اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
عضوهیات نظارت استان خوزستان :
تعارضات میان نمایندگان بخش خصوصی فنی و حرفه ای و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای  خوزستان وارد مرحله تازه ای شده است که ظاهراً ریشه در عدم همکاری و تمایل فنی وحرفه ای و وعده های بی محل این سازمان دولتی دارد .

کانون انجمن های صنفی استان به عنوان نماینده بخش خصوصی به مرحله عملی کردن تهدید خود مبنی بر تعطیلی آموزشگاههای سراسر استان به دلیل عدم حصول نتیجه و نا امید شدن از اقدام موثر واراده مدیریت فنی و حرفه ای استان بر حل مشکلات و تعارضات فیمابین، رسیده و به این باور منتج شده است که اداره کل مذکور توجه به بخش خصوصی و نمایندگان آن را به دلایل نامعلوم که شاید یکی از آنها حمایتهای کور برخی نمایندگان و یا مدیران ارشد استان از مدیر کل باشد، به سخره گرفته است .

به همین واسطه خبرنگار ما با عبدالرحیم نمازی یکی از قدیمی ترین موسسان آموزشگاه های استان و عضو هیات مدیره کانون و هیات نظارت خوزستان مصاحبه ای انجام داده است که به نظر می رسد.
-
 چند هفته پیش خبری در رسانه ها منتشرشد که از عدم رضایت نمایندگان بخش خصوصی عضو هیئت نظارت استان ، نسبت به عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان و ترک جلسه هیئت نظارت خبر میداد. علت چه بود؟

= همانطور که مطلعید بنده و همکارانم بعنوان نمایندگان بخش خصوصی و بعنوان حافظان منافع آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان بخش قابل توجهی از هیئت نظارت را تشکیل میدهیم. یک امر طبیعی است که ما نسبت به مسائل و مشکلات موکلین مان حساس بوده و هر زمان که احساس کنیم مشکلی بر سر راه این وظیفه قرار گیرد عکس العمل مناسب داشته باشیم. ترک جلسه هیئت نظارت در این راستا قرار دارد.

-   اما هیئت نظارت طبق تعریف ، عالیترین مرجع تصمیم گیری در مورد آموزش فنی و حرفه ای استان است و نمایندگان بخش خصوصی که بخش عمده اعضاء این هیئت را تشکیل میدهند باید براحتی بتوانند مسائلی را به تصویب برسانند که منافع آموزشگاههای استان را تضمین کند. تا چه میزان از این ظرفیت استفاده کردید؟

= نکته اصلی همین جاست. بخش عمده دغدغه های ما توجه به حفظ حرمت این هیئت است. مصوبات این هیئت که باید لازم الاجرا تلقی شود ، براحتی نادیده گرفته میشود. حتی خود هیئت نظارت به مصوبات خودش پابند نیست. مواردی وجود دارد که عمر اجرای مصوبه های هیئت از زمان بحث و بررسی و تصویب کوتاهتر بوده است. ما معتقدیم که تغییر این روال نادرست قاطعیت میخواهد و بسیار متاسفم که بگویم به جایی رسیدیم که از وجود و بروز این قاطعیت و عزم و اراده در اداره کل نا امید شدیم. در واقع به این باور رسیدیم که در چنین بستری نمایندگان آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای عملا از عهده وظایف خود و تاثیرگذاری شان بر نخواهند آمد. این باور ما را به ترک جلسه هیئت نظارت سوق داد با این امید که اداره کل و هیئت نظارت به موضوع حساس شده و در صدد اصلاح امور برآیند.

-  آیا این اعتراض نتیجه ای در برداشت؟

 در واقع خیر.متاسفانه بنظر میرسد که اداره کل از این حرکت اعتراضی برداشت درستی نکرده است. ما انتظار داشتیم که مدیر کل محترم آموزش فنی و حرفه ای و نیروهای دلسوز اداره کل منظور اصلی این حرکت را دریافته و با نمایندگان بخش خصوصی همراستا و همگرا در حل ریشه ای موضوع اهتمام کنند. اما از برخوردها و عکس العملهای مشاهده شده برمی آید که متاسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.

-     عکس العمل اداره کل چگونه بود؟

= متاسفانه اخباری که میرسید از جبهه گیری اداره کل حکایت داشت. مثلا بجای اصل موضوع به نحوه پوشش خبری آن در رسانه ها و یا بررسی اعتبار هیئت مدیره کانون پرداخته شد. با اینکه صراحتا خواستار بررسی مشکلات ریشه ای موجود در جلسه بعدی هیئت نظارت با حضورمدیر کل محترم بودیم در دستور کار اولیه جلسه بعدی ، نشانی از این خواسته نبود. به همین دلیل اعضاء معترض صلاح کار را در عدم حضور دیدند. اصلاحیه بعدی دستور کار تنها چند ساعت قبل از شروع جلسه انجام و بررسی مشکلات در آن دیده شد که عملا فرصتی برای تجدید نظر برای حضور نبود. در واقع اگر به اهمیت موضوع بدرستی توجه میشد دبیر محترم هیئت ، دستور جلسه را همان ابتدا درست تنظیم میکرد. این موضوع در هم اندیشی نمایندگان بخش خصوصی به ساده انگاری و عدم توجه اداره کل چه عمدی و چه سهوی تعبیر شد.

-   هیئت نظارت در هفته بعد با حضور کلیه اعضاء تشکیل جلسه داد. آیا دراین جلسه به دغدغه های شما توجه شد؟

= تصمیم گیری برای حضور در جلسه ای که اشاره میکنید ساده نبود. شنیده شده بود که مدیر کل محترم مذاکره تلفنی خود را با ریاست محترم کانون ضبط و بصورت گزینشی مورد بهره برداری قرار داده است. نگرانی از تکرار این وضعیت مانعی جدی برای حضور در جلسه بود. اما از طرفی پیگیری مطالبات صنفی تنها از طریق مذاکره امکان پذیر بود و عدم حضور مشکلی را حل نمیکرد. در اقدامی کم سابقه روابط عمومی اداره کل با دوربین فیلمبرداری درجلسه قبل که بدون حضور نمایندگان معترض بخش خصوصی تشکیل شده بود حضور پیدا کرده بود. تصمیم گرفته شد که ریاست محترم کانون در ابتدای جلسه پوشش تصویری مذاکرات جلسه را منوط به در اختیار داشتن یک نسخه اصل فیلم و اشتراک گذاری آن در سایت کانون نماید. جلسه آخر هیات نظارت با حضور تمامی اعضاء هیئت نظارت در سه هفته گذشته تشکیل شد. گذشته از آنکه وقت زیادی از جلسه را همان بحث های غیر ضروری از قبیل نحوه پوشش خبری اعتراض نمایندگان بخش خصوصی و ضبط و استفاده گزینشی مذاکرات تلفنی مدیر کل محترم آموزش فنی و حرفه ای و ریاست محترم کانون انجمنهای صنفی آموزشگاههای آزاد استان گرفت همکاران بنده در بخش خصوصی تلاش کردند که وضعیت ناصواب فعلی را تشریح و نشان دهند که تصحیح آنهم به سود طرفین است و هم عزم جدی همه را طلب میکند. البته این را هم بگویم شخصا بعنوان نماینده بخش خصوصی مایل به استفاده کلمه "طرفین" در این خصوص نیستم زیرا به اعتقاد ما همه در یک جبهه فعالیت میکنیم و هدف همه ما یکی است. کیست که نداند بخش خصوصی و بخش نظارتی در کلیه عرصه ها مکمل هم بوده و رشد هریک ارتقاء غیر قابل انکاری در دیگری در پی خواهد داشت. به هر حال مدیر کل محترم و معاونین واعضاء دولتی هیئت نظارت در آن جلسه بیشتر شنونده بودند و بررسی و حل مشکلات را به جلسات بعد وعده کردند. ریاست محترم کانون انجمنهای صنفی طی نامه ای رسما بخشی ازمسائل را که دارای اهمیت بیشتری تشخیص دادند به اداره کل منعکس نمودند تا در دستور جلسه آتی گنجانده و مورد بررسی قرار گیرد.

-   در جلسات بعدی چطور؟

- در واقع دراین مدت هیئت نظارت تنها یک بار تشکیل جلسه داده است که آنهم نتیجه قابل توجهی بدنبال نداشته است. خواسته های ما یکی یکی به بحث گذاشته شد اما تقریبا هیچ یک به نتیحه نرسید. واگذاری فعالیتهای مرکز IT در بن بست مغایرت با سیاست مدیر کل محترم متوقف و در بحث آموزشهای موازی عدم تمکین روسای مراکز از دستورات مدیر کل علت اصلی قلمداد شد. در هرصورت هنوز پیشرفت قابل ارائه ای مشاهده نشده و بسیار متاسفم که بگویم هیئت مدیره کانون کم کم امید خود را نه تنها نسبت به رفع اختلافات بلکه نسبت به سلامت رویه ای که اداره کل در پیش گرفته از دست میدهد.

-  منظورتان از این رویه ای که اشاره می کنید چیست؟

= همانطور که قبلا هم اشاره کردم حرکت اعتراضی ما قبل از هر چیز تحکیم حرمت هیئت نظارت را خواستار بود. کاملا منطقی است که در آن مقطع انتظار همراهی مدیر کل محترم بعنوان رییس هیئت نظارت و سایر اعضاء را داشتیم. اما پیشامدهای پس از آن و نیز شنیده های ما از بیهوده بودن این انتظار حکایت دارد. آنچه بگوش میرسد حکایت از این دارد که تحلیل و درک درست موضوع جای خود را به واکاوی مسائل شخصی به قصد تخریب اعضاء هیئت مدیره کانون، کسب اخبار درونی کانون و انجمنها به روشهای نادرست، تماسهای مشکوک و دخالت در امور انجمنها به قصد یارگیری و تاثیرگذاری در مجمع عمومی آینده کانون و از این قبیل داده است. باید بگویم که درک این رفتارها برای ما آسان نبوده و نتیجه بدیهی آن هدایت کانون به سمت و سویی است که قطعا عواقب قابل پیش بینی آن وضعیت خوبی را در چشم انداز قرار نمیدهد. از این جهت است که مایل نیستیم این شنیده ها واقعیت داشته باشند و  بطور اکید توصیه ما حل موضوع با حسن نیت کامل و در زمان کوتاه است زیرا طولانی شدن زمان حل موضوع، بستر مسمومی است که در آن تفکرات منفی و نیز شایعات ، فرصت خودنمایی یافته و سلب اعتماد را موجب میشود.

- بعنوان آخرین سوال، هیئت نظارت از نمایندگان دو نهاد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و کانون انجمنهای صنفی آموزشگاههای استان تشکیل شده است. نحوه تعامل این دو چگونه است؟

کانون و اداره کل دو نهاد کاملا مجزا هستند. کانون به موجب ماده 131 قانون کار برای به اشتراک گذاری منابع و حفظ منافع آموزشگاههای استان تشکیل شده است. به عبارتی هیئت مدیره کانون نمایندگان منتخب آموزشگاههای استان هستند در حالیکه اداره کل ناظر حکومتی آموزشگاههای آزاد است. اگر چه هدف هر دو اعتلای آموزش و پرورش نیروهای کار ماهر است اما از نظر تشکیلاتی کاملا جدا بوده و هرگونه دخالتی در نحوه اداره هریک توسط دیگری امری ناصواب و غیرقانونی است. اینکه اداره کل بخواهد از طریق تماس با انجمنها در چینش هیئت مدیره آنها تاثیر گذاری کند از نظر ما و قانون مردود است.سخن آخر اینکه انتظار ما از نهاد نظارتی خود اشتراک مساعی و همگرا کردن منابع درجهت نیل به اهداف عالیه نظام و کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار