آن را جمع و جور و به اهداف خود حمایت کنند و خوی خودسری آن را به کنترل دربیاورند؛ خویی که این بار به شکل بارزتری در داعش وجود دارد و این احتمال وجود دارد که بزودی دامن حمایت کنندگان مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی و لجستیکی آن را از قبیل اردن و سعودی بگیرد یا به شکل غیر مستقیم بر منافع آنان تاثیر بگذارد مانند آنچه در مساله کردهای سوریه که هم اکنون به نوعی خودمختاری منطقه ای رسیده اند به زودی بر وضعیت کردهای ترکیه نیز اثر خواهد گذاشت و در فاز نخست با پیروزی پارلمانی آنها و شکست جریان اردوغان به نمایش درآمده است. بر این قدرت نمایی بیفزایید درگیری های داعش در افغانستان، مصر و لیبی و لبنان را و بیعت گروه های تروریست و افراط گرای دیگری در آسیای میانه و آفریقا را با خلیفه خودخوانده و تقلبی که منجر به تقویت و گسترش سازمان رزم و تبلیغاتی آنان در کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

سیر تطور اقتدار در جوامع بیانگر آن است که اقتدار سنتی (سلسله های سلطانی یا کودتایی) به اقتدار کاریزمایی (بر پایه جذابیت ها و کشش فردی) و سپس اقتدار قانونی - عقلایی (بر پایه انتخابات و پارلمان و جمهوریت) نیل خواهد کرد. در این بین خاصه در کشورهای منطقه و نظام های عربی آنان که با این سیر همراه شوند و تن به اصلاحات سیاسی بر پایه خواست مردم دهند ماندگار و آنان که بر پایه اقتدار سنتی سلطانی بخواهند روزگار بگذرانند قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد.

 مانند «بن علی» و «قذافی» و «مبارک» و در آینده نزدیک خاندان آل خلیفه و آل سعود ... و در این بین داعش کارکرد سیاسی اش از این قرار است و ماموریت دارد تا کشورهای در حال گذار منطقه را برخلاف رویه های عقلانی و سیر تطور طبیعی با تعطیل «عقل» از اقتدار سنتی و سلطانی به اقتدار پیشینی خلافتی بازگرداند و باید دید که کشورها و حکام منطقه آیا همچنان حاضرند با این گفتمان مرتجعانه دامن گیر که ختم به تصفیه انسانی و تروریسم و سرکوب همه جانبه اندیشه است همراهی کنند یا آنکه مثل امیر کویت درمی یابند که آخر قصه چیست و به کجا ختم می شود و به جای درغلتیدن به سوی افراط گرایی به سوی مردم و ملت خود بازمی گردند؟

در آخر درود می فرستیم به همه شهدای نمازگزار و روزه دار مسجد امام صادق (ع) کویت بالاخص شهید ایرانی و خوزستانی این حادثه تروریستی شهید «حاج محمد مطرودی» و برای همه مجروحان شفای عاجل از درگاه خداوند متعال مسالت می نماییم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار