اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز:
کریمی بیان کرد: ۹ دامپزشک در این کشتارگاه استخدام شده اند. این دامپزشکان قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام ها را مورد معاینه قرار می دهند.
 مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز با اشاره به اینکه ۹ دامپزشک در این کشتارگاه استخدام شده اند، گفت: این دامپزشکان قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام ها را مورد معاینه قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، البرز کریمی شامگاه یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: خوزستان و اهواز آخرین استان و کلان شهری هستند که کشتارگاه صنعتی را راه اندازی کرده اند. البته این استان چندین کشتارگاه صنعتی در بخش مرغ و طیور دارد. ساختمان کشتارگاه فعلی چند سال پیش با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال ساخته شده ولی در سال های اخیر به دلیل مخالفت های زیاد به بهره برداری نرسید.

وی افزود: بهره برداری از این کشتارگاه را به مدت ۱۰ سال از شهرداری گرفته و بابت آن ماهانه بالغ بر ۸۰۰ تا یک میلیارد ریال اجاره به شهرداری اهواز پرداخت می کنیم. در حالی که تا قبل از این شهرداری در کشتارگاه سنتی ضررهای فراوانی را متحمل می شد.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز تصریح کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی وارد کشتارگاه شده و حدود هشت درصد نواقصی که در آن موجود بود را برطرف کردیم. توافقی را با شهرداری در دو بخش دام سبک با ظرفیت دو هزار رأس و دام سنگین با ظرفیت ۲۰۰ رأس منعقد کردیم.

کریمی عنوان کرد: صنایع جانبی کشتارگاه اهواز در ۱۶ بخش از جمله بسته‌بندی گوشت، کله‌پاچه، جگر، دل، قلوه، کارخانه‌های تبدیل استخوان، گوشت و ضایعات خواهد بود. هزینه راه‌اندازی کارخانه‌های صنایع جانبی این کشتارگاه حدود ۳۰ میلیارد ریال است که بعد از گذشت یک سال از تحویل کشتارگاه نسبت به راه‌اندازی آنها اقدام می‌کنیم. این صنایع جانبی باعث اشتغالزایی برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر خواهد شد.

وی بیان کرد: ۹ دامپزشک در این کشتارگاه استخدام شده اند. این دامپزشکان قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام ها را مورد معاینه قرار می دهند. همچنین در بخش صنعتی نزدیک به ۱۲۰ نفر به‌ صورت مستقیم در مشاغلی مانند سلاخ، دامدار و کارکنان اداری مشغول به کار هستند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز ادامه داد: از دی ماه سال گذشته خط کشتار گوسفندی را به صورت آزمایشی شروع کرده ولی چون مشکلاتی پیش آمد که زمان انتقال قطعی تا اردیبهشت امسال به طول انجامید. البته در این راستا حکم دادستان و فرماندار اهواز را هم داشتیم ولی کسانی که منافع شخصی خودشان در خطر بود مانع از انجام کار می شدند.

کریمی یادآور شد: این مسئله کاملا طبیعی است که وقتی فعالیتی از سمت سنتی به صنعتی تغییر پیدا کند، مشکلاتی هم پیش بیاید. مخالفت هایی از سوی اتحادیه صنف قصاب ها با تبلیغات سوء مطرح شده و با راه اندازی کشتارگاه صنعتی موافق نبودند. رسما از هفتم اردیبهشت ماه امسال قسمت سنتی کشتار دام سبک را تعطیل کرده و به بخش صنعتی انتقال دادیم.

وی تأکید کرد: با انتقال این قسمت هنوز هم مخالفت ها و اعتراضاتی وجود داشت که به مرور زمان حل شد. در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم و قصاب ها و سلاخ ها هم از وقتی با محاسن کشتارگاه صنعتی آشنا شده اند، همکاری بسیار خوبی با ما دارند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: از ابتدای ماه جاری نیز خط گاوی یا همان دام سنگین را نیز به صورت کامل و با تمام ظرفیت به بخش صنعتی انتقال دادیم. همچنین در این کشتارگاه ۱۵ مربی آموزش دهنده سلاخی صنعتی را استخدام کرده ایم. بسیاری از نیروها را نیز برای آموزش به تهران و سنندج فرستادم چون دانش فنی کشتارگاه صنعتی را نداشتند.

کریمی اضافه کرد: دام سنگین ما از خوزستان و شیراز و دام سبک نیز از استان های لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگلویه و بویر احمر تأمین می شود. میانگین نیاز دام سبک در اهواز یک هزار و ۳۰۰ رأس و دام سنگین نیز ۸۰ رأس است.

وی بیان کرد: مقرر شده تا در آینده ای نزدیک کشتارگاه های حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، بستان، ملاثانی و کوت عبداله نیز زیر نظر این کشتارگاه فعالیت کنند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز تصریح کرد: از فرمانداری، دامپزشکی، دادستانی، تعزیرات، نیروی انتظامی، شورای شهر اهواز، صنعت، معدن و تجارت که همکاری بسیار خوبی برای راه اندازی کشتارگاه صنعتی اهواز داشتند، صمیمانه تشکر می کنم.

کریمی عنوان کرد: فاضلاب این کشتارگاه نیز کاملا تصفیه‌شده و بعد هم به فضای سبز منتقل می‌شود. در واقع به شرایط زیست محیطی هم توجه داشته و مانع از ایجاد آلودگی می شویم. ضایعات فعلی نیز تا قبل از راه اندازی صنایع به صورت مکانیزه دفع می شوند. چربی های حرام نیز به روغن تبدیل شده و در صنایع صابون سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان، تجهیزات و رعایت الزامات بهداشتی به عنوان عوامل راه اندازی یک کشتارگاه صنعتی گفت: تا قبل از راه اندازی صنایع جانبی این کشتارگاه برای ما زیان ده است. بابت هر رأس دام سبک پنج هزار تومان و بابت هر رأس دام سنگین نیز ۷۵ هزار تومان عوارض کسب کرده و این عوارض توسط اعضای شورای شهر تصویب شده است. البته میزان این عوارض در واقع یک سوم عوارض در سایر استان های کشور است.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز افزود: روزانه ۱۰ تا ۱۵ رأس دام در این کشتارگاه ضبط شده و در کوره لاشه سوزی از بین می رود. همچنین بیش از ۱۰۰ جگر روزانه در این کشتارگاه ضبط می شود.

کریمی در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم خوزستان به اندازه کافی با آب و هوای آلوده و مشکلات مختلف مواجه هستند و اگر گوشت خوراکی که مصرف می‌کنند هم آلوده باشد دیگر زندگی برایشان لذت‌بخش نخواهد بود.

وی افزود: در این کشتارگاه آلایش دام‌ها به‌صورت مجزا انجام می‌شود درحالی‌که در روش سنتی همه آلایش با هم انجام‌شده و استانداردهای بهداشتی رعایت نمی‌شد.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کشتارگاه اشتغال‌زایی شده است. افرادی که در کشتارگاه قبلی و سنتی مشغول به کار بودند هیچ بیمه‌ای نداشته و تنها کادر اداری که از بخش خدماتی شهرداری بیمه داشته و در واقع نزدیک به ۱۹۰ نفر سلاخ در گذشته بدون هیچ بیمه‌ای در کشتارگاه فعالیت می‌کردند.

کریمی عنوان کرد: افراد سودجو مشکل اصلی ما بودند که درآمد بسیاری از کار داشتند و برای همین مقاومت و کارشکنی می‌کردند. توطئه‌های بسیاری مثل تحریک قصابان، غیرشرعی وانمود کردن این کار، ایجاد ناامنی در مسیر تردد دام‌ها و تحریک سلاخ‌ها را به کار می‌بردند.

وی یادآور شد: در هر نوبت این توان را داریم که دو هزار رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس هم دام سنگین را ذبح کنیم. نوبت‌کاری ما از صبح ساعت چهار شروع‌شده و هر شیفت دارای هشت ساعت زمان است. مصرف روزانه گوشت مردم اهواز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ رأس است که در هفته اول ماه رمضان و ایام عید و مناسبت‌ها تا یک هزار رأس هم می‌رسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار