اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
شکی نیست که آزادی مطبوعات، انتشار رسانه های مکتوب و آزاد و در سال‌های اخیر نیز نشریات مجازی و الکترونیکی، در کنار سایر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نشان و حکایت از رشد بالا و پیشرفت و توسعه در آن جامعه را دارد.
مهران یاوری – فعال سیاسی اجتماعی

امروزه هیچ شکی در خصوص نقش مستقیم و تاثیرگذار رسانه ها در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افکارعمومی جهانی وجود ندارد. البته در حال حاضر بخشی از کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه نتوانسته‌اند خود را با این نیاز و واقعیت وفق نمایند.

رسانه ها نقش زبان و واسطه مردم با دولت ها، در روشنگری و ارائه صحیح و واقعی و انتقال واقعیت های جامعه به حکومت هایند و همانند ناظر بی‌طرف و یک بازوی قدرتمند نقش اساسی و کلیدی را در اطلاع رسانی صحیح و شفاف سازی امور فراهم می سازند، تا حکومت ها را از مسیر اشتباه در برنامه ریزی و سیاست گذاری و اداره کشور برحذر نمایند.

برخورداری یک جامعه از رسانه های پویا و پرسشگر می‌تواند به عنوان یک ستون مطمئن، نقش قابل توجه ایی در امنیت، پیشرفت و توسعه یک کشور و رفع تهدیدات سیاسی، فرهنگی و مشروعیتی از دولت مستقر، ایفاء نماید، و در عین حال مانع از انباشت مطالبات بدون پاسخ مردم در لایه‌های اجتماع گردد.

حکومت های مقتدر، خدمتگذار و عاقل، تحت هیچ شرایطی فضای اطلاع رسانی را از طریق رسانه ها و تحلیل وضع موجود جامعه خود محدود به داده ها و تحلیل‌های اطرافیان، هواداران و مشاوران نمی نمایند، که دلیل آن نیز کاملا روشن است.

مشاوران، اطرافیان، هواداران و کارگزاران دولت‌ها از ِقبَل ماندگاری دولت بر سر قدرت، منتفع می‌شوند و لذا خودآگاه یا ناخودآگاه همواره سعی می‌کنند وضعیت جامعه را مطلوب تحلیل و تفسیر و گزارش نمایند و به همین دلیل از انتقال صحیح حقایق و واقعیت‌های اجتماعی به مسئولین حکومتی پرهیز کرده و در نهایت بی اطلاعی دولت از مشکلات پیش روی جامعه، آنان را در مقابل مردم قرار داده و مقبولیت و مشروعیتش را با پرسش رو به رو کرده و سیر نزولی را طی می‌نماید.

می توان گفت : امروزه، رسانه ها در زمینه مسائل تحلیلی، سرعت در اطلاع رسانی، حرکت و پیش بینی برخی از وقایع و رویدادها و ارائه آگاهی‌های لازم به جامعه، برای بالابردن حساسیت مردم نسبت به واقعیت‌های اجتماعی، و به‌طورکلی نظارت بر کلیه امور سرنوشت یک جامعه، نقش به‌سزایی ایفا می کنند.

شکی نیست که آزادی مطبوعات، انتشار رسانه های مکتوب و آزاد و در سال‌های اخیر نیز نشریات مجازی و الکترونیکی، در کنار سایر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نشان و حکایت از رشد بالا و پیشرفت و توسعه در آن جامعه را دارد.

و بالاخره این‌که، رسانه و روزنامه به عنوان ابزاری مهم برای نظارت مردمی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و حکومتیِ اداره کننده کشور، در اختیار دولت‌ها و ملت هایند، تا با بهره گیری از این ابزار نوین، انتقال واقعیت ها و اطلاعات به کارگزاران حکومتی، و نظارت بر عملکردها به درستی صورت پذیرد و در عین حال، از بروز شایعات و ترویج آن در سطح اجتماع و جامعه جلوگیری نماید و همه رویدادها ، اتفاقات و اطلاعات را همانند یک ظرف شیشه ای در منظر و دید عموم و مردم و جامعه قرار دهد.

(در خوزستان چگونه ایم‌)
باتوجه به وجود رسانه های متعدد و رقابت سالم و کم حاشیه ایشان و نیز رشد مثبت این صنف، با در نظر گرفتن کمبود امکانات نسبت به رسانه های کشوری انتظار می رود همچون گذشته پرسشگری را نسبت به دغدغه های مردم، امنیت نظام و به دور از هرگونه منافع حزبی، گروهی، شخصی و … سرلوحه ی کارخود قرار دهند تا در تنویر افکار عمومی نقش به سزایی ایفا نمایند و رسالت خویش را در اطلاع رسانی صحیح به هم استانی های محروم ونجیب خود به انجام برسانند و از مسولین محترم استانی خواهشمندیم حمایت های خود را از این قشر فرهیخته دریغ ننمایند.

مهران یاوری – فعال سیاسی اجتماعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار